12/4 Abel Tasman, National Park

När vi vaknade idag sken solen. Perfekt väder för en dag på havet. Det var dags att se nationalarken här och det gör man tydligen bäst via havsvägen. Så vi bokade en dags segling på havet. Vi seglade med en katamaran först till split apple rock som är en sten som fallit ner från någonstans och delat sig mitt i tur så det nu ser ut som ett delat äpple. Innan har vi bara sett bilder på det och nu fick vi äntligen se det. Landskapet här är verkligen jätte vackert, naturen är så häftig. Det känns nästan overkligt att jag är här. Ibland måste jag nypa mig i armen för att känna efter om allt jag får vara med om bara är en dröm. Men det verkar inte vara så, det är på riktigt.

 

Vi seglade sen vidare till Adele Island där vi fick lyssna på skönsjungande fågelsång. Det fanns tydligen massa olika fåglar på ön och det var häftigt att sitta i en tyst båt på havet, solen sken och fåglarna kvittrade. Sen åkte vi vidare Anchorage, en jätte fin vik där vi gjorde ett längre stopp för att stiga iland och utforska ön. Jag och Emelie gick upp till en ”look out point” där vi fick en fin utsikt över området. Gröna träd blandades med olika blåa färger från havet, himmeln och små sjöar, det var jätte fint.

 

När vi kom tillbaka till båten stod ett gäng med kineser framför båten och fotade den. Det visade sig sen att dom skulle åka med på vägen tillbaka. Dom är så speciella kineser. Dom hörs och syns överallt och det blir alltid värsta tillställningen när dom ska ta kort, man lägger verkligen märke till dom. Och ALLA kineser tar kort på ALLT och då menar jag verkligen på ALLT och gör alltid så fula miner och gester!!! Ibland undrar man vad dom ska ha alla kort till.

 

Efter en lyckad dag på havet började resan hemåt och vi seglade samtidigt som solen gick ner. Vi gjorde ett stopp vid Pinnacle Island som är en sälkoloni där vi fick se sälar i det vilda, det var häftigt. Vi såg också pingviner lite längre bort.

 

När vi kom tillbaka till vår lilla farm gick jag och Emelie på upptäcktsfärd där. Vi fick se lamor, vita tuppar, kiwi- och limebuskar.
























Stenarna var fulla med sma sma musslor. Dom minsta jag nagonsin har sett!


















Split apple rock















Var bat


Tyskarna + jag och Emelie som var pa baten ihop fran bussen


Sota brevlador som fanns pa farmen



Kiwi


Lime



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0