26/4 Whale watching

Igår när vi vaknade öste regnet ner. Det var egentligen meningen att vi skulle åkt och kollat på valar igår men eftersom det regnade och blåste blev det inställt. Vi hade en filmdag istället då vi låg inne kollade på film, åt gott och lyssnade på regnet som vräkte ner utanför oss.

 

Idag var det dags igen för att göra ett nytt försök med att ge sig ut på havet och spana efter valar. Vi hade bättre tur med vädret idag. Det regnade inte men däremot varnade dom för sjösjuka på havet eftersom det blåste en del där ute. Jag undrade hur det skulle gå för mig och min sjösjuka när dom tom varnade för det. Men jag ville inte missa chansen att få se en val, så jag proppade i mig så mycket pillar det bara gick. Rätt snabbt kände man av vågorna. Det var som att åka berg- och dalbana, och då skojar jag verkligen inte. Det kittlades när man åkte över dom och ett tag trodde jag att båten skulle välta så höga var vågorna. Rätt snart började folk ta fram sina påsar och satt sen över dom och mådde inte så bra. Jag kände faktiskt ingenting, jag mådde bra. Vi var ute i ca 2,5 timme, stannade på flera olika ställen där kaptenen sa att han såg valar på radien. Rätt som det var säger kaptenen att valen är i sikte. Vi får se denna bjässe till val som ligger precis vid vattenytan och sprutar ut vatten ur lufthålet så att det blir som en fontän från ryggen på den. Kaptenen säger att det är en Giant Sperm Whale som kan bli upp till 20m lång. Valen är under vattnet 45-60min och kommet sen upp till ytan i 10-15min för att ta luft. Så det gäller att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, precis som vi var nu. Sen simmade valen neråt igen och då fick vi se den mäktiga stjärten, riktigt stor. Det simmade delfiner jämte valen och dom såg ut som en fis i havet jämfört med valen. Man får aldrig nog av delfiner, även idag fick vi se en himla massa delfiner som hoppade och lekte runt båten. Och vi fick ju faktiskt en rolig åktur på havet och jag mådde bra hela resan. Världens bästa uppfinning är seasicknesspills!!!

 

På kvällen var vi med på popquiz i baren på hostelet, där vi också träffade vår gamla chaufför Chase.


Lite fakta om Sperm whale

Kaikoura är en av få platser i världen där man kan se denna val året om och nära land. Sperm whales är dom första åren med sin mamma. Runt 12års ålder är dom stora nog att klara sig själva. Dom kan bli allt ifrån 7-80år. Åldern på en val får man bara reda på genom att dela en av deras tänder på mitten och räkna hur många ringar som finns, precis som man gör med ett träd. Valen äter 900kg mat/dag! Den kan bli 18-20m och väga 45-55ton.

Sperm whale har den största hjärnan av alla levande djur. Den är lika stor som en basketboll och väger över 7kg. Ögonen sitter på sidorna så den kan bara se i sidled och dom är väldigt små i proportion till kroppen.



Vädret såg bra ut



Men det var sjukt höga vågor. Det bara skvätte vatten runt båten









Valen









          delfinstjärt                                         valstjärt



Såhär stor är valen jämfört med en mindre val



Kommentarer
Emelie

Sorry Jossan, det är en annan slags val på bilden, inte en delfin :) Jämfört med en delfin så syns den knappt mot valen! Tänkte om du ville ändra det!

2011-04-28 @ 13:25:41
URL: http://emelaia.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0