31/8 Moppefärd med galna thailändare på vägarna

31/8 Moppefärd med galna thailändare på vägarna
Vår plan idag var att gå till en känd sten som finns här på ön. Det visade sig när vi redan hade gått en bit att det var för långt att gå dit. Plötsligt kom vi på den brillianta idén att vi kunde hyra en moppe och köra dit. Det kostade 52kr att hyra moppen en hel dag men en full tank bensin, billigt! Men man var tvungen att lämna sitt körkort i deposition så man körde alltså utan det. Dom flesta här kör också utan hjälm, vilket är helt idiotiskt eftersom folk kör som galningar här. Ibland sitter en hel familj på moppen med sitt lilla spädbarn (också utan hjälm) hållandes runt midjan. Helt galet!
Så med våra snygga hjälmar på var det bara att köra iväg. Jag fick köra eftersom Emelie aldrig har kört moppe innan. För det första var det vänstertrafik här, vilket var svårare att köra i än jag trodde. Flera gånger fick Emelie säga till mig: nu kör du på fel sida igen. Och det var ett tag sen jag körde moppe. Så i början var det lite vingligt. När vi kom till en korsning visste jag inte reglerna så jag gjorde mina egna. Jag förstår om Emelie var rädd.
Det var inte heller så lätt att hitta på vägarna eftersom dom tydligen inte använder sig av skyltar. Så man fick gissa vart man skulle och givetvis körde vi fel många gånger. Jag vet inte heller om det fanns någon hastighetsbegränsning på moppen. Jag var uppe i 80km/h som mest men då var det ändå inte max! Så som jag sagt thailändarna är galna!  Vi hittade tillslut till dom kända stenarna som vi fått lära oss heter grandmother och grandfather. När ni ser bilderna förstår ni varför. Den ena stenen föreställer en snopp och den andra…ja det kan ni räkna ut själva. Helt sjukt att det kan bli så.
Det fanns jätte mysiga reaggebarer här i små kojor bland alla stenar/klippor. Det spelades skön Bob Marley musik och man satt på kuddar med ett lågt bord. Jag och Emelie beställde varsin drink ur en kokosnöt, satt sen och njöt av den fina utsikten och sköna stämningen.
Vi tycker att vi gjort oss välförtjänta av en massage nu så när vi kom tillbaka från vår moppetur unnade vi oss en thaimassage. Det kostade 40kr för en hel timme! Jag trodde thaimassage var som vanlig massage med oljor fast thailändarena gjorde på sitt sätt. En det visade sig att så var det inte. För det första fick man behålla sina vanliga kläder på. Sen tryckte dom på alla delar i kroppen, drog alla leder till ytterläget och masserade nacken utan några oljor (vilket mer kändes som att dom nöp mig i nacken). Jag kan sammanfatta det såhär: det var en upplevelse men jag kommer aldrig vilja ha thaimassage igen.
Sen var det dags att äta igen. Vår sista kväll här i Koh Samui och vi ville givetvis avsluta med svensk mat. Som vanligt hade vi svårt att välja från den goda menyn så vi bestämde oss för att dela på maten så vi fick smaka lite av varje. Det blev toast skagen till förrätt, kebabrulle och mozzarellafylld kycklingfilé med potatisgratäng och dragonsås. Mm…
Efter dessa dagar kan jag bara säga att för mig har Koh Samui varit värt ett besök. Jag gillar verkligen denna ön. Vi hade inga förväntningar men det blev riktigt bra.

Vår plan idag var att gå till en känd sten som finns här på ön. Det visade sig när vi redan hade gått en bit att det var för långt att gå dit. Plötsligt kom vi på den brillianta idén att vi kunde hyra en moppe och köra dit. Det kostade 52kr att hyra moppen en hel dag men en full tank bensin, billigt! Men man var tvungen att lämna sitt körkort i deposition så man körde alltså utan det. Dom flesta här kör också utan hjälm, vilket är helt idiotiskt eftersom folk kör som galningar här. Ibland sitter en hel familj på moppen med sitt lilla spädbarn (också utan hjälm) hållandes runt midjan. Helt galet!

 

Så med våra snygga hjälmar på var det bara att köra iväg. Jag fick köra eftersom Emelie aldrig har kört moppe innan. För det första var det vänstertrafik här, vilket var svårare att köra i än jag trodde. Flera gånger fick Emelie säga till mig: nu kör du på fel sida igen. Och det var ett tag sen jag körde moppe. Så i början var det lite vingligt. När vi kom till en korsning visste jag inte reglerna så jag gjorde mina egna. Jag förstår om Emelie var rädd.

 

Det var inte heller så lätt att hitta på vägarna eftersom dom tydligen inte använder sig av skyltar. Så man fick gissa vart man skulle och givetvis körde vi fel många gånger. Jag vet inte heller om det fanns någon hastighetsbegränsning på moppen. Jag var uppe i 80km/h som mest men då var det ändå inte max! Så som jag sagt thailändarna är galna!  Vi hittade tillslut till dom kända stenarna som vi fått lära oss heter grandmother och grandfather. När ni ser bilderna förstår ni varför. Den ena stenen föreställer en snopp och den andra…ja det kan ni räkna ut själva. Helt sjukt att det kan bli så.

 

Det fanns jätte mysiga reaggebarer här i små kojor bland alla stenar/klippor. Det spelades skön Bob Marley musik och man satt på kuddar med ett lågt bord. Jag och Emelie beställde varsin drink ur en kokosnöt, satt sen och njöt av den fina utsikten och sköna stämningen.

 

Vi tycker att vi gjort oss välförtjänta av en massage nu så när vi kom tillbaka från vår moppetur unnade vi oss en thaimassage. Det kostade 40kr för en hel timme! Jag trodde thaimassage var som vanlig massage med oljor fast thailändarena gjorde på sitt sätt. En det visade sig att så var det inte. För det första fick man behålla sina vanliga kläder på. Sen tryckte dom på alla delar i kroppen, drog alla leder till ytterläget och masserade nacken utan några oljor (vilket mer kändes som att dom nöp mig i nacken). Jag kan sammanfatta det såhär: det var en upplevelse men jag kommer aldrig vilja ha thaimassage igen.

 

Sen var det dags att äta igen. Vår sista kväll här i Koh Samui och vi ville givetvis avsluta med svensk mat. Som vanligt hade vi svårt att välja från den goda menyn så vi bestämde oss för att dela på maten så vi fick smaka lite av varje. Det blev toast skagen till förrätt, kebabrulle och mozzarellafylld kycklingfilé med potatisgratäng och dragonsås. Mm…

Efter dessa dagar kan jag bara säga att för mig har Koh Samui varit värt ett besök. Jag gillar verkligen denna ön. Vi hade inga förväntningar men det blev riktigt bra.

 

Redo for en aktur
En av alla mysiga barer
Har ar en annan
Kokosnatsdrink
Grandfather sticker upp
Grandmother
En kul bild av en kul sten
Pa vagen hem stotte vi pa dessa sota valpar, bara nagra veckor gamla
Massage


Kommentarer
ida gustafsson

Vad härligt med barerna ni hittade. Det är så härligt att ta loppen så, annars se man oftast aldrig sånt om man skulle åka på exempel Charter resor.

2011-09-09 @ 22:37:10
mamma och pappa

härliga bilder, kör försiktigt :)

2011-09-10 @ 23:43:34


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0