3/5 Aukland (Nya Zeeland) → Nadi (Fiji)

Så var det då dags att lämna vårt kära Nya Zeeland för att bege sig till varmare breddgrader. Byta ut jacka och skor mot bikini och flipflop och resa till Fiji. Sara och Hanna flög med samma plan som oss. Jag fick semesterkänsla så fort jag kommit ombord på planet. Flygvärdinnorna var klädda i hawaii kläder med vita blommor i håret och det spelades hula hula musik hela vägen till Fiji. Vi flög i 3 timmar. Det är ingen tidsskillnad mellan Fiji och Nya Zeeland så det var skönt. När vi flög över Fiji innan landningen fick vi se ett helt underbart land! Jag vet inte ens hur jag ska förklara det. Det var turkost vatten, man såg alla rev, det var öar överallt och solen sken. Så från att ha åkt från ett kyligt Aukland där det regnade kom vi nu fram till solsken och värme, runt 30°C. Underbart!

 

Det sägs att få platser i världen ha ett sånt varmt välkomnande som fijianer och det har vi verkligen fått uppleva idag. Så fort vi klev av planet och kom in på flygplatsen blev vi välkomnade av ett gäng härliga glada killar iklädda hawaii skjorta med blommor runt halsen som spelade gitarr och sjöng för oss. Jag trivdes redan här och då hade jag inte ens lämnat flygplatsen.

 

När vi hämtat våra väskor blev vi frågade av säkert 3 fijianer vart vi skulle, dom var så himla hjälpsamma. Vi hittade kontoret till det företaget som vi bokat allt med på Fiji och då hade det givetvis blivit lite fel med vårt boende första natten. Det var fullbokat på det hostelet som vi skulle bott på, samma hostel som Sara och Hanna skulle bo på. Så vi fick bo på ett annat ställe i natt och sen byta till det rätta imon. All personal på flygplanet, flygplatsen och alla personal på hostelet går klädda i hawaii kläder, en blomma bakom örat och ett halsband med snäckor runt halsen. Dom är så himla fina!

 

Jag och Emelie dressade sen om till lite svalare kläder, tog en taxi till Sara och Hannas hostel för att äta ihop en sista kväll innan dom beger sig ut till öarna imon. Jag fick nästan en chock när jag fick se hostelet. Det var så himla fint, så himla exotiskt, precis så som jag hade önskat, sånt man ser i resekataloger. Det var en jätte mysig pool med ett litet vattenfall vid sidan. Hostelet låg precis vid havet, det fanns hängmattor som man kunde ligga i på stranden, massa palmer med gröna kokosnötter, bord med halmtak över. Flera facklor var tända precis som i Expedition Robinsson på örådet. Och här ska vi bo imon J

 

4 killar sätter sig sen på en filt i sanden och börjar blanda något i en stor skål. Det är kava deras nationaldryck som är gjort av torkade rötter som dom krossar ner till pulverform och blandar med vatten. Det ser riktigt äckligt ut!!! Som skitigt vatten, helt brunt (som i filmen Smala Sussie när Pölsa blandar ihop något i en spann). Det är tydligen en slags drog. Men man måste dricka mycket för att känna av något. Man blir bara väldigt trött av det så det är inget farligt. När vi nu hade chansen var vi ju bara tvungna att testa. Man dricker det ur en halv kokosnöt och man får välja hur mycket man vill dricka genom att säga low tide, high tide eller tsunami. Man klappar en gång innan man dricker och säger Bula som betyder hej på fijianska. Sen dricker man upp allt, klappar 3 gånger och ler. Det var inte så äckligt som det såg ut. Det var inte gott men smakade mest vatten, eftersmaken var stark och brände lite på läpparna. Vi satt sen där ett tag och dom spelade gitarr och sjöng, det var mysigt.

 

Vi la oss sen i hängmattorna, kollade på stjärnorna, lyssnade på vågorna från havet samtidigt som vi hörde skönsång och gitarrspel och dom som spelade var omringade av tända facklor. Jag kan knappt fatta att detta är sant. Är jag verkligen här, i paradiset Fiji?!

 

Det var sen dags att ta farväl av Sara och Hanna, våra nyfunna värmlandsvänner från Karlstad. Det var lite sorgligt faktiskt. Vi har ändå hängt ihop ett bra tag nu. Men vi kommer hålla kontakten så kanske vi ses igen någon gång. Jag och Emelie tog sen en taxi tillbaka till vårt hostel och gick och la oss.

 

Lite fakta om Fiji

Vi har sån himla tur för dom blöta sommarperioderna har precis slutat och nu är det torra vinterperioder som gäller från och med maj. Så jag hoppas på bra väder nu.

 

Folket som bor i Fiji består mest av fijianer och indier. Deras språk är fijianska och engelska. Bula betyder hej och det använder dom väldigt mycket. Alla säger Bula till en hela tiden. Fiji består av 333 olika öar. Fijianska tjejer ser ut som bröderna fluff i håret, en rund boll på huvudet av hår. Dom har en blomma bakom örat, det är deras tradition. Har men den bakom vänster öra är man singel, bakom höger så är man upptagen.

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0