9/6 Jobbdag nummer 3

Idag hade jag riktigt ont i benen, men det var bara att kämpa på. Jag älskar min nya mobil med radio på. Jag lyssnar på australiensk radio, typ Rixfm och försöker bli bättre på engelska. Så jag och Emelie går där och diggar till musiken mellan paprikaplantorna. Idag fick vi veta att vi kommer plantera i 2 månader. Jag trodde vi skulle få plocka frukt och packa också men tydligen hinner inte det mogna. Det tar 11 veckor innan det kommit några paprikor. Men tur är väl det för alla farliga djur finns om man plockar frukt och det är tydligen mer slitsamt för kroppen. En tjej idag hittade en dödlig orm bland tomaterna idag. Dessutom får man oftast betalt för hur mycket man plockar och inte per timme som vi nu får betalt för. Så jag trivs med att plantera och det är ändå ett chill jobb. Jag har också fått lära mig nu att dom röda och gröna paprikorna är av samma planta, (den plantan vi nu planterar). Den gröna är omogen och den röda är mogen. Därför kan man ibland se en grön paprika som är lite röd och tvärtom. Det är också därför dom flesta gillar den röda bättre än den gröna för att den gröna är omogen och lite besk i smaken. Så nu vet ni det också.

 

Vi hade som mål idag att jobba fram till ”toan”, bajamajan så vi slapp gå så långt när vi skulle kissa. När vi nästan var framme vad händer då?! Jo dom flyttade givetvis på den, typiskt. Så vi fick kissa i buskarna istället för det tar för lång tid att gå till toan, och eftersom man dricker flera liter vatten om dagen behöver man göra sitt behov ganska ofta under en dag. Men ska vi behöva göra såhär i 2 månader?! När det sen var dags att göra nummer 2 på den riktiga toan och jag lyfte på toalocket satt där en limegrön gigantisk groda på insidan av toan. Gissa om jag blev rädd. Men den var tydligen inte farlig som tur väl var.

 

Jag kommer inte uppdatera min blogg nu på ett tag. Det kommer ju hända ungefär samma saker varje dag nu, så det finns inte så mycket att skriva om. Men nu vet ni att jag har det bra och att jag nu jobbar på en farm och som det ser ut nu så kommer jag stanna här i 2 månader.

 

Om jag inte hade ändrat min flygbiljett hade jag varit hemma i Sverige nu den 10/6. Men istället blev det en sommar på en farm i Australien. Inte helt fel det heller, en annorlunda sommar. Hoppas ni där hemma får en bra och skön sommar i Sverige!



Kommentarer
Ida Gustafsson

Hej igen! Vad skönt att ni har fått jobb! Dock inte det roligaste att läsa att ni jobbar varje dag, men det är ju pengarna ni är ute efter trots allt.

Hoppas att er chef är bra och att han inte kör för mycket med er och att ni få betalt! :)



Jag måste säga det igen, vilken resa nu gör! Är så avis :) Ha det så bra ni kan i leran! ;)



Kramar till er!

2011-06-13 @ 10:02:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0