11/5 Segling med Seaspray

Vi gick som vanligt till frukosten idag och hade inte så höga förväntningar. När vi kom dit fick vi en glad överraskning. En kock stod och stekte ägg till oss efter önskemål. Man kunde välja mellan vanliga stekta ägg eller omelett med skinka, tomat, ost och lök. Det fanns också pannkakor, mackor, flingor, massa exotisk frukt, juice och te. Rena lyxfrukosten, gott var det och solen sken!

 

Jag hade velat stanna längre här på ön men idag var det dags för lite segling. Beachcomber tycker jag har varit den finaste ön här på Fiji. Nabua Lodge (vår första ö) var fin men sen tycker jag bara att det har blivit finare och finare. Vattnet var helt magiskt fint här idag. Genomskinligt, blått, turkost, ljusblått och ön var så himla mysig och fin.

 

Vädret var perfekt för lite segling idag! Seaspray som båten heter låg precis vid ett stort korallrev. Det är så häftigt när man kan se det från båten, vattnet är helt turkost med ljusblått vatten där reven är. Det ser verkligen ut som på film och vykort. Helt overkligt vackert. Eftersom vattnet är så klart så kan man se väldigt långt ner i havet och ibland ha turen att få se fiskar simma där eller se flygfiskar svischar förbi.

 

Vi blev välkomnade på båten med skumpa och massa exotisk frukt och hade sen fri dricka hela dagen, både alkohol, läsk, vatten, kaffe/te. Efter några timmars segling kom vi så fram till Castaway, ön där filmen med samma namn spelades in med bla Tom Hanks som en av huvudpersonerna. Jag trodde bara allt var en dröm och var tvungen att nypa mig själv i armen för att se om det jag såg verkligen var sant. Det var det finaste jag någonsin har sett! Vattnet var så himla turkost och med en jätte fin strand runtom. Jag kan inte beskriva hur fint det var, jag finner inga ord! Efter att ha tillbringat en del tid på den fantastiska stranden var det dags att hoppa i vattnet och snorkla lite. Vattnet var så himla klart, klarare än i en simbassäng (kommer inte på någon annan bra gemförelse). Jag har ändå snorklat en del nu och trodde redan jag sett det mesta. Men här fick jag se fiskar som jag aldrig sett förr. Stora fiskar som jag nästan blev rädd för först och piggpiskar med typ ett spjut på nosen. Helt fantastiskt var det!

 

När vi sen kom upp från snorklingen var lunchen klar på båten. Det var inte vilken mat som helst, den godast jag ätit på Fiji faktiskt. Dom stod och grillade åt oss på båten, så himla mysigt. Vi styrde sen båten mot ett village där vi fick hälsa på lokalbefolkningen och se hur dom bodde. Vi blev välkomnande med en kavacermoni och sen höll dom en marknad för oss där vi fick köpa smycken mm. som dom hade gjort..

 

Sen började färden ”hemåt” igen. Besättningen på båten satt och spelade gitarr och sjöng finstämmigt för oss hela vägen. Jag bara satt och njöt av denna underbara dagen och allt jag fått se idag.

 

Vi kom tillbaka till Nadi och då började det ösregna, kan man ha mer tur med vädret?! Det hade blivit något fel i vår bokning när vi skulle checka in. Dom sa att vår bokning var cancelled och att alla rum var fullbokade. Det slutade i alla fall med att jag och Emelie fick ett dubbelrum istället, som skulle kostat 700:-/natt men som vi fick för samma pris som ett dorm skulle kosta med 34 bäddar. Vi hade egen tv, kyl, dusch/toa, utsikt över havet och jag kände mig som en drottning i dom sköna stora sängarna. Vilken dag och vilket slut på dagen det blev.

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0