17/4 Queenstown

Det var nu dags att säga farväl till våra vänner som vi nu fått här. Men vad händer? Jo när vi packade in våra grejer i bussen säger vår chaufför att om vi vill följa med till Queenstown istället så får vi det för det fanns lediga platser. Hon sa det att hon hade sett att vi fått massa nya vänner och tyckte det var synd att vi skulle splittras. Så det blev ändrade planer. Jag och Emelie har själva tyckt att vi har få dagar i Queenstown så vi bestämde oss för att följa med dit redan idag.


Vi stannade till på puzzleworld, riktigt häftigt. Det första man fick se var ett rum med 3Dtavlor som när man stod på ett visst avstånd kunde se grejer sticka ut från tavlorna. Och om man tex stod till höger var det en glad min på gubben men stod man till vänster blev den sur. Sen kom vi till ett rum med fullt av ansikten. Först tänkte jag att vad är detta för fjant. Men om man gick ett varv runt och höll för ena öga så följde gubbarna efter en med blicken, skit läskigt. Vi kom sen till Nils Karlsson pyssling rummet, där man på ena sidan av rummet var jätte liten och på andra sidan var en gigantisk jätte. I det sista rummet lutade golvet. Det konstiga var att vattnet rann uppåt och biljardbollarna också trots att bordet lutade neråt. Vi gick sen i en stor labyrint som kändes omöjlig att klara. Det var högt plank överallt så man såg inte var man skulle gå. Man skulle hitta dom fyra hörnen men efter ca. 30min virrande gav vi upp och sökte febrilt efter en utgång. Men det gick fasen inte att ta sig ut heller. Så det fick bli nödlösning med att hoppa över och krypa under planken. Ut kom vi till slut i alla fall.

 

Vi stannade sen till vid 2 sjöar, Lake Wanaka som är 45km lång och 312m djup och Lake Hawea som är 35km lång och 410m djup. Det märks verkligen att hösten har kommit hit nu. Det är lite kyligt men framförallt väldigt vackert. Färgerna på träden mot vattnet, himmeln och bergen med snö på. Det är så himla fint här!

 

Sen kom vi fram till Wanaka där vi gjorde ett lunchstopp. Det visade sig då att vi gjort helt rätt val med att åla vidare. Det var en jätte fin och mysig stad som låg precis vid vattnet  men det fanns inte så mycket att göra där. Vi åkte vidare och gjorde ett stopp på en fruktmarknad där man fick provsmaka olika frukter. Innan vi kom fram till Queenstown stannade vi till på det berömda A.J Hacket bungy stället. Det var här i Queenstown som man hade den första kommersiella bungyn och dom har sen säkraste säkerheten i världen! Vi fick se lite filmer om bungy och om dess historia och även se några riktigt hopp. Det såg så jäkla läskigt ut. Jag skakade i hela kroppen bara av tanken på att hoppa. Den 3e högsta bungyn i världen finns här, 134m hög är den. Jag har sagt till mig själv att jag ALDRIG ska hoppa bungy för jag tycker det verkar så sjukt läskigt. Att vara i Queenstown utan att hoppa bungy är som att vara i Egypten utan att se pyramider sägs det. Queenstown är verkligen bungyns hemstad. Emelie bestämde sig för att hoppa och dom andra svenska tjejerna också. Jag ville inte vara sämre och tänkte att det är nu eller aldrig. Jag ville övervinna min rädsla för höjder och jag älskade verkligen skydive, så jag anmälde mig och betalade så nu finns det ingen återvändo.

 

På kvällen var vi ute med bussgänget och skulle äta pizzabuffé. Det var den sämsta ”buffen” någonsin och den absolut långsammaste. Vi fick en slice var i timmen!

Vi satt från 19.30-23.00 och då hade vi fått fyra slicar var. Wow vilken buffe, man fick ju inte ens äta hur mycket man ville och man blev ”mätt” bara för att man fick vänta så länge mellan varje gång. Det var sen dags att krypa ner i sängen. Lättare sagt än gjort när man vet vad man har att vänta sig imon. Jag svettades hela natten och hade ont i magen för jag var sjukt nervös (redan)!!!





Dom laskiga ansikterna som forfoljde en



Stor och liten






Labyrinten



Sallskap pa toan



Starke adolf






Lake Wanaka


Lake Hawea


Hosten har kommit!


Fruktmarknaden












Queenstown



Queenstown



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0