26/8 Dykarcertifikatet är mitt!

Idag var det tidig uppstigning som gällde. När vi skulle hämta vår dykutrustning blev vi en aning överraskade. Vi skulle nämligen bli filmade hela dagen idag, både på land och under vattnet av en professionell filmkille. Riktigt kul men ändå jobbigt att veta att man blir filmad hela tiden.

 

Vi körde sen till hamnen där vi hoppade på vår dykarbåt. Jag är glad att jag tog mina sjösjuketabletter för det gungade rejält idag. Vi stannade bakom en ö där det var lite lä och inte så höga vågor. Vattnet är helt turkost och så klart att man kan se ner till bottnen, helt sjukt egentligen! Vi gjorde två dyk idag också. Det första var på 18m, vilket är det djupaste vi får dyka med vårt certifikat. Vi såg bla. en sköldpadda, muränor, engelfish, butterflyfish och triggerfish. Vi har fått veta först nu att tiggerfiskar är farliga. Dom kan tydligen bita av örat. Grejen är bara den att vi såg massa sånna här i Fiji när vi snorklade utan någon som helst aning om att dom var farliga.

 

Andra dyket var på 12m. För att göra vår film lite roligare tog vi av oss våra cyklop när vi var nere på bottnen och satte på oss solglajjer istället. Sen fick var och en göra sina bästa dansmoves i några sekunder. Det såg så himla kul ut! Vi dök sen igenom en liten grotta, kul att göra något annorlunda under vattnet. Det var dock en liten aning läskigt för det var precis att man kom igenom. Det var helt klart mycket bättre dykning idag än igår. Man tror att det ser ungefär likadant ut under vattnet men det gör det verkligen inte. Fast det är samma hav så kan det se helt annorlunda ut under ytan.

 

Vi är nu klara med alla dyk som ingår i utbildningen men jag vill dyka mer! Tiden går så himla fort när man är under vattnet. När vi sen skulle åka tillbaka till hamnen tog bensinen i båten slut! Typiskt thailändare att inte ha koll på hur mycket bensin dom har. Vi fick bli bogserade av en annan båt så det tog sin lilla tid att komma fram.

 

Sen gällde det, skulle jag bli godkänd eller inte. Jag lämnade in mitt prov på 50 frågor, Jules rättade det…ALLA RÄTT!!! Fan va grym jag är, nu har jag äntligen mitt dykarcertifikat i handen. Jag kan knappt fatta att det är sant, hur coolt är inte det egentligen?! Han berömde också oss alla och sa att vi var väldigt lättlärda och lugna i vattnet, precis som man som dykare ska vara. Jag tänker också på den gången när vi var på någonstans på Kanarieöarna med familjen och jag sa till pappa att jag ville ta dykarcert. Han sa då: ska du verkligen lägga hela veckan här på att ta ett cert och du kommer ändå inte förstå allt dom säger eftersom kursen är på engelska. Varken han eller jag trodde nog att jag några år senare faktiskt skulle göra det, på engelska också! Jag har förstått vartenda ord som vår instruktör sagt. Han har verkligen varit toppen. Vi hade inte kunnat få en bättre instruktör än honom!

 

På kvällen visades vår film upp i restaurangen. Vi satt där hela gänget , tog en öl, njöt av filmen och firade att vi nu är dykare. Filmen var riktigt bra! Sånt himla kul minne att ha och det är ju inte varje dag man bli professionellt filmad och under vattnet dessutom. Vi var sen tvungna att fira vårt cert på riktigt och gå ut och festa. Vi gick längs stranden tills vi plötsligt kom till den berömda palmen som vi har letat efter. Den växer nämligen rakt utåt mot havet istället för upp mot himmeln som en normal palm gör. Här hade dom eldshow med 3 riktigt vältränade och snygga killar som var grymma på det. Baren låg PRECIS vid havet. Man satt på kuddar i sanden, kollade på eldshowen och hörde havet skvalpa i bakgrunden. Det kändes så sjukt. Sitta på en strand och festa, det hade aldrig hänt i Sverige. Det var så himla mysigt. Jag och Emelie beställde in en varsin bucket, vilket betyder att man får en spann full med en drink (sprit och läsk). Vem var så dum som kom på denna idén. Det förstår väl alla hur det kommer sluta. Vi har nu lärt oss att aldrig mer dricka detta.

 

Klart vatten?!

 

Här dök vi

 

Vi på väg neråt

 

 

Jag (till höger) och Emelie (till vänster) spanar in sköldpaddan

 

Sköldpaddan som vi såg

 

Vi såg också en sån här har dock glömt namnet på den

 

En sån här såg vi också

 

Triggerfisken

 

Jag

 

Jag dansar på havets botten

 

Om ni inte tro på mig att vi faktiskt sitter med glasögon så kolla in denna bilden. Emelie kör sina dansmoves med solglasögon. Jag sitter jämte henne med cyklop.

 

Bogsering på gång

 

Äntligen framme vid hamnen

 

Weei dykarcert!

 

Polen på hotellet och man kan se lite av havet i bakgrunden

 

Den berömda palmen på dagtid

 

Buckets

 

 

Eldshow

 

 



Kommentarer
idalina

den fina fisken som du inte kom ihåg namnet på heter longfin banner fish och den som är under heter batfish! underbart att dyka! njuuut

2011-08-30 @ 08:33:28
Isabelle

Fasen vad coolt med dyk-cert!!! GRATTIS!!!

2011-08-30 @ 16:29:36
Lisa T

Va duktiga ni är! skulle gärna se den där filmen:)

2011-08-30 @ 21:22:50
mamma och pappa

grattis gumman:) vad duktig du är, nu kan pappa och du dyka ihop :)

2011-09-04 @ 22:08:18


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0