25/8 Dykdag 2

Vi började dagen med ytterligare lite teori där vi bla. fick lära oss att räkna ut hur länge man kan vara nere i vattnet på ett visst djup, när man måste göra säkerhetsstopp och hur länge man måste vänta om man vill göra 2 dyk samma dag. Efter lunch var det äntligen dags att få åka ut på havet och dyka på riktigt. Vi gjorde två dyk. Det första var på 12m. Vi simmade mest runt, kollade på alla fiskar och skulle få känna av hur det var att dyka i havet. Andra dyket var också på 12 meter. Vi fick lära oss simma med en vattenkompass, ta av och på masken under vattnet, ta ut och in munstycket under vatnet, hitta rätt viktläge så man kunde sväva i vattnet och göra konster (som kullebyttor, stå på händer mm), låtsas att vårt syre i tanken var slut så vi var tvungna att låna syre av kompisens tank. När vi kom upp till båten igen fick vi färsk ananas och vattenmelon. Riktigt gott och välbehövligt vill jag lova. Eftersom man blir så himla torr i munnen av att andas in konstgjort syre. Jag måste säga att jag inte är jätte imponerad av havslivet här i Thailand. Det var mycket finare i Fiji. Mer färgglada både fiskar och koraller där. Jag hoppas det blir bättre dyk imorgon. Men jag måste tillägga att det är så himla kul att dyka, jag älskar det! Det är en helt annan värld som gömmer sig under ytan. Nu tycker ni kanske jag är helknäpp men jag funderade på om det är lite som att gå på månen att dyka. Man svävar liksom omkring tyngdlöst i vattnet.

 

På kvällen gick jag och Emelie in till ”city” för att testa på någon restaurang där. Men jag och Emelie gick på en nitlott. För det första fick vi vänta i över 30min innan maten kom. När den väl kom var det jätte små portioner plus att jag inte fick det jag hade beställt.

På vägen hem gick vi förbi en affär med en skylt på dörren där det stod: vi säljer svenskt snus. Haha så himla oväntat att se det här. Ikväll måste jag lägga mig tidigt för imorgon ska vi samlas 06.10 för att dyka!

 

Vi trivs så himla bra här på Koh Tao och folk säger att Koh Samui (som vi ska till efter detta) inte är så bra. Så därför har vi nu fixat så vi kan stannar här 2 extra nätter och 2 nätter mindre på Koh Samui.

 

Har dok vi

 

Och har

 



Kommentarer
ida gustafsson

Fasen vad kul att ni har gett er på dykarcert. Nu blir det många fina resor för få se fina vatten. För Sverige har inte direkt något att skryta med ;)

2011-08-29 @ 18:02:49


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0