12-13/9 Singapore

Så var det dags att flyga igen. Denna gången till Singapore, som jag fått veta nu efter att ha varit där är en ö. Och för er som inte heller visste att Singapore är både ett land och en stad så kan jag nu berätta att så är det. Singapore är alltså en ö, ett land och en stad. Det tog ca 1,5 timme att flyga från Phuket i Thailand till Singapore och allting gick bra.

Man tror kanske att Thailand och Singapore ska vara ungefär detsamma eftersom båda länderna tillhör Asien och ligger så pass nära varann. Men så är inte fallet. Det är totalt olika! För det första pratar dom riktigt bra engelska här eftersom dom har engelska och malay som sina två huvudspråk. Singapore är så himla fräscht! Inga munskydd här inte. Folk kör runt i fina bilar (inga moppar), går klädda fint, det är blommor överallt, höga skyskrapor, trafiklysen, toaletterna spolar av sig själva, alla här går omkring med en iphone i handen, dom har en jätte fin tunnelbana, allt är så himla moderniserat och allt känns nytt! Det är finare och fräschare här än i Sverige! Jag kan bara komma på en negativ sak med Singapore och det är att det är dyrare här än Thailand.

Här syns det att Singapore är en ö och att det är ett väldigt litet land

Dag 1.

Vi hade inte bokat någonting när vi kom fram men lyckades hitta ett billigt och bra hostel. Så efter all lyx i Thailand med att bo på hotellrum helt själva var det nu dags att bo på hostel igen med 10 andra i samma rum. Vår plan var att stanna 3 nätter i Singapore så det gällde att ta tillvara på tiden. Runt 15 tiden var vi redo att ge oss ut på gatorna. Vi var då ganska hungriga och skulle försöka hitta någonstans att äta. Eftersom vi bodde i ”little India” fanns där inte så mycket annat att välja på än indisk mat.  Det var kanske inte världens godaste och vi förstod inte riktigt hur man skulle äta för man fick in olika små skålar. Det var sen dags att hitta något bra shoppingställe vilket inte var det lättaste. Såhär i efterhand var vi på helt fel gator och letade. VI irrade mest runt men hittade tillslut en turistbyrå som hjälpte oss med alla våra frågetecken. Vi fick en hel tygkasse med informationsblad.

På kvällen åkte vi på natt safari. Det är ett zoo som är öppet från 20-24 och där finns alla nattdjur man kan tänka sig. Först fick vi se en show som dom hade satt ihop med några djur. Sen åkte man i en safaribuss genom olika djuravdelningar (typ som på Kolmården där man kör med sin bil). Det var en annorlunda upplevelse och det kändes helkonstigt att vara där när det var helt mörkt ute. Dock behöver jag och Emelie nog lite mer utmaning som en riktig safari i Afrika och vi glömde dessutom att smörja in oss med myggmedel så vi blev sönderbitna.

Dag 2.

Idag skulle vi för första gången åka deras tunnelbana. Så himla smidigt. Man köpte en biljett själv i en automat och biljetten kom ut på ett plastkort som man sen blippade för att komma igenom spärrarna (än en gång väldigt moderniserat, t.o.m mer än i Stockholm där man köper biljetter på papper). Deras system var jätte enkelt att använda och lätt att hitta var man skulle. Vi åkte till sista stationen längst ner i Singapore. Där finns en kabinbana som man kan åka över till en liten ö. Detta visade sig dock vara rena turistfällan så vi gick över på en bro istället. Väl på ön som kallas ”Sentosa Island” fanns där massa saker att göra. Där fanns Universal Studios, (vi gick dock inte in eftersom vi vill till det riktiga i USA), en undervattensvärld där man kunde se alla möjliga fiskar, (vi gick dock inte in här heller eftersom vi har sett det mesta på riktigt under vattnet), dom hade också nu nyligen byggt ”ifly” som är en gladbur man hoppar in i där det sprutar upp luft från golvet som är så stark att man ”flyger”. Det ser jätte häftigt ut men som ni vet har vi ju redan testat skydiving så detta blev ingen utmaning för oss. Där fanns ett stort lejon som tydligen är känt här och lite andra grejer. Som ni förstår så gjorde vi inte så många aktiviteter på ön, eller inga alls om jag ska vara ärlig. Vi hade mest hört talas om denna ön och kände att vi var tvungna att åka hit och kolla. Dessutom var det sjukt varmt idag så det enda man gick och tänkte på var att man ville sluta svettas och bli nerkyld istället.

Vi kände oss klara med Sentosa och begav oss istället till ”skyboat”, ett hotell som är byggt som en båt ca 200m upp i luften. Detta öppnades förra året. Vi åkte upp till toppen där vi kunde se ut över hela Singapore, vädret var kanon. ”Båten” är som sagt ett hotell och det kostar runt 3000kr/natt att bo där. Men man får vad man betalar för, en fantastiskt fin utsikt, lyx service och det bästa av allt är poolen. En poolen som är byggd utan några kanter runtom så det ser ut som man ska ramla ner 200m ner om man simmar för nära kanten, super coolt! Vi stannade här så länge att vi fick se staden både i dagsljus och i mörker.

Varken jag eller Emelie är speciellt intresserade av museum. Men dom har ett nybyggt museum här med bla. Dalís konst och museet såg jätte coolt ut från utsidan så vi bestämde oss för att gå in. Det roligaste där var speglarna (sånna dom har på Liseberg när man ser tjock, lång, stort huvud mm).

Kvällen avslutades med en vattenshow. Riktigt häftigt. Att dom bara kan göra så häftiga grejer med vatten och ljus. Dom visade bilder på det sprutande vattnet och med hjälp av detta berättade en saga om födseln tills man blir gammal, att man ska ta tillvara på livet. Det spelades nostalgisk musik så man fick rysningar i kroppen för allt var så fint. En fin avslutning på en fin dag!

Det fanns en stor godisaffär här : )
Klubbor i taket
Universal Studios
Dom hade en vågmaskin som man kunde testa att surfa i.
Det såg häftigt ut. Killen på bilden åker liksom inne i vågen
Här ser ni "skyboat" och den vita byggnaden till höger är muséet
Singapore i dagsljus
Kolla in poolen, så himla häftig! Visst der det läskigt ut?!