Cairns

26/3

Så var det då dags att åka med vår sista Oz experience buss, eftersom vi ska till Cairns som är slutstationen för oss här i Australien innan vi drar vidare till Nya Zeeland. Givetvis skulle någonting hända med vår sista bussresa, nämligen att bussen bli försenad 1,5tim så vi får vänta, vänta och vänta… Under tiden kommer en annan buss och ut kliver 3 Ljungbybor. Dom kände igen mig och jag kände igen dom men ingen visste hur, men det är ju så i Ljungby att alla känner alla. Till slut kommer vår buss och vem kliver ut då?! Jo vår allra första busschaufför som vi hade från Sydney till SpotX. Vår förta och sista chaufför, lite komiskt faktiskt när det finns 25 olika chaufförer och vi har aldrig haft samma chaufför innan.

 

Efter att vi hade checkat in på vårt hostel gick vi till Woolshed som är en pub/nattklubb där vi från bussen hade ett reserverat bord med gratis öl och cider. Från början satt vi och åt vid borden, som senare under kvällen blev till dansbord. Det var en rolig kväll med bra musik.




Alltid när man ska ta en bild kommer det någon och ställer sig jämte, jag har inte en aning om vem människan är :/


27/3

Vi hade bara bokat en natt på hostelet och vi trivdes inte där så idag bytte vi till ett annat hostel som låg en bit utanför stan (det andra var väldigt centralt). Vårt nya hostel ”Beach house” är mycket bättre. Här får vi gratis frukost och kvällsmat varje dag, gratis internet, man får hur mycket isvatten man vill (lyx i det här landet som bara har varmvatten i kranarna), det finns en pool och en beachplan plus att det finns en AC och en fläkt på rummen.

 

28/3 Dykning i barriärrevet

7.30 skulle vi vara nere i hamnen för idag var det dags att ge sig ut på havet igen och dyka/snorkla i barriärrevet som är en av de få saker som man kan se från månen. Den här gången åkte vi med en katamaran ”Passions of Paradise” hette den. Vi var ett 30 tal på båten unga som gamla. Morgonen börjades med att vi fick en kopp te/kaffe och en söt liten muffins när vi kommit ombord. Solen sken och vädret var helt perfekt för en dag ute på vattnet. Efter ca 2 timmar var vi framme vid det första stället där vi skulle dyka. Det var så häftigt för man såg verkligen i vattnet var barriärrevet fanns för det var mycket ljusare där. Vi satte på oss dykarutrustningen och sen var det bara att hoppa i vattnet. Så fort vi kommit ner i vattnet såg vi gigantiska fiskar som inte alls var skygga utan simmade runt oss hela tiden. Vi dök sen ner en bit och det är verkligen en annan värld som gömmer sig under vattnet. Jag tycker att det var finare att dyka här än min förra dyk som jag gjorde i Withsundays. Här kändes vattnet mycket klarare, det var som att simma i ett akvarium och man såg så fina fiskar och koraller hela tiden tex. Rockor och Nemofiskar. Vattnet var mycket varmare på vissa ställen, ibland så varmt att man nästan svettades och sen ibland kom man till en kyligare del när man frös, konstigt men sant.

 

När vi kom upp fran vattnet var det dags för lunch, inte vilken lunch som helst utan där fanns pasta med köttfärssås, bröd, olika sallader, cous coussallad, fetaost- tomatsallad, färska rödbetor, ananas med massa kokos (min favorit), en stor skål med jätte räkor och ett fruktfat med massa exotiska frukter som olika meloner och apelsin, riktigt gott!

 

Sen var det dags för dyk nummer 2. Nu kände man sig mer säker på dykningen, detta var mitt 3e dyk här i Australien. Vi såg ungefär samma saker under detta dyket men vi kände mer på saker och ting nu, som på olika slags koraller, en gigantisk snäcka och så kastade vi en sjögurka till varann. Efter dyket snorklade vi. När man nu har gjort båda grejerna tycker jag att det är både mycket roligare och finare att dyka. Men när jag snorklade såg jag först en sköldpadda och när jag hade släppt den ur sikte såg jag en till, en större. Jag följde den säkert i 5min, filmade och tog kort på den. Det är lika kul varje gång man ser en sköldpadda dom är så häftiga och fridfulla djur. Man kunde också se hajar vilket vissa gjorde men såklart inte jag.

 

Sen började resan hemåt. Fram på båten fanns 2 nät som man kunde ligga i, riktigt skönt. Jag låg på ena nätet med min handduk som kudde och solade när den plötsligt utan att jag ens hann reagera åkte ner i vattnet och försvann. Så nu har jag ingen strandhandduk och det är riktigt jobbigt, den var ju så bra min kära cypernhandduk. Vi var hemma runt 17 tiden.

 

Jag och Emelie gick sen runt lite i Cairns och tänkte gå i affärer och försöka hitta en ny handduk. Men jag måste säga att jag är besviken på staden. Det fanns ju typ bara massa restauranger och kinesaffärer. Det blev ingen handduk så jag får klara mig utan ett tag nu…


Katamaranen









Här ser man barriärrevet, det ljusblåa/turkosa


Här också


Dags att dyka





















Nemo :)


Detta var dom gigantiska fiskarna som var precis under båten när vi hade hoppat i


Detta också, ser nästan ut som en haj men det är det inte. Men gigantiskt stor var den.


Rocka













Här ser ni min handduk för sista gången

Jag filmade lite under vattnet och när jag såg sköldpaddan. Så luta er tillbaka och njut!




29/3 Cape Tribulation

Idag var det dags att åka till Cape Tribulation som är platsen där regnskogen möter barriärrevet. Vi blev upphämtade av en liten buss på hostelet av en kvinnlig chaufför för en gångs skull. Hon var jätte cool, hade dreads och hon berättade saker längs vägen precis som en sagotant och hon var väldigt intressant att lyssna på. Vägen till Cape Tribulation var inte den rakaste precis, jag undrar om den var rak någon gång. Vi körde precis längs med havet hela tiden och det var riktigt fint. Innan vi kom fram åkte vi på krokodilsafari i Daintree river, som är längsta floden på östkusten 130km lång med brunt vattnen precis som man sett på filmer och det kryllar av krokodiler här. Vi såg först en lite krokodil på 1år som var så liten att det såg ut som en ödla när den låg på en stock, svårt och tro att den kommer bli flera meter lång sen. Vi tittade sen efter krokodiler ett bra tag och jag började tveka på om det verkligen fanns krokodiler här. Men sen plötsligt får vi se en riktig bjässe på 700kg och 4,5m lång. Vi åkte närmre och då såg vi en till. Det började pirra i kroppen på mig och det var riktigt läskigt. Dom var så sjukt stor och guiden verkade också lite rädd, vi var ju trots allt bara i en liten båt som dom lätt skulle kunna hoppa in i. Allt gick bra som tur väl var, det var kul att ha fått se krokodiler i det vilda.


Här kommer en liten krokodilfilm :)

 

Vi körde sen till regnskogen för att gå en boardwalk i Marrdja med vår chaufför Nicki som guidade oss. Hon visade oss massa häftiga träd/palmer, vissa kunde man använda som medicin mot allt möjligt och ett träd berättade hon drog ihop sina blad för att skydda sig när något hemskt skulle hända, tex cyklonen. Trädet visste att något skulle hända före alla andra, riktig coolt. Ett träd såg ut att ha parasoller till blad, coolt träd. Det märktes att man var i en regnskog för det var väldigt fuktigt här.



Vårt hostel låg verkligen mitt i djungeln, det var jätte mysigt. Man hörde alla konstiga djurläten hela tiden och försökte gissa vad det kunde vara för något. Sen var det dax för djungelsurfing. Man fick värsta selen på sig och en hjälm med roliga namn på. Jag blev Buzz lightyear. Vi åkte sen från olika plattformer till träd där den högsta plattformen var 22,5m över marken.

När vi kom tillbaka till hostelet hade någon snott vår mat som vi hade med oss eftersom vi visste att det skulle vara svin dyrt att äta här. Men vad skulle vi nu göra, vi var ju tvungna att äta. Så det fick bli till att äta på restaurangen.




Ettårig krokodil


Bjässen på 700kg och 4,5m lång!




Parasollträdet



Ett gigantiskt löv!







Djungelsurfing








30/3
Vi började morgonen med en gratis frukost på hostelet, ägg och bacon riktigt gott. Sen var det dags att ge sig ut på vandring igen, vi ville ju se lite av regnskogen när vi väl var här. Efter någon timme kom vi fram till en vattenhåla och det var precis vad jag behövde då. Det är så himla fuktigt och varmt här så ett dopp i kallt färskvatten var det bästa på länge. När vi skulle gå hem sen vad händer då?! Jo jag och Emelie med vår vanliga otur kommer såklart till en liten flod som vi måste gå över. Det står skyltar som varnar för krokodiler och vi har ju verkligen sett krokodiler på riktigt opch vet hur farliga dom är. Vi kommer i alla fall över floden tillslut. Det var en vandrig på runt 3,5 timmar. Vi är så duktiga :)

Sen var det dags att hoppa på bussen igen och bege sig hemåt mot Cairns igen. Vi gjorde några stopp på vägen och fick bla. se platsen där Steve Irwin (krokodiljägarn) förblödde och dog, vi stannade vid Mossman Gorge som hade jätte fina forsar att bada i och så stannade vi i Port Douglas och åt glass.


En gigantisk palm!


Här badade vi








HJÄLP!





Här bodde vi




Mossman Gorge bakom mig


Mossman Gorge


Mossman Gorge


Mossman Gorge


31/3 -2/4
Jag berättade tidigare om vår busschaufför Sparrow som blev vår första och sista chaufför. Han skulle egentligen ha åkt vidare med bussen vid det här laget, men var tvungen att vända tillbaka för att vägarna var avstängda på grund av översvämningar i Townsville. Vi har haft en himla tur med vädret under hela vår resa! På alla ställen vi har varit på, under alla utflykter och aktiviteter så har vi haft bra väder. Dagarna innan vi åkte upp mot Magnetic Island var vägarna avstänga för översvämningar, och nu precis efter att vi tagit oss hela vägen upp till Cairns så är de avstängda igen. Jag hoppas inte att turen vänder.
Vi gick hem till Sparrows tillfälliga lägenhet, grillade outbackerkorv, pepparbiffar, tomatbiffar och grillspett. Riktigt gott. Där fanns en shysst balkong som vi satt på och drack öl och chillade hela dagen sen.

På kvällen var det dax att testa utelivet igen. Denna kväll dansade alla på borden och då menar jag verkligen ALLA tom. "mormor"
Det roliga var att det var hon som drog igång hela stället, så himla härlig tant, hon dansade nästan bättre än mig!

Jag har ändrat min inställning om Cairns nu. Vi har haft mer tid på stan nu och hittat var alla normala affärerna finns.
Sista dagarna i Cairns har vi mest chillat nere vid lagunen och bara tagit dagarna som dom kommer.

Just det jag träffade Ljungbykillarna igen och nu vet jag vilka dom är. Den ena, Pontus Svensson är Emma Nilssons kusin. Världen är bra allt liten ändå


Här ser ni "mormor"





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0