Fraser Island

Vi har nu varit på Fraser Island som är världens största sandö i 3 dagar och 2 nätter. Vi bodde först på Rainbow beach i 2 nätter, fick gratis pannkakor till frukost och testade på att body surfa, riktigt kul. Vi har också varit på ett informationsmöte om Fraser Island vad man får och inte får göra. Tex att man absolut inte får bada i havet pga att där finns hajar. Vi blev också indelade i grupper som vi skulle åka med i bilarna. Det blev jag, Emelie, 2 israeler, 3 engelsmän och en chilenare (som senare fick smeknamnet chilli av oss), ett härligt gäng.

Vi packade våra jeepar fulla med nödvändigheter så som mat, redskap, tält, alkohol mm och åkte färja över till Fraser Island. Jämte båten hoppade det plötsligt upp delfiner, så nu har jag sett vilda delfiner. På ön finns det massa Dingos (en slags vildhund) dom ser jätte snälla och gulliga ut med skenet bedrar. Man får inte klappa dom och absolut inte mata dom fast dom ser magra ut, dom ska se ut så. Dingos söker sig till mat/matrester så därför fick vi inte lämna något spår av mat och var tvungna att slänga allt som vi använt i påsar som vi förvarade i bilen. Vi var också tvungna att ta in all vår mat i bilen på kvällarna så inte dingorna åt upp den.

Vi har levt ett riktigt Robinson liv. För det första har vi inte haft någon täckning på mobilen på 5 dagar och ingen elektricitet, vi hade inget rinnande vatten utan tog med oss vatten i stora dunkar. Vi hade ingenstans att gå på toa, man fick antingen sätta sig bakom en buske eller gräva en grop i marken om man skulle göra nr2. Vi lagade vår egen mat med enkla ingredienser och fick sen diska i havet. Jag har inte haft mina allra bästa sovnätter här eftersom vi har bott i små iglotält, jag, Emelie, en tysk och en dansk, och sovit på marken (hårt och obekvämt). Vi bodde precis vid havet så det var mysigt och det har verkligen varit en upplevelse att bo i vildmarken. Flera gånger vaknade man mitt i natten av att man hörde hur dingona naffsade på tältduken, lite läskigt men ack så spännande.

Vi har kört runt med 4 jeepar på ön och haft med oss en ledare som liknar Jack Sparrow i Pirates of the carrabien med sitt lite skitiga hår med sina dreads. Jag körde faktiskt en dag, här i Australien sitter ju ratten på fel sida och man kör på fel sida vägen. Det var inte dom lättaste vägarna att köra på, eftersom det är en sandö så blir ”vägarna” väldigt snabbt ojämna och väldigt gropiga. Man förstod ju varför bilarna var lite buckliga här och där om man säger så. Bilresorna var väldigt roliga med skön musik, läskiga krokiga gropiga sandiga vägar och det gällde att hålla i sig för att inte slå i huvudet i taket. Jag kommer aldrig mer klaga på en guppig väg i Sverige, för den kommer aldrig vara i närheten så guppig som här! Det bästa var när jag körde på stranden, precis utmed havet och solen sken så fint på kvällskvisten, det var häftigt och en härlig känsla.

Det har ju regnat här hos oss nu i några dagar och dagen innan vi åkte till Fraser öste det verkligen ner. Vi visste att vi skulle bo i tält och kollade på väderprognosen för veckan som inte såg så rolig ut. Men eftersom vi redan hade bokat resan var det bara att gilla läget, vi vaknade dessutom till regn på morgonen när vi skulle åka till Fraser. Men sen hände ett mirakel, vi har haft perfekt väder!!! Inte för varmt och inte för kallt, det kom någon skur en dag men då satt vi ändå i bilen så det gjorde inget.


Vi testade bodysyrfing en dag nar vi var i Rainbow beach, sjukt kul som ni ser


The gang


Packning ar i full gang


"Jack Sparrow"


I bilen


The drivers










Dingo


Dingo

Dag.1
När vi kommit över till ön och kört en bit stannade vi vid en flod och tog vårt första dopp och väntade på att tidsvattnet skulle sjunka så att vi kunde köra vidare. Det såg ut som en typisk krokodilflod där, jag och Emelie skrämde som vanligt upp varann. Givetvis fanns det inte krokodiler här. Vi stötte också på dom första bromsarna/hästflugorna som fanns på ön. Dom var gigantiskt stora, lätta att se och det tog 4 sekunder innan dom bet till så jag tror att jag kom lindrigt undan dom.

Vi kom till vårt lilla camp, satte upp våra tält och gjorde lite lunch i form av mackor med massa godsaker på. Sen begav vi oss iväg i våra jeepar och körde till vår första sjö. Vi fick gå i en halv timme genom skog/djungel innan vi tillslut kom fram till vårt mål. Vi badade bland fiskar, vet inte vad det var för sort, tydligen fanns det bara 2 olika sorters fisk i just denna sjö.

På kvällen lagade vi kycklingwok, drack goon (australienskt vin gjort på fiskrens), spelade kort och bara umgicks med allt folk, ca 34pers var vi.


Forsta sjon vi stannade och badade i








Israelen som vi akte bil med, jag, Emelie


Sahar bodde vi


Matlagning

Dag 2.
Vi blev väckta tidigt och åkte på en krokig och guppig väg tills vi kom fram till en ny sjö. Jag blev dock inte så imponerad av denna, tyckte det såg ut som vilken vanlig sjö som helst. Jag badade inte heller här, låg bara på stranden chillade och solade. Vi åkte sen vidare till en regnskog där aboriginska kvinnor hade bott. Där fanns en liten bäck/flod som flöt igenom. Jag har aldrig sett så rent/klart vatten, det var så rent att man kunde dricka det. Vi fick se massa häftiga träd, höra intressanta berättelser och så såg vi en ödla med blå tunga. Vi åkte sen vidare till en flod, men var nära på att inte komma dit för vi fastnade i vattnet på vägen dit. Väl framme vid floden fick man gå upp för trappor och sen åka med strömmen ner till slutet av floden. Vi var också och såg ett gammalt skeppsvrak som har landsatts här på Fraser. 80% av vraket ligger begravt under sanden och det var väldigt rostigt, inte så konstigt med tanke på allt saltvatten som kommer på det dagligen, det var häftigt att se vraket och att det ännu finns kvar (en del i alla fall).

Vi lekte sen aboriginer med ”Jack Sparrow”. Han visade oss hur man hittade musslor och sen hade vi en tävling. Alla hittade varsin mussla, vi la dom på stranden och väntade tills en våg kom. Sen sträckte dom ut sin tunga och började gräva ner sig i sanden igen. Den som hade musslan som grävde ner sig först vann. Dansken som bodde med oss tog med sig musslor till lägret, kokade dom i vatten och goon. Jag trodde aldrig jag skulle äta en mussla men jag kände att jag var tvungen att testa. Inte det godaste jag har ätit men det slank ner.

På kvällen gick jag, Emelie och dansken på dingosafari. Vi tyckte det var spännande, dock såg vi aldrig någon, mest skrämde upp varann, men kul hade vi. Det roliga var att när vi sen satte oss i tältet så stog det en dingo precis utanför oss. Men då hade vi skämtat så mycket om dingos så ingen trodde på mig när jag sa att jag såg en, haha.


I regnskogen, man ser knappt vattnet sa klart det ar




Var bil fastnade i vattnet






Skeppsvraket


Fr.hoger tysken, 2 hollandare, Christian (dansk), Emelie, Christian (dansk), jag










Musselrace


Har ser man tungan sticka ut som musslan anvander for att grava ner sig




Emelie, Erik, Christian och tysken. Vi spelade kort pa stranden en kvall


Dingo bland vara talt

Dag 3.
Eftersom vi bodde precis vid havet och det har varit så fint väder bestämde vi oss för att gå upp tidigt (eftersom man ändå inte kan sova) och kolla på soluppgången. Dock var det lite molnigt så man såg inte så mycket. Vi gick och la oss sen igen och vaknade sen av dingos som ylade, det var häftigt faktiskt. Vi plockade sen ner våra tält och alla våra saker och åkte till Lake Mckenzie. Detta ställe asså jag vet inte hur jag ska beskriva det, jag förstod inte riktigt hur fint det var där förrän jag senare på kvällen kollade på bilderna. Vattnet var kristallklart, vit sand och fin natur. Detta var lätt det finaste stället jag varit på hittills!

Efter en så här bra avslutning på Fraser så var det ju egentligen självklart att något skulle hända. Nämligen att vår bil slutade fungera, batteriet var helt dött. Vi var långt uppe på ön, långt ifrån bilverkstad och affärer. Men dom lyckades tillslut starta bilen med hjälp av startkablar. Grejen var bara den att man var tvungen att trycka ner gaspedalen HELA TIDEN samtidigt som man tryckte på bromsen, inte det lättaste på dessa gropiga vägarna. Det tog sin lilla tid med flera stopp mitt i vägen på vägen ner. Jag trodde aldrig vi skulle se ett slut på detta och att vi skulle få bli kvar på ön, men ner kom vi tillslut. Så resan slutade lyckligt i alla fall. Det var verkligen ett äventyr vi fick vara med om!

Efter att inte har duschat på 3 dagar (bara badat i sjöar) och varit lite allmänt skitig var en dusch på hostelet riktigt skönt sen. Vi bodde en natt till i Rainbow beach efter vi kommit hem från Fraser Island för att tidigt på morgonen efter åka vidare uppåt landet.


Den fina standen och underbart fina sjon




















Har ar hela ganget samlat. Det var vi som var pa Fraser Island ihop, ett harligt gang!



Kommentarer
Anonym

En till ny bikini? Snygg!! :))

2011-03-15 @ 17:53:06


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0