8/5 Korovu → Waya Lailai

Idag fick vi den bästa frukosten på länge! Nybakat bröd som fortfarande var ljummet och massa färsk frukt, precis såhär som jag hade förväntat mig att Fiji skulle vara, exotiskt. Det var ”mothers day” idag i Fiji och dessutom en söndag. Det betyder att man går till kyrkan här. Eftersom det inte var jätte fint väder idag bestämde vi oss för att gå dit tillsammans med ett tyskt par som vi lärt känna här på Fiji som är här på deras smekmånad. När vi kom in i kyrkan stod 2 tjejer och sjöng. Dom hade inte världens vackraste stämma då det ibland faktiskt lät lite falskt emellanåt och alla låtarna lät i stort sett likadant. Dom hade värsta hitecen i kyrkan. Alla låttexter och det prästen sa visade dom på storbild framme i kyrkan.

 

Efter det bestämde vi oss, jag, Emelie och det tyska paret för att snorkla tillsammans. Först när vi simmade ut var vattnet helt brunt och grumligt och man såg ingenting. Men sen helt plötsligt blev det bara så himla fint! Det var riktigt fina koraller, fiskar och häftiga djup som bildats av korallerna. Jag tycker nästan tom att detta var finare än barriärrevet i Australien. När vi sen skulle simma in till land igen för att äta lunch hade tidsvattnet sjunkit, så det var precis att man kunde simma över korallerna utan att nudda dom med magen. Det var lite läskigt.

 

Vilken överraskning det blev sen när Sara och Hanna plötsligt stod där på ön. Vi tillbringade eftermiddagen tillsammans vid poolen för solen hade nu tittat fram och det var riktigt fint väder. Jag och Emelie tog sen färjan vidare till Waya Lailai. Det var ganska höga vågor. Tro det eller ej men jag klarade mig utan att ta några sjösjuketabletter. Det fanns andra som låg på golvet och spydde som kalvar.

 

Vi kom fram till Waya Lailai, solen sken och stället verkade helt underbart! Vi tog oss en sväng om och kollade in läget. Det var så himla fint här. Små mysiga plamhyddor, banan- och papayaträd runt hörnet, träd/buskar med sånna blommor som alla fijianer har bakom örat här. Plötsligt hör vi några som skrattar högt och verkar ha riktigt kul. Så vi följde ljudet och kom fram till ett litet vattenfall där folk satt och duschade/badade tillsammans med fijianska kvinnor. Så vi hoppade i och joinade dom. Det var en annorlunda och uppfriskande upplevelse.

 

Två nybadade tjejer lyxade sen till det med en varsin Fijiöl och spelade sen kort tillsammans med ett skönt gäng på trädäcket precis ovanför havet.

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0