15/7 Dax för gröna paprikor

Där var min solbränna borta. Jag har nu stått inne i 3 dagar på den nya farmen och jobbat. Vi har dom andra dagarna packat röda paprikor men idag packade vi gröna paprikor. Jag förstår nu varför gröna paprikor är billigast att köpa i affären och röda är dyrast. Dom röda paprikorna är ju mogna när dom plockas. Därför är dom ömtåliga och blir lätt förstörda om man plockar dom fel eller inte är försiktig. Dessutom ska dom sorteras i enbart röda paprikor och colour. Det tar längre tid för dom röda paprikorna att mogna och det krävs mer jobb vid packnigen. Dom gröna paprikorna däremot är omogna när dom plockas och är mycket lättare att packa. Man behöver inte vara lika försiktig med dom och eftersom dom är omogna kan dom inte vara ruttna, solblekta, mjuka. Så det enda man sortera efter är storleken, stora, mellan och små och detta kräver inte lika mycket jobb med packningen. Så nu fick ni svar på det.

 

Jag tänkte jag skulle försöka förklara lite mer noggrant hur packningen går till. Dom som plockar paprikorna börjar jobba tidigare än oss och fyller stora boxar med paprikor som står färdigt när vi börjar jobba. Paprikorna sköljs och hälls sen ner på rullbandet. Det finns sen olika stationer där folk står. I början sortera dom bort dom allra fulaste paprikorna. Sen kommer paprikorna till min station där jag och 2 andra tjejer står. Den första tjejen packar små och mellan röda paprikor. Jag packar large, medium, small colour. Den sista packar sånt vi har missat och det är hennes uppgift att se till att allt som passerar förbi henne är i perfekt skick. Alla måste försöka känna på alla paprikor som passerar. Ibland kommer det bara några stycken åt gången och då är det lätt, men oftast kommer det ett 20-tal samtidigt och då kan det bli lite stressigt.

 

Alla skrynkliga, fula, missfärgade, spruckna paprikor lägger vi på ett speciellt rullband som vi kallar process. Allt ruttet och paprikor med hål i slänger vi. När man har packat i några dagar sorterar man om allt man lagt i process. Sånt som är mjukt och bara är lite skrynkligt sorteras till ett band. Detta går till skolkök, sjukhus mm. Sånt som är missfärjat, mer skrynkligt och där man bara kan använda halva paprikan sorteras till ett annat band och dessa går till ett företag som gör pastasåser mm. Hoppas ni förstår lite hur det går till.

Det jag har lärt mig nu är att det är väldigt många som känner och tar på paprikan du köper i affären innan du själv tar på den. Så var noga med att tvätta den innan du äter den!

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0