Whitsundays, paradisön!

Så var det äntligen dags att ge sig ut på havet och segla lite i 2 hela dagar och 2 nätter. Det var inte vilken segling som helst utan nämligen med en båt som heter Condor som är en stor segelbåt med plats för 30pers och som skulle ta oss runt i Withsundays som består av 74 olika öar.

 

Jag och Emelie har varit i Airlie Beach i 6 dagar nu och väntat på det fina vädret. Idag skulle det enligt prognosen vara det. Men vad händer?! Jo det börjar regna såklart. Vi skulle vara på båten 13.30 så vi gick till Peterpan och lämnade våra stora väskor (man fick bara ha med sig en liten ryggsäck på båten) och satt en snabbis vid datorn. När det sen var dags att checka in på båten sken faktiskt solen och vädret var sen kanon hela dagen. Väl nere vid hamnen skulle dom flesta åka Clipper som är enbart en partybåt med motor. Såhär i efterhand är jag väldigt glad att vi åkte med Condor för det har varit så jäkla underbart och mycket häftigare att få segla en segelbåt än å åka en motorbåt. Dessutom har vi fått snorkla varje dag, vilket dom på Clipper inte gjorde. Vi var runt 30 pers på vår båt, fick väldigt bra sammanhållning och festade gjorde vi faktiskt också.

 

Dag 1.

Vi checkade in på båten och fick träffa alla som skulle åka med. Det var jag, Emelie och en annan tjej ifrån Sverige, 2 från Frankrike, 2 från Schweiz, 4 från Holland, 1 från Kalifornien, 2 från Irland, några tyskar och som alltid en massa engelsmän. Vi var ett riktigt härligt gäng där alla var lätta att få kontakt och prata med, så vi blev snabbt ett sammansvettsatt gäng. Vi hade ju också 3 crew på båten som också dom var riktigt sköna personligheter.

 

Så fort vi kommit utanför hamnen började drömvärlden som man trodde inte fanns på riktigt. Vattnet var helt turkost, öarna bestod väldigt mycket av träd som var helt gröna med sand runtom som var vit, allt var i så starka färger. Plus att man satt på en stor segelbåt med benen dinglandes utöver vattnet och solen som sken på en. Så ni kan ju försöka föreställa er hur det var :P

 

Efter några timmar gjorde vi vårt första stopp för att för första gången få snorkla i ”the great barrier reaf” iklädda våra ”stingersuit” som man måste ha när man badar här längs barriärrevet för att det finns bla. yellyfish, så vi var snyggare än någonsin. Det var riktigt kul och häftigt att snorkla. Folk såg sköldpaddor men med min vanliga otur så missade jag dom. Däremot fick jag se massa häftiga koraller och andra fina fiskar. Jag trodde korallerna skulle vara mjuka men dom var ju hårda som sten, det fanns mjuka koraller också. Jag använde min kamera idag i vattnet på riktigt, det blev helt okej bilder faktiskt. När vi kom upp från snorklingen stod en ostbricka uppe på båten och väntade på oss, riktigt gott var det.

 

Det var sen dags att åka vidare för att hitta ett fint ställe att lägga till för natten. Vi seglade dit och jag fick hjälpa till att hissa segel, det var riktigt jobbigt men ack så kul. Vi la sen till vid en liten vik, duschade och satte på oss kläder. Sen var det dags för kvällsmat kyckling, potatismos, bönsallad, bröd och kaffe eller te efter maten. Riktigt gott!

 

Kvällen spenderades på däck uppe på båten. Alla satt och pratade, umgicks och drack alkohol. Jag och Emelie är så trötta på vitt goon (typ vin) så vi drack faktiskt roségoon med fanta och det var gott. När det sen var dags att sova var det så sjukt varmt nere i vår hytt. Så jag och några andra bestämde oss för att sova uppe på däck där det var mycket svalare, dock en aning hårdare. Det var mysigt, jag somnade till fullmåne och stjärnklar himmel på en segelbåt på havet i Australiens finaste vatten!


 
Lite suddig men här hissar jag faktiskt segel. Vårt crews tröja stämmer verkligen.



Vår båt Condor


Kaptenen


Köket


Våra sängar







Snorkeldax









Jag


Såhär ser man ut efteråt om man har spännt cyklopet för hårt, vilket jag tydligen gjorde








Såhär sov jag första natten

Dag 2.

Jag vaknade av att solen gick upp och att kaptenen startade motorn på båten. 7.00 var det dags för frukost. Vi fick flinger/musli, bröd, te/kaffe och det bästa av allt var frukten. Där fanns en stor skål med vattenmelon, aprikos, persika, apelsin och äpple som en fruktsallad. Vi seglade sen mot Whiteheaven beach som är en av dom finaste stränderna i världen, tror det är den 3:e finaste. Om man ser vykort/kort från Whitsundays är dom oftast tagna härifrån. Och det var verkligen som att kliva in i ett vykort! Jag kan inte förklara hur vackert det var, inte ens min kamera kan det för färgerna fastnade inte, bilderna som ni kommer se är fina men missvisande. Det var ännu finare än så med så himla starka färger! Vattnet var verkligen mörkblått/turkost och sanden som bestod av lite glasfiber och var väldigt finkornig var nästintill vit. Sanden var konstig för man sjönk ner i den typ som lera, det var jätte jobbigt att gå i den. Jobbigare än i vanlig sand. Vårt crew berättade att man nästan alltid ser hajar när man badar här, sandhajar heter dom och är inte farliga. Så vi gick genast på hajsafari, det tog sin lilla tid men efter ett tag precis när jag skulle ge upp kom det en haj simmandes vid mina fötter. Den såg ut som en vanlig haj förutom att den var gulaktig med svart på fenorna och var ca 1m lång. Vi såg också flera rockor.

 

Sträckan från Whiteheaven beach till nästa stopp kallar jag verkligen för segling, jag var livrädd! Det blåste så mycket, vi seglade i 12knop, båten lutade så att den ena sidan låg i vattnet, det kändes som båten skulle tippa över, vattnet stänkte in på båten hela tiden och man var tvungen att hålla i sig i räcket. Jag fick känslan av att det kändes såhär när Titanic höll på att sjunka, när folk åkte kana ner från båten i vattnet. Det var tur att Emelie är en van seglare och kunde lugna ner mig och säga att det här är RIKTIG segling. Så efter ett tag var det riktigt kul.

 

Vid nästa ställe skulle vi snorkla och några som hade bokat i förväg skulle dyka med tuber. Jag hade inte bokat men blev så himla sugen på att dyka här för jag hade hört att det skulle vara bra dykning här och det fanns plats för mig. Vi var nere i ca 30min och det djupaste vi var nere på var runt 7-10m. Det var ett riktigt häftigt dyk bland alla koraller och små gångar/grottor. Åh gissa vad jag äntligen fick se?! Mitt framför mig simmade en Sköldpadda!!!!! Dyket var värt vartenda krona.

 

När vi kom upp från dyket fick vi nachossnack och senare på kvällen grillade dom kortletter på båten (jag fick en liten känsla av svensk sommar) med potatissallad, bröd och sallad till. Riktig lyx, det var det godaste jag har ätit på länge! Det regnade lite på kvällen men det fixades med ett slags regnskydd över båten så att det blev som en liten koja. Sen satt vi där under, spelade kortspel och gjorde olika lekar ALLIHOP!

 


Whiteheaven beach











Whiteheaven beach








Whiteheaven beach


Jag lyckades inte fånga någon haj på bild men däremot en rocka



Vi träffade en kompis









Nemo :)





Kolla in lutningen på båten







Dag 3

Igen fick vi en underbar frukost som vi satt uppe på däck och åt samtidigt som solen sken och himlen var helt blå, vädret var kanon. Vi snorklade idag också men det stället var inte lika bra som dom andra 2. Det var mycket grumligare vatten här och jag såg inga fina fiskar. Vi låg sen och solade på båten och bara njöt av den fina naturen samtidigt som vi seglade mot hamnen igen.

 

Det har varit helt fantastiskt här och absolut det finaste jag någonsin har sett! Jag kan fortfarande inte fatta att jag har varit där när jag kollar på bilderna. Och åter igen hade vi tur med vädret. Jag käkade sjösjuktabletter under hela resan och jag har faktiskt mått bra hela tiden. Jag avslutar det hela med att säga ett enda ord: UNDERBART!!!



 







Nästan hela gänget samlat


Den här lilla rackarn hade hoppat in i båten under natten



Såhär såg vår rutt ut

Vi kom tillbaka till Airlie beach runt 12 tiden och checkade in på vårt hostel igen, nästan alla från båten skulle bo där. På kvällen var det efterfest med båtgänget på ”Beaches”. För det fösta fick vi gratis öl hela kvällen. Sen var det sån härlig stämning, man kunde verkligen prata med alla. Det kändes som man hade känt varann en lång tid fast det i själva verket bara var i några dagar. Det var en riktigt kul kväll och ett bra avslut av Airlie beach.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0