Australiens högsta skydive och jag gjorde det!!!

var det äntligen dags, dagen då jag skulle ge mig upp 14.000feet upp i luften och hoppa fallskärm i Australiens högsta skydive!!! Och vad vaknar man till?! Jo regn såklart, kul… Men det blev bättre väder sen när det var dags för avstamp.

Vi blev upphämtade på vårt hostel 8.30 och körda till skydive kontoret. Där var det dags att fylla i en massa papper om att allt som sker är på egen risk mm och så betalade vi för kalaset, och då fanns det ingen återvändo. Betalar man över 3000kr så måste man hoppa, så är det bara. Det var sen dags att väga sig, det blev en glad överraskning. Jag hade bara gått upp 1kg.

Vi fick sen öva på hur själva hoppet skulle gå till. Att man ska sitta på kanten på planet och vika in benen under planet, hålla händerna i selen, luta huvudet bakåt och skjuta fram höften så man blev som en böjd banan. Vi övade också på att landa. Man skulle hålla upp benen så att killen som man hoppade med kunde ta emot marken med sina ben. Jag var fortfarande inte särskilt nervös, jag tyckte bara allt var spännande och att det skulle bli så jäkla kul men allt kändes så overkligt. Skulle verkligen lilla jag ge mig upp i luften och hoppa fallskärm?!

En efter en blev vi uppropade av dom vi skulle hoppa med, alla utom jag och Emelie. Det visade sig att vi skulle få hoppa med nästa grupp och var tvungna att vänta ca. 1tim till första gruppen hade hoppat klart. Det var lite jobbigt eftersom allt man ville just då var att få komma upp i luften och hoppa. Jag och Emelie satte oss på stranden och kollade när dom hoppade och det såg verkligen härligt ut.

Sen var det äntligen vår tur. Killen jag hoppade med, Phil heter han var från Italien och var väldig trevlig. Han hjälpte mig på med all utrustning och spände alla remmarna. Det jag var mest nervös för sen var för ”intervjun” som jag skulle göra till min film, eftersom dom filmade mig. Så när det var över kände jag mig ganska lugn och det var då dags att hoppa in i bussen som skulle ta oss till vårt lilla flygplan ca.25min bussfärd och jag var väldigt förväntansfull.

Vi kom fram till vårt lilla propellerplan, klev ur bussen, kollade remmarna en sista gång och spände det sista. Sen var det bara att kliva på planet. Man satt i knäet på den man skulle hoppa med och åkte baklänges (med ryggen mot färdriktningen), så att det skulle bli lättare att hoppa ur planet sen. När vi hade lyft var jag fortfarande inte nervös, jag tyckte bara det skulle bli kul. Phil pratade med mig hela tiden och visade vad olika saker var när vi flög över det. Man såg hur mycket cyklonen hade förstört och han visade mig krokodilfloden som jag då berättade att jag och Emelie hade gått i. Det var en fantastisk utsikt och solen sken faktiskt emellanåt. Vi flög i ca 20min innan vi hade kommit upp till den rätta höjden. Under tiden spändes vi fast med vår kille och satte på oss dom snygga glasögonen, jag kände mig faktiskt trygg. Phil berättade att vi skulle hoppa som nummer 2 av ca 8st.

Plötsligt var vi uppe på den rätta höjden. Vi var över molnen och såg inte ner till marken längre. Dörren rullades upp, det dånade och blåste som sjutton. Första tjejen, som satt precis vid dörren gjorde sig redo och sen bara flög hon iväg som en liten dammtuss. Jag förstod att det nu var min tur. Just i det ögonblicket kommer jag ihåg att jag sa: nej jag kan inte göra detta. Men allt gick så snabbt. Plötsligt sitter jag på kanten på planet med fötterna under, lutar huvudet bakåt och sen bär det av.

Jag kommer inte ihåg ifall det kittlades i magen när jag föll, jag vet bara att man i början inte visste om man var upp eller ner. Det var som i en dröm när man flyger runt. Plötsligt bankar Phil mig på armen och det betyder att man ska sträcka ut armarna, först då fattade jag var jag var. Jag föll som en sten genom luften, det var fritt fall i 60sek men kändes som 5sek. Allt gick så snabbt. Vi åkte igenom moln med vatten i som kändes som nålar mot kroppen, så nu har jag rört ett moln. När vi kommit igenom det såg man marken igen och det var bara så underbart, jag kunde inte sluta le. Jag svävade handlöst i luften med en fantastisk utsikt under mig med turkost hav, öar och annat häftigt. Man ville aldrig att det skulle ta slut. Men efter 60sek fälldes fallskärmen ut och vi svävade nu istället sakta ner i ca 5min. Jag fick hålla i repen på skärmen och styra oss, det var kul. Jag kunde också ta av mig glasögonen så man såg lite bättre. Vi landade sen på stranden och jag var helt överlycklig (som man kan se på filmen). Jag gjorde det och jag är sjukt stolt över mig själv! Jag ville bara upp igen och hoppa. Detta var lätt det bästa jag någonsin har gjort! Hela dagen sen gick jag runt med ett slags rus i kroppen av lycka, jag gjorde det!

Sen var det bara ett litet problem… Min film hade inte alls blivit bra. Man kunde bli filmad på två olika sätt. Antingen hade killen som man hoppade med en kamera på armen som han filmade med. Man får då mest närbilder på ansiktet och aldrig på hela kroppen. Det andra alternativet, som jag valde var att ha med sig en extra person som hoppar samtidigt som mig och på så sätt får man med hela kroppen och det blir bättre bilder. Men tydligen hade jag varit för lätt så kameramannen hade fallit mycket fortare än mig och Marc så filmen blev inte alls bra, man ser knappt att det är jag och man ser typ bara när jag hoppar ur planet och sen ser man landningen.  Jag fick pengarna tillbaka för filmen eftersom den var så dålig, men jag fick ändå behålla filmen och fotona. Visst det var bra jag tjänade 1000kr och vissa foton är helt okej men filmen är inte den bästa.

Jag och Klem innan vi kliver på planet

Det lilla planet

Dörren har öppnats och snart ska jag hoppa

Å här hoppar vi!

Åker igenom molnet

När vi kommit igenom molnet såg det ut såhär

Landning

Och en överlycklig Josefin som just har hoppat

Här 2 lyckliga tjejer

Vi fick ett sånt här fint linne också

Här har ni filmbeviset! :)

Cairns

26/3

Så var det då dags att åka med vår sista Oz experience buss, eftersom vi ska till Cairns som är slutstationen för oss här i Australien innan vi drar vidare till Nya Zeeland. Givetvis skulle någonting hända med vår sista bussresa, nämligen att bussen bli försenad 1,5tim så vi får vänta, vänta och vänta… Under tiden kommer en annan buss och ut kliver 3 Ljungbybor. Dom kände igen mig och jag kände igen dom men ingen visste hur, men det är ju så i Ljungby att alla känner alla. Till slut kommer vår buss och vem kliver ut då?! Jo vår allra första busschaufför som vi hade från Sydney till SpotX. Vår förta och sista chaufför, lite komiskt faktiskt när det finns 25 olika chaufförer och vi har aldrig haft samma chaufför innan.

Efter att vi hade checkat in på vårt hostel gick vi till Woolshed som är en pub/nattklubb där vi från bussen hade ett reserverat bord med gratis öl och cider. Från början satt vi och åt vid borden, som senare under kvällen blev till dansbord. Det var en rolig kväll med bra musik.

Alltid när man ska ta en bild kommer det någon och ställer sig jämte, jag har inte en aning om vem människan är :/

27/3

Vi hade bara bokat en natt på hostelet och vi trivdes inte där så idag bytte vi till ett annat hostel som låg en bit utanför stan (det andra var väldigt centralt). Vårt nya hostel ”Beach house” är mycket bättre. Här får vi gratis frukost och kvällsmat varje dag, gratis internet, man får hur mycket isvatten man vill (lyx i det här landet som bara har varmvatten i kranarna), det finns en pool och en beachplan plus att det finns en AC och en fläkt på rummen.

28/3 Dykning i barriärrevet

7.30 skulle vi vara nere i hamnen för idag var det dags att ge sig ut på havet igen och dyka/snorkla i barriärrevet som är en av de få saker som man kan se från månen. Den här gången åkte vi med en katamaran ”Passions of Paradise” hette den. Vi var ett 30 tal på båten unga som gamla. Morgonen börjades med att vi fick en kopp te/kaffe och en söt liten muffins när vi kommit ombord. Solen sken och vädret var helt perfekt för en dag ute på vattnet. Efter ca 2 timmar var vi framme vid det första stället där vi skulle dyka. Det var så häftigt för man såg verkligen i vattnet var barriärrevet fanns för det var mycket ljusare där. Vi satte på oss dykarutrustningen och sen var det bara att hoppa i vattnet. Så fort vi kommit ner i vattnet såg vi gigantiska fiskar som inte alls var skygga utan simmade runt oss hela tiden. Vi dök sen ner en bit och det är verkligen en annan värld som gömmer sig under vattnet. Jag tycker att det var finare att dyka här än min förra dyk som jag gjorde i Withsundays. Här kändes vattnet mycket klarare, det var som att simma i ett akvarium och man såg så fina fiskar och koraller hela tiden tex. Rockor och Nemofiskar. Vattnet var mycket varmare på vissa ställen, ibland så varmt att man nästan svettades och sen ibland kom man till en kyligare del när man frös, konstigt men sant.

När vi kom upp fran vattnet var det dags för lunch, inte vilken lunch som helst utan där fanns pasta med köttfärssås, bröd, olika sallader, cous coussallad, fetaost- tomatsallad, färska rödbetor, ananas med massa kokos (min favorit), en stor skål med jätte räkor och ett fruktfat med massa exotiska frukter som olika meloner och apelsin, riktigt gott!

Sen var det dags för dyk nummer 2. Nu kände man sig mer säker på dykningen, detta var mitt 3e dyk här i Australien. Vi såg ungefär samma saker under detta dyket men vi kände mer på saker och ting nu, som på olika slags koraller, en gigantisk snäcka och så kastade vi en sjögurka till varann. Efter dyket snorklade vi. När man nu har gjort båda grejerna tycker jag att det är både mycket roligare och finare att dyka. Men när jag snorklade såg jag först en sköldpadda och när jag hade släppt den ur sikte såg jag en till, en större. Jag följde den säkert i 5min, filmade och tog kort på den. Det är lika kul varje gång man ser en sköldpadda dom är så häftiga och fridfulla djur. Man kunde också se hajar vilket vissa gjorde men såklart inte jag.

Sen började resan hemåt. Fram på båten fanns 2 nät som man kunde ligga i, riktigt skönt. Jag låg på ena nätet med min handduk som kudde och solade när den plötsligt utan att jag ens hann reagera åkte ner i vattnet och försvann. Så nu har jag ingen strandhandduk och det är riktigt jobbigt, den var ju så bra min kära cypernhandduk. Vi var hemma runt 17 tiden.

Jag och Emelie gick sen runt lite i Cairns och tänkte gå i affärer och försöka hitta en ny handduk. Men jag måste säga att jag är besviken på staden. Det fanns ju typ bara massa restauranger och kinesaffärer. Det blev ingen handduk så jag får klara mig utan ett tag nu…

Katamaranen

Här ser man barriärrevet, det ljusblåa/turkosa

Här också

Dags att dyka

Nemo :)

Detta var dom gigantiska fiskarna som var precis under båten när vi hade hoppat i

Detta också, ser nästan ut som en haj men det är det inte. Men gigantiskt stor var den.

Rocka

Här ser ni min handduk för sista gången

Jag filmade lite under vattnet och när jag såg sköldpaddan. Så luta er tillbaka och njut!

29/3 Cape Tribulation

Idag var det dags att åka till Cape Tribulation som är platsen där regnskogen möter barriärrevet. Vi blev upphämtade av en liten buss på hostelet av en kvinnlig chaufför för en gångs skull. Hon var jätte cool, hade dreads och hon berättade saker längs vägen precis som en sagotant och hon var väldigt intressant att lyssna på. Vägen till Cape Tribulation var inte den rakaste precis, jag undrar om den var rak någon gång. Vi körde precis längs med havet hela tiden och det var riktigt fint. Innan vi kom fram åkte vi på krokodilsafari i Daintree river, som är längsta floden på östkusten 130km lång med brunt vattnen precis som man sett på filmer och det kryllar av krokodiler här. Vi såg först en lite krokodil på 1år som var så liten att det såg ut som en ödla när den låg på en stock, svårt och tro att den kommer bli flera meter lång sen. Vi tittade sen efter krokodiler ett bra tag och jag började tveka på om det verkligen fanns krokodiler här. Men sen plötsligt får vi se en riktig bjässe på 700kg och 4,5m lång. Vi åkte närmre och då såg vi en till. Det började pirra i kroppen på mig och det var riktigt läskigt. Dom var så sjukt stor och guiden verkade också lite rädd, vi var ju trots allt bara i en liten båt som dom lätt skulle kunna hoppa in i. Allt gick bra som tur väl var, det var kul att ha fått se krokodiler i det vilda.

Här kommer en liten krokodilfilm :)

Vi körde sen till regnskogen för att gå en boardwalk i Marrdja med vår chaufför Nicki som guidade oss. Hon visade oss massa häftiga träd/palmer, vissa kunde man använda som medicin mot allt möjligt och ett träd berättade hon drog ihop sina blad för att skydda sig när något hemskt skulle hända, tex cyklonen. Trädet visste att något skulle hända före alla andra, riktig coolt. Ett träd såg ut att ha parasoller till blad, coolt träd. Det märktes att man var i en regnskog för det var väldigt fuktigt här.

Vårt hostel låg verkligen mitt i djungeln, det var jätte mysigt. Man hörde alla konstiga djurläten hela tiden och försökte gissa vad det kunde vara för något. Sen var det dax för djungelsurfing. Man fick värsta selen på sig och en hjälm med roliga namn på. Jag blev Buzz lightyear. Vi åkte sen från olika plattformer till träd där den högsta plattformen var 22,5m över marken.

När vi kom tillbaka till hostelet hade någon snott vår mat som vi hade med oss eftersom vi visste att det skulle vara svin dyrt att äta här. Men vad skulle vi nu göra, vi var ju tvungna att äta. Så det fick bli till att äta på restaurangen.

Ettårig krokodil

Bjässen på 700kg och 4,5m lång!

Parasollträdet

Ett gigantiskt löv!

Djungelsurfing

30/3
Vi började morgonen med en gratis frukost på hostelet, ägg och bacon riktigt gott. Sen var det dags att ge sig ut på vandring igen, vi ville ju se lite av regnskogen när vi väl var här. Efter någon timme kom vi fram till en vattenhåla och det var precis vad jag behövde då. Det är så himla fuktigt och varmt här så ett dopp i kallt färskvatten var det bästa på länge. När vi skulle gå hem sen vad händer då?! Jo jag och Emelie med vår vanliga otur kommer såklart till en liten flod som vi måste gå över. Det står skyltar som varnar för krokodiler och vi har ju verkligen sett krokodiler på riktigt opch vet hur farliga dom är. Vi kommer i alla fall över floden tillslut. Det var en vandrig på runt 3,5 timmar. Vi är så duktiga :)

Sen var det dags att hoppa på bussen igen och bege sig hemåt mot Cairns igen. Vi gjorde några stopp på vägen och fick bla. se platsen där Steve Irwin (krokodiljägarn) förblödde och dog, vi stannade vid Mossman Gorge som hade jätte fina forsar att bada i och så stannade vi i Port Douglas och åt glass.

En gigantisk palm!

Här badade vi

HJÄLP!

Här bodde vi

Mossman Gorge bakom mig

Mossman Gorge

31/3 -2/4
Jag berättade tidigare om vår busschaufför Sparrow som blev vår första och sista chaufför. Han skulle egentligen ha åkt vidare med bussen vid det här laget, men var tvungen att vända tillbaka för att vägarna var avstängda på grund av översvämningar i Townsville. Vi har haft en himla tur med vädret under hela vår resa! På alla ställen vi har varit på, under alla utflykter och aktiviteter så har vi haft bra väder. Dagarna innan vi åkte upp mot Magnetic Island var vägarna avstänga för översvämningar, och nu precis efter att vi tagit oss hela vägen upp till Cairns så är de avstängda igen. Jag hoppas inte att turen vänder.
Vi gick hem till Sparrows tillfälliga lägenhet, grillade outbackerkorv, pepparbiffar, tomatbiffar och grillspett. Riktigt gott. Där fanns en shysst balkong som vi satt på och drack öl och chillade hela dagen sen.

På kvällen var det dax att testa utelivet igen. Denna kväll dansade alla på borden och då menar jag verkligen ALLA tom. "mormor"
Det roliga var att det var hon som drog igång hela stället, så himla härlig tant, hon dansade nästan bättre än mig!

Jag har ändrat min inställning om Cairns nu. Vi har haft mer tid på stan nu och hittat var alla normala affärerna finns.
Sista dagarna i Cairns har vi mest chillat nere vid lagunen och bara tagit dagarna som dom kommer.

Just det jag träffade Ljungbykillarna igen och nu vet jag vilka dom är. Den ena, Pontus Svensson är Emma Nilssons kusin. Världen är bra allt liten ändå

Här ser ni "mormor"

Mission beach

Dag 1. 24/3

Så var det dags att lämna paradiset och åka vidare till Mission beach. I bussen berättade chauffören att det finns en fågel här, cassowary som ser ut som en emu. Den här fågeln är viktig för regnskogen eftersom det är den enda fågeln som klarar äta stora frukter från 70 olika träd i regnskogen och som sen bajsar ut det och ett nytt träd kan börja växa, så att regnskogen inte utrotas. Mission beach är väldigt förstört från cyklonen, träden/palmerna ligger huller om buller och vissa hus är helt förstörda. Det ser ungefär ut som ”Gudrun” gjorde hemma i Sverige fast här är husen mer förstörda. Mission beach var väldigt ”dött”, många affärer var stängda och på vårt hostel var det typ bara vi som bodde. Det märks att man har kommit till den tropiska delen av Australien nu för det är sjukt fuktigt och varmt här.

Jag och Emelie har länge sagt att vi någon gång ska köpa en ostbricka och vin och sätta oss på stranden en kväll. Idag har det varit jätte fint väder och det finns inte så mycket att göra här. Så vi gick till affären och köpte kex, brieost, gröna kärnfria druvor, vattenmelon och en flaska rödvin. Vi snodde/lånade ett vitt lakan från hostelet som duk/filt och vi hade sån tur att i köket stod det 2 vinglas, så vi tog genast med dom. Vi duschade, gjorde oss fina och sen gick vi ca 10min ner till stranden. Solen gick ner snabbt så det gällde att vara snabb med att ta kort. Sen satt vi där och åt och drack och kollade åter igen på solnedgången, riktigt mysigt.

Förstört av cyklonen. Såhär såg det ut längs hela stranden

Dag 2. 25/3

Idag var det dags att bege sin in till centrum av Mission beach. I receptionen sa hon att man kunde gå på stranden dit och att det tog runt 40min. Vi gjorde som hon sa. Det var stekande hetta och efter att ha gått i ca 30min kommer plötsligt ett hinder i vägen, nämligen en flod som rinner ut i havet som vi måste ta oss igenom för att kunna fortsätta gå vidare. Vi ville inte vända om när vi hade gått så långt så det var bara att gå i. Det var vatten upp till magen och lite läskigt, vi skämtade om att det var en krokodilflod. Vi tänkte inte så mycket mer på det sen. Efter ca 1timme var vi äntligen framme i ”centrum”. Där fanns verkligen ingenting att göra! Knappt inga affärer var öppna och allt vi ville var att bada, men det gick inte för att det finns yellyfish i havet och badställerna dom hade blev förstörda av cyklonen. Vi frågade en farbror som var ute i sin trädgård om det verkligen inte fanns någonstans att bada. Eftersom vi är 2 söta tjejer från Sverige fick vi följa med honom in på hans tomt och bada i hans pool, rena lyxen (han bodde inte fattigt). Jag och Emelie i en pool i en trädgård precis vid havet i Australien efter att gått i stekande hetta i 1tim, kunde inte bli bättre. Vi berättade för farbrorn att vi hade gått igenom floden för att komma hit. Och håll i er nu…han berättade för oss att det finns krokodiler där i på riktigt och vi hade en jäkla tur som kom fram levandes. Så jäkla sjukt. Varför sa hon på hostelet att vi kunde gå där och varför fanns det inga skyltar om krokodiler där?! Vi lever i alla fall så ni behöver inte vara oroliga :)

När vi svalkat oss gick vi ner på stranden och la oss och kollade när folk hoppade fallskärm, dom landade nämligen på stranden. Det såg riktigt härligt ut och vi blev sugna på att hoppa. Vi hade tänkt göra det på Nya Zeeland eftersom det är billigare. Men vi gick till Skydive butiken och pratade med dom. Hon sa att vädret på Nya Zeeland såhär års är lite osäkert och att man måste ha overall på sig när man hoppar där. Här i Australien får man hoppa i sina egna kläder, linne och shorts. Dessutom hade dom specialpris nu eftersom det har varit en cyklon. Vi fick broschyrer med priser och sen gick vi längs vägen tillbaka till hostelet. När vi kommit halvvägs stannade en bil med en supersnäll kille i som körde oss till hostelet. Folk är så himla vänliga här i Australien!

I några timmar satt vi sen och funderade hur vi skulle göra med fallskärmen. Det har varit kanonväder idag och det skulle bli ungefär samma imon. 2 tjejer som vi bodde med hade hoppat idag och vi fick kolla på deras video, det såg verkligen härligt ut! Så vi bestämde oss, vi hoppar fallskärm imon!

I poolen hos farbrorn

Farbrorns hus

Detta är inte jag men det såg ut såhär när jag kom flygandes, härligt med andra ord

Magnetic Island

Dag 1. 22/3.

Efter nästan en vecka i Airlie beach var det dags att åka vidare. Jag var lite nervös när vi skulle hoppa på bussen att vi inte skulle finnas med på listan, för det var nämligen jag som ringde och bokade den (ni ser jag gör framsteg!). Givetvis fanns vi med på listan och efter ca 4 timmars bussresa var vi framme i Townsville där vi tog färjan över till den underbara ön Magnetic Island. Vi visste inte så mycket om Magnetic Island innan vi kom dit, bara att det finns koalor här. Sen har jag hört både positiva och negativa saker om ön så mina förväntningar var inte jätte höga. När vi åkte på färjan över havet fick vi se ön från utsidan och det såg så himla mysigt och fint ut. Solen sken, vattnet blänkte med sin turkosa färg och ön var helt grön med fina berg. Se kom vi till vårt hostel och jag höll på att svimma när jag fick se var vi skulle bo. Det var det finaste stället jag någonsin bott på! Hostelet låg precis vid havet och då menar jag verkligen precis, bara en liten strand emellan. Där fanns en bar med kokosnötter på, ett stort dansgolv/terrass ovanför standen där man kunde stå/sitta/ligga och kolla ut över havet och den fina utsikten. Där fanns en pool och en massa mysiga bungalows som vi bodde i med palmer precis utanför dörren. Asså det var så himla fint och mysigt!

Jag och Emelie tog oss en liten strandpromenad på eftermiddagen. Och vad hittade jag då?! Jo en kokosnöt som för en gång skull var hel och inte rutten eller sönder och man hörde att det var mjölk i den. Envisa som vi båda två har kommit fram till att vi är så skulle vi öppna nöten! Vi slog nöten mot stenar/koraller och använde tom en spetsig glasbit för att försöka komma in i den. Det var lättare sagt än gjort… Men vi kunde inte ge oss, den skulle öppnas så därför tog vi med nöten till hostelet, hämtade en matkniv och bankade in och till slut kunde vi öppna nöten. Det var ett himla projekt men jag ville se hur den såg ut inuti. Det var en stor nöt från början och när vi väl fått upp den var det en liten nöt inuti, ni vet en sån brun hårig som man kan köpa i affären hemma i Sverige. Vi delade den nöten och ut kom kokosmjölk och så smakade vi på kokosköttet, helt ok faktiskt. När vi var klara hade vi fått publik som kollade på oss och undrade va vi för för tokar, haha.

När det började skymma tog vi bussen till ett ställe för att se och mata wallabeys (liten kängru typ). Busschauffören berättade för oss att det har regnat här i flera veckor och att idag var första dagen med fint väder på länge. Så lite tur har vi allt. Först undrade vi om vi verkligen skulle se några wallabeys men när vi kom fram var där hur många som helst. Dom var så otroligt söta och var inte rädda utan kom gärna fram till en. Vi matade och klappade dom, fast vi efteråt såg en skylt där det stod att man inte fick klappa dom men då var det ju redan försent :P

Solen började sakta gå ner och vi befann oss precis jämte havet vid massa klippor för det var där wallabeysen levde. Så där fanns perfekta stenar att sitta på och kolla på det vackra mästerverket solnedgången. Det var så himla fint orange, rött, gult, rosa ja det var underbart. Vi såg också en sköldpadda komma upp till utan och hämta luft.

Inte nog med att hostelet var riktigt fint, vi fick också gratis mat första kvällen. Det var bra mat, vi fick välja från menyn och valet blev hamburgare med potatismos. När vi satt där och åt och kollade ut mot havet kom plötsligt månen upp över havet. Det var den finaste månen jag någonsin sett. Den var helt orange/röd typ brinnande mot den svarta himmeln. Så idag har vi verkligen fått vara med om två riktigt fina upplevelser.

Från färjan

Utsikt från hostelet

självutlösarn är vår bästa vän nuförtiden

Från hostelet, baren

Från hostelet

Jag har det bra, jag klagar inte :)

Här bodde vi

Såhär ser en kokosnöt ut inuti

Kokosnöten

wallabys

Solnedgången

Dag 2. 23/3

Dagen började med att vi fick gratis frukost på hostelet, och igen fick vi välja från menyn. Jag tog vaniljyoghurt med massa färsk exotisk frukt och en kopp te. Dom har en liten ”djurpark” här där man kan få hålla en koala. Eftersom Magnetic Island är känt för koalor bestämde vi oss för att åka dit. Det vi inte visste var att vi inte bara skulle få hålla koalor utan en massa andra djur också som olika ödlor, krokodil, orm, mata en papegoja genom att sätta ett frö i sin egen mun som den sen tog och så fick vi se en hårig spindel. Dessutom fick vi ta hur många kort vi ville på alla djur och när vi höll dom. Det var en guide som gick med oss och berättade om alla djuren, riktigt intressant och man lärde sig en massa nytt. Det var en häftig och oväntad upplevelse.

Jag och Emelie begav oss sen iväg på vandrig i 40°C hetta utan någon som helst vind. Det var det varmaste jag någonsin varit med om, svetten bara rann. Vi gick i 3,5 timme i hopp om att se en vild koala, men icke. Där fanns tom skyltar om att det fanns koalor där och vi pratade med ett par igår som hade sett koaler där, men inte vi. Jag skyller på att det var för varmt och att det enda man koncentrerade sig på var sin svett som rann ner i ögonen så det sved så man inte såg någonting. När vi var som mest varma kom vi fram till ett vattenfall. Och vilka satt där i?! Jo killarna som kollade på oss igår när vi försökte öppna kokosnöten. Och gissa vad dom hade med sig?! Kalla öl som vi fick varsin, kan det bli bättre? Ett svalkande dopp i ett vattenfall med en kall öl i Australien. Vi fick sen skjuts med dom tillbaka till hostelet för dom jobbade tydligen där, så vi slapp gå hem det var skönt.

Jag och Emelie satte oss sen på hostelet och åt kvällsmat och igen såg vi på solnedgången från hostelet när vi åt. Så underbart!

Väldigt nyvaken, men kolla in havet i bakgrunden, lyxigt

Matdax

Kalla mig numera ormtjuserskan

Så himla skön stil

Min lilla nallebjörn

Så söt

Utsikten på vår vandring

Svettig värre!!

Där fanns ett rep som man kunde svinga sig i, riktigt kul

Whitsundays, paradisön!

Så var det äntligen dags att ge sig ut på havet och segla lite i 2 hela dagar och 2 nätter. Det var inte vilken segling som helst utan nämligen med en båt som heter Condor som är en stor segelbåt med plats för 30pers och som skulle ta oss runt i Withsundays som består av 74 olika öar.

Jag och Emelie har varit i Airlie Beach i 6 dagar nu och väntat på det fina vädret. Idag skulle det enligt prognosen vara det. Men vad händer?! Jo det börjar regna såklart. Vi skulle vara på båten 13.30 så vi gick till Peterpan och lämnade våra stora väskor (man fick bara ha med sig en liten ryggsäck på båten) och satt en snabbis vid datorn. När det sen var dags att checka in på båten sken faktiskt solen och vädret var sen kanon hela dagen. Väl nere vid hamnen skulle dom flesta åka Clipper som är enbart en partybåt med motor. Såhär i efterhand är jag väldigt glad att vi åkte med Condor för det har varit så jäkla underbart och mycket häftigare att få segla en segelbåt än å åka en motorbåt. Dessutom har vi fått snorkla varje dag, vilket dom på Clipper inte gjorde. Vi var runt 30 pers på vår båt, fick väldigt bra sammanhållning och festade gjorde vi faktiskt också.

Dag 1.

Vi checkade in på båten och fick träffa alla som skulle åka med. Det var jag, Emelie och en annan tjej ifrån Sverige, 2 från Frankrike, 2 från Schweiz, 4 från Holland, 1 från Kalifornien, 2 från Irland, några tyskar och som alltid en massa engelsmän. Vi var ett riktigt härligt gäng där alla var lätta att få kontakt och prata med, så vi blev snabbt ett sammansvettsatt gäng. Vi hade ju också 3 crew på båten som också dom var riktigt sköna personligheter.

Så fort vi kommit utanför hamnen började drömvärlden som man trodde inte fanns på riktigt. Vattnet var helt turkost, öarna bestod väldigt mycket av träd som var helt gröna med sand runtom som var vit, allt var i så starka färger. Plus att man satt på en stor segelbåt med benen dinglandes utöver vattnet och solen som sken på en. Så ni kan ju försöka föreställa er hur det var :P

Efter några timmar gjorde vi vårt första stopp för att för första gången få snorkla i ”the great barrier reaf” iklädda våra ”stingersuit” som man måste ha när man badar här längs barriärrevet för att det finns bla. yellyfish, så vi var snyggare än någonsin. Det var riktigt kul och häftigt att snorkla. Folk såg sköldpaddor men med min vanliga otur så missade jag dom. Däremot fick jag se massa häftiga koraller och andra fina fiskar. Jag trodde korallerna skulle vara mjuka men dom var ju hårda som sten, det fanns mjuka koraller också. Jag använde min kamera idag i vattnet på riktigt, det blev helt okej bilder faktiskt. När vi kom upp från snorklingen stod en ostbricka uppe på båten och väntade på oss, riktigt gott var det.

Det var sen dags att åka vidare för att hitta ett fint ställe att lägga till för natten. Vi seglade dit och jag fick hjälpa till att hissa segel, det var riktigt jobbigt men ack så kul. Vi la sen till vid en liten vik, duschade och satte på oss kläder. Sen var det dags för kvällsmat kyckling, potatismos, bönsallad, bröd och kaffe eller te efter maten. Riktigt gott!

Kvällen spenderades på däck uppe på båten. Alla satt och pratade, umgicks och drack alkohol. Jag och Emelie är så trötta på vitt goon (typ vin) så vi drack faktiskt roségoon med fanta och det var gott. När det sen var dags att sova var det så sjukt varmt nere i vår hytt. Så jag och några andra bestämde oss för att sova uppe på däck där det var mycket svalare, dock en aning hårdare. Det var mysigt, jag somnade till fullmåne och stjärnklar himmel på en segelbåt på havet i Australiens finaste vatten!

Lite suddig men här hissar jag faktiskt segel. Vårt crews tröja stämmer verkligen.

Vår båt Condor

Kaptenen

Köket

Våra sängar

Snorkeldax

Jag

Såhär ser man ut efteråt om man har spännt cyklopet för hårt, vilket jag tydligen gjorde

Såhär sov jag första natten

Dag 2.

Jag vaknade av att solen gick upp och att kaptenen startade motorn på båten. 7.00 var det dags för frukost. Vi fick flinger/musli, bröd, te/kaffe och det bästa av allt var frukten. Där fanns en stor skål med vattenmelon, aprikos, persika, apelsin och äpple som en fruktsallad. Vi seglade sen mot Whiteheaven beach som är en av dom finaste stränderna i världen, tror det är den 3:e finaste. Om man ser vykort/kort från Whitsundays är dom oftast tagna härifrån. Och det var verkligen som att kliva in i ett vykort! Jag kan inte förklara hur vackert det var, inte ens min kamera kan det för färgerna fastnade inte, bilderna som ni kommer se är fina men missvisande. Det var ännu finare än så med så himla starka färger! Vattnet var verkligen mörkblått/turkost och sanden som bestod av lite glasfiber och var väldigt finkornig var nästintill vit. Sanden var konstig för man sjönk ner i den typ som lera, det var jätte jobbigt att gå i den. Jobbigare än i vanlig sand. Vårt crew berättade att man nästan alltid ser hajar när man badar här, sandhajar heter dom och är inte farliga. Så vi gick genast på hajsafari, det tog sin lilla tid men efter ett tag precis när jag skulle ge upp kom det en haj simmandes vid mina fötter. Den såg ut som en vanlig haj förutom att den var gulaktig med svart på fenorna och var ca 1m lång. Vi såg också flera rockor.

Sträckan från Whiteheaven beach till nästa stopp kallar jag verkligen för segling, jag var livrädd! Det blåste så mycket, vi seglade i 12knop, båten lutade så att den ena sidan låg i vattnet, det kändes som båten skulle tippa över, vattnet stänkte in på båten hela tiden och man var tvungen att hålla i sig i räcket. Jag fick känslan av att det kändes såhär när Titanic höll på att sjunka, när folk åkte kana ner från båten i vattnet. Det var tur att Emelie är en van seglare och kunde lugna ner mig och säga att det här är RIKTIG segling. Så efter ett tag var det riktigt kul.

Vid nästa ställe skulle vi snorkla och några som hade bokat i förväg skulle dyka med tuber. Jag hade inte bokat men blev så himla sugen på att dyka här för jag hade hört att det skulle vara bra dykning här och det fanns plats för mig. Vi var nere i ca 30min och det djupaste vi var nere på var runt 7-10m. Det var ett riktigt häftigt dyk bland alla koraller och små gångar/grottor. Åh gissa vad jag äntligen fick se?! Mitt framför mig simmade en Sköldpadda!!!!! Dyket var värt vartenda krona.

När vi kom upp från dyket fick vi nachossnack och senare på kvällen grillade dom kortletter på båten (jag fick en liten känsla av svensk sommar) med potatissallad, bröd och sallad till. Riktig lyx, det var det godaste jag har ätit på länge! Det regnade lite på kvällen men det fixades med ett slags regnskydd över båten så att det blev som en liten koja. Sen satt vi där under, spelade kortspel och gjorde olika lekar ALLIHOP!

Whiteheaven beach

Jag lyckades inte fånga någon haj på bild men däremot en rocka

Vi träffade en kompis

Nemo :)

Kolla in lutningen på båten

Dag 3

Igen fick vi en underbar frukost som vi satt uppe på däck och åt samtidigt som solen sken och himlen var helt blå, vädret var kanon. Vi snorklade idag också men det stället var inte lika bra som dom andra 2. Det var mycket grumligare vatten här och jag såg inga fina fiskar. Vi låg sen och solade på båten och bara njöt av den fina naturen samtidigt som vi seglade mot hamnen igen.

Det har varit helt fantastiskt här och absolut det finaste jag någonsin har sett! Jag kan fortfarande inte fatta att jag har varit där när jag kollar på bilderna. Och åter igen hade vi tur med vädret. Jag käkade sjösjuktabletter under hela resan och jag har faktiskt mått bra hela tiden. Jag avslutar det hela med att säga ett enda ord: UNDERBART!!!

Nästan hela gänget samlat

Den här lilla rackarn hade hoppat in i båten under natten

Såhär såg vår rutt ut

Vi kom tillbaka till Airlie beach runt 12 tiden och checkade in på vårt hostel igen, nästan alla från båten skulle bo där. På kvällen var det efterfest med båtgänget på ”Beaches”. För det fösta fick vi gratis öl hela kvällen. Sen var det sån härlig stämning, man kunde verkligen prata med alla. Det kändes som man hade känt varann en lång tid fast det i själva verket bara var i några dagar. Det var en riktigt kul kväll och ett bra avslut av Airlie beach.

Nya planer

Vi ar nu hemkommna fran en helt fantastiskt resa till Withsundays. Vi har haft kanon vader, seglat snorklat och jag dok en dag och fick se skoldpaddor. Vattnet har ar sa sjukt fint, helt blatt/turkost. Jag hinner tyvarr inte lagga ut nagra bilder nu och jag ska beratta mer detaljerat lite senare vad vi varit med om for aventyr.

Idag har vi varit inne pa Peterpan och gjort en reseplan. Imon aker vi till Magnetic Island i 2 dagar. Sen blir det Mission Beach i 2 dagar, Cairns 6 dagar och efter det flyger vi till Nya Zeeland och stannar i 1 manad. Sen bar det av till Fijji i 2 veckor och darefter till Melbourne. Det ska bli riktigt kul!!! Vi ska gora rafting, skydive, djungellinbana, aka till robinson cruse on och leva som robinsson plus massa mer. Men nu vet ni lite var jag kommer befinna mig den narmaste tiden.

Det blev lite fel!

Jag ber om ursakt. Det blev lite fel pa bloggen nar jag uppdaterade den. Vi var i Agnes water 1770 fore vi var pa cattle station. Sa den ratta ordningen ar:
Fraser Island
Agnes Water 1770
Cattle station
Airlie beach

Våra danska vänner, jag och Emelie befinner oss nu i Airlie Beach. Vädret är tyvärr inte det bästa här, det har regnat varje dag sen vi kom hit. Vi ska åka båt till Withsundays på lördag-måndag för då såg vädret ut att bli någorlunda bra. Danskarna ska åka med båten idag så idag så nu ser vi inte dom på några dagar.

Här i Airlie beach har vi nu varit 2 dagar och mest chillat hittills. Det är en mysig liten stad. Vi testade utelivet en kväll och det var riktigt bra faktiskt. Dom spelade bra musik för en gångs skull som man kunde dansa till. Jag har också fått privatlektioner i danska så nu är jag en höjdare på det. Jag har lärt mig massa danska ord. En kväll bestämde vi att jag och Emelie bara fick prata danska och Christian och Erik fick bara prata Svenska. Det var kul men det är mycket lättare för danskarna att prata svenska än för oss att prata danska. Dom var riktigt duktiga på det. Igår kväll lagade vi mat ihop. Det blev tacos!!! Det godaste på länge!!!

Nu har vi sagt adjo till danskarna som nu har akt vidare mot Cairns. Jag och Emelie har testat att spela didgeridoo, ni vet ett traror som aboriginer blaser i. Det var skit svart men riktigt kul. Vi fick lara oss hur man gor med lapparna for att fa ljud och sa fick vi lara oss hur man gor olika djurlaten. Nu nar man vet hur svart det ar att spela, sa forstar man hur coolt det ar med dom som verkligen kan spela.

Vadret har faktiskt varit riktigt fint nu. Vi har legat vid lagunen varje dag. Det gar inte att bada havet pga yellyfish sa darfor har dom en jatte fin lagun vid havet som man far bada i.
Imon beger vi oss ut pa havet och till Withsundays. Det ska bli riktigt kul och jag hoppas att vadret kommer vara med oss.

Vi stannade på en rastplats på vägen till Airlie beach, fin toa

Chauffören lagade mat åt oss

Matgäster

Lagunen

Airliebeach

Vi firade St.patricks day när vi var i Airlie beach, alla var grönklädda och hade roliga hattar på sig ink. jag

Diggerido lektion

Om ni kollar riktigt noga i bakgrunden ser ni en hel rad med ölkannor. Vi fick gratis öl på ett ställe och gratis mat. Vi lekte sen massa lekar, jag kom 2:a i limbo :D

Agnes Water, town of 1770

Dag 1.
Det visade sig att danskarna som vi hängde med på Fraser Island också skulle till samma ställe som vi, nämligen till Agnes Water som ligger i en liten stad som heter 1770 som fått sitt namn av att Captain Cook klev iland just på den platsen det årtalet. Dom åkte också med OZ experiense. Men när bussen väl kom hade det blivit något fel i bokningen, dom stog inte med på listan och bussen var full. Så dom fick stanna en extra natt i Rainbow beach och ta bussen dagen efter istället.

Vi kom fram till vårt hostel som heter Southern cross och som jag tycker var ett lite annorlunda hostel. Det kändes lite som att komma till ett spa. Det spelades skön avslappnande musik, var massa buddah figurer överallt och miljön var mysig. Vi checkade in och sen följde receptionisten med oss till rummet som var som en liten stuga, jätte mysigt. Det var 2 stora rektangulära fönster i rummet som hade myggnät på sig och om man kollade ut där så kändes det som att bo i djungeln. Man hörde massa djurläten hela tiden. Grodorna låter som får och fåglarna låter som apor här. Vi hade 2 lediga sängar i rummet och receptionisten sa att det skulle komma 2 till lite senare. Vi tänkte att det kanske kunde vara danskarna…

Jag och Emelie bestämde oss för att utforska staden på en cykel. Man fick nämligen låna en gratis från hostelet, vi bodde en bit utanför centrum och det gick inga bussar precis då. Vi hoppade på cyklarna som var byggda för pygméer (jätte små) och satte på oss dom fina hjälmarna som man var tvungen att ha. Trampade iväg ovetandes om hur långt det faktiskt var och hur jobbigt det skulle bli. Vi kom sen fram till centrum tillslut efter många jobbiga backar i en för liten cykel utan växlar på och som dessutom hade punka. Jag visse att staden skulle vara liten, men att den var så här liten visste jag inte. Asså där fanns 2 mataffärer, apotek och några restauranger. Det var typ allt, alltså väldigt litet. Vi trampade vidare ner mot stranden och la oss där en stund. Det var en helt okej strand, den var inte heller så stor men det var inte heller så mycket folk där så den räckte gott och väl.

Vi köpte lite mat, trampade sen hem igen till hostelet och gjorde iordning maten. Efter detta var vi helt slut och var på rummet hela kvällen och chillade. Vi hade dock inte fått några nya nattgäster, så vi hade hela rummet för oss själva. Det är verkligen lyx nuföritden! 1770 är sista stället som man kan surfa på längs östkusten innan barriärrevet börjar och då finns det inte längre några vågor. Dom har ett jätte bra erbjudande här. För 17au$ (ca 120kr) får man en surflektion där dom hjälper en och berättar vad man ska tänka på och så får hyra brädan i 3 timmar! Det är riktigt billigt.

Vårt mysiga boende

Såhär glad blir man av att cykla en för liten cykel utan växlar och med punka

Dag 2.
Jag vaknade av att regnet bara öste ner utanför fönstret, vi som skulle surfa idag ju. Men jag somnade sen om. Nästa gång jag vaknade blev jag väckt av en häst som stod och gnäggade utanför fönstret. Vi steg upp och åt frukost, det regnade fortfarande. Vi bestämde oss för att surfa i alla fall. Det här var ju vår sista chans att få surfa nu på ett tag och dessutom hade vi inget annat att göra idag. När vi väl kom till surfskolan började solen skina och regnet hade slutat. Vi har allt lite tur med vädret J Vi var ju på ett surfläger i 3 dagar i början på vår resa och trodde vi redan visste allt man behövde veta. Men vi fick ytterligare tips nu som man inte har tänkt på och det gick riktigt bra att surfa. Först var det normalstora vågor och i slutet på lektionen blev dom större. Det var riktigt roligt och vädret var med oss, jag älskar att surfa!

Vi tog bussen tillbaka till hostelet. Efter den inte så sunda mat som vi äter här så gäller det att hålla igång. Så vi bestämde oss för att låna cyklarna igen för att utforska Town of 1770. Vi började cykla och igen utan att veta hur långt det var. Plötsligt ser vi ett utomhusgym längs vägkanten som vi givetvis var tvungna att testa. Haha det var roligt, maskinerna var inte så jobbiga det gick nämligen inte ställa in några vikter men jag fick träning i magmusklerna för jag skrattade så mycket plus att vi faktiskt gjorde några situps. Vi trampade vidare och kom tillslut fram (efter att vi cyklat i 45min) till hamnen och stranden i 1770. Det var fint, tyvärr var det för mycket moln i vägen för att kunna se solnedgången.

Plötsligt kommer ett gäng på kajaker och paddlar förbi oss när vi står och kollar ut mot havet. Vi visste att danskarna skulle paddla kajak men vi visste inte när. Vi tyckte att vi hörde någon prata danska från kajakgänget så vi bestämde för att cykla och möta upp dom för dom var nämligen på väg mot stranden för att gå upp. Och visst var det danskarna, vilket sammanträffande. Dom bodde till och med på samma hostel som vi fast inte i samma rum.

Det började sen skymma så jag och Emelie cyklade hemåt igen. Vi var helt slut sen efter att först haft en surflektion på 3 timmar och sen cyklat i 2 timmar. Men på kvällen var det BBQ kväll med bodypainting. Så det var bara att duscha och göra sig iordning.  Vi spelade fotbollsspel (hockeyspel med pinnar man får dra i fast här var det fotbollsspel istället) med danskarna och så målade vi våra länders flaggor på kinderna. Sen var det massa tävlingar om vem som hade den finaste och bästa målningen. Vi hade sen lite efterfest med danskarna på vårt rum. Plötsligt kommer en ödla springandes över golvet. Den ena dansken (Christian) tar upp ödlan som då tappar svansen i rent självförsvar. Sen kastades den här lilla svansen runt i rummet och jag tror det slutade med att den hamnade i min säng men vi hittade den aldrig. Gissa vem som inte kunde sova så gott den natten?!

Surfskolan

Dom säger att man ska se cool ut när man är surfare. Men hur fasen ska man kunna göra det när brädan väger ton?!

Jag hittade en kokosnöt

Gymmet

Vi såg också en gigantisk larv, skit äcklig och slemmig

Här kom danskarna på sin kajak

Sverige och Danmark

Cattle station

Efter 2 nätter i Agnes Water var det dags att dra vidare med vår kära OZ buss i 6 timmar till en cattle station (en farm) som låg 2 timmar utanför Rockhamton. Vi hoppade på bussen och chauffören var som vanligt en glad och pratglad prick. Han var inte tyst många minuter men ack så rolig han var. Det var jag, Emelie, danskarna och 4 engelsmän som åkte dit. Vi åkte på en liten krokig och guppig väg, nästan i gemförelse med Fraser Island fast nu åkte vi buss. Chaffisen körde som en galning, fönsterna öppnade till och med sig, det var som att åka berg- och dalbana, så gissa om jag blev åksjuk. Svaret är givetvis ja! Vi fick se vildhästar som stod precis vid vägkanten, bruna med lång man, jättefina. När vi började närma oss cattle station började jag känna mig som hemma. Vi var i Australien, mitt ute i ingenstans på en farm med massa djur, traktorer och lantlig natur.

Vi klev in i en ny värld, bytte våra tråkiga vardagskläder till jeans, bandana, hatt och förvandlades till cowboys. Vilken härlig känsla det plötsligt blev.  Alla gick in i sin roll som cowboys, dom som jobbade på farmen var hur coola som helst med längre hår, skitiga kläder, skjortor och en väl använd hatt. Man kunde få testa att rida deras hästar i 2 timmar för ca 350kr. Det lockade varken mig (som kan rida hemma), Emelie eller danskarna, men engelsmännen gjorde det. Så vi fick istället en gratis åktur därbak på flaket på en skruttig flakbil som spelade sköna cowboylåtar hela vägen och som körde ut oss i skogen längs igen guppiga ”vägar” upp till sunset hill. Eftersom klockan bara var runt 14.00 så kunde vi inte se någon solnedgång, annars kan man göra det här. Men vi fick se en väldigt fin utsikt och hade absolut en rolig resa dit! Problemet var bara att vi var tvungna att gå tillbaka sen. Jag och Emelie i flipp flopp och som vanligt skrämde vi upp varann, den här gången om att vi såg ormar. Det var ganska högt gräs och stenigt så det skulle inte vara helt omöjligt. Men ni kan vara lugna, det enda vi såg var en himla massa myror, flygande gräshoppor, en åsna och massa hästar.

Vi satt och åt lunch när vi kommit fram till gården. Då kom en cowboy på häst ridandes och satte sig och berättade hur man rider på westernhästar

"Köket"

Fiffigt

Vår box som vi bodde i

Uppe på sunset hill

Termit myrstack

Eftersom vi nu var cowboys så var vi ju tvungna att lära oss kasta lasso. Så vi blev instruerade hur man skulle göra och fick sen stå och öva ett tag på att svinga repet och sen kasta det på en stolpe med djurskelett på. Det var jätte kul, och med outfiten så kände man sig verkligen som en riktig cowboy. När vi hade blivit lite varma i kläderna på att kasta lasso så var det upp till bevis som gällde. Vi skulle nu in en och en i en arena med massa getter, kasta lasso och fånga in den get som vår ledare hade valt åt oss. Mitt cowboynamn blev Woody. Givetvis fick jag en helt galen get att fånga in. Han bara sprang in i klungan hela tiden och gömde sig, det gick inte att få tag på honom. Till slut fick jag springa efter honom och försöka få tag i hornen, vad händer då?! Jo mina sandaler som jag hade gick sönder, sulan undertill lossnade så jag höll på att ramla mitt i allt, dessutom var min hatt för stor så jag såg ingenting när jag sprang runt där och försökte få tag i geten. Jag bjöd på en riktig show, alla skrattade och jag skrattade så jag fick ont i magen. Till slut fick jag stopp på den, satte mig på den och givetvis började den springa iväg med mig på. Jag säger bara titta på bilderna dom säger allt! Haha. Vi fick också testa att skjuta lerduvor, dock träffade jag ingen, sjukt tungt gevär men det var kul att testa på det.

Lerduveskytte

Kolla in mitt lassokast, riktigt nöjd. Synd bara att jag inte lyckades träffa den rätta geten

Som sagt en bild säger mer än 1000 ord

På kvällen fick vi sen smaka get- och lammkött, väldigt gott faktiskt. Sen var det dags att lära sig piska med ett spö, ni vet så som dom gör på cirkus när tex hästarna ska springa runt. Om man är duktig på det kan man få upp det i en hastighet på 360m/sek och det låter som att någon smäller en smällare!! Helt sjukt. Det var lite svårt i början innan man fått in tekniken och man slog sig själv rätt hårt några gånger. Men sen fick jag allt till det så det small, kul var det och sjukt jobbigt i armen. En riktig cowboy måste ju kunna rida tjurar så därför fick vi testa rodeo. Jag var inte så bra på det och ramlade ganska snabbt av. Men Emelie var grym, hon var den som satt kvar längst och vann en gratis pubrunda i Cairns.

Här övar vi på att piska

Man var tvungen att ha snygga glasögon på sig för som sagt så kunde man få piskan att gå riktigt fort och smällarna gjorde riktigt ont.

Rodeotjuren

Efter en väldigt händelserik dag som cowboy var det dags att gå till sängs. Vi sov i ett stall i olika boxar med 6 sängar i varje box. Jag, Emelie och danskarna fick sova i samma box. När vi kom hit berättade dom att man inte fick ha med sig någon mat in på ”rummen”, eftersom det inte var helt tätt och kunde komma in möss och ormar då. Vad jag och Emelie inte tänkte på var att hon hade en mikropopcornpåse i hennes väska. Jag vaknade till kl 05.00 av någonting som prasslade i rummet. Jag lyste med en ficklampa och såg en mus krypa längs balken i taket. Sen kunde inte jag sova mer och låg på helspänn fram till 06.00 när vi skulle gå upp. Vi tände då lampan och såg att en mus hade varit i hennes väska och ätit upp popcornen.

Sen var det dags för cowboy frukost. Man fick rosta (eller grilla kanske man ska säga) mackorna på ett galler över öppen eld. Dom kokade te och cowboykaviar (vita bönor i tomatsås, gott faktiskt) över öppen eld i konservburkar. Det var en mysig frukost som smakade väldigt bra.
Det var sen dags att lämna livet som cowboy och åka vidare på nya äventyr.

När vi kom till cattle stationen igår hade jag verkligen inga förväntningar på detta. Jag trodde vi skulle till en farm och kolla på lite olika djur. Men jag hade helt fel. Detta har varit en annorlunda upplevelse och jag har haft riktigt kul. Jag gillar Oz experiense bussens slogan: small groupes, big adventure. Det stämmer verkligen!

Vår kära OZ buss

Fraser Island

Vi har nu varit på Fraser Island som är världens största sandö i 3 dagar och 2 nätter. Vi bodde först på Rainbow beach i 2 nätter, fick gratis pannkakor till frukost och testade på att body surfa, riktigt kul. Vi har också varit på ett informationsmöte om Fraser Island vad man får och inte får göra. Tex att man absolut inte får bada i havet pga att där finns hajar. Vi blev också indelade i grupper som vi skulle åka med i bilarna. Det blev jag, Emelie, 2 israeler, 3 engelsmän och en chilenare (som senare fick smeknamnet chilli av oss), ett härligt gäng.

Vi packade våra jeepar fulla med nödvändigheter så som mat, redskap, tält, alkohol mm och åkte färja över till Fraser Island. Jämte båten hoppade det plötsligt upp delfiner, så nu har jag sett vilda delfiner. På ön finns det massa Dingos (en slags vildhund) dom ser jätte snälla och gulliga ut med skenet bedrar. Man får inte klappa dom och absolut inte mata dom fast dom ser magra ut, dom ska se ut så. Dingos söker sig till mat/matrester så därför fick vi inte lämna något spår av mat och var tvungna att slänga allt som vi använt i påsar som vi förvarade i bilen. Vi var också tvungna att ta in all vår mat i bilen på kvällarna så inte dingorna åt upp den.

Vi har levt ett riktigt Robinson liv. För det första har vi inte haft någon täckning på mobilen på 5 dagar och ingen elektricitet, vi hade inget rinnande vatten utan tog med oss vatten i stora dunkar. Vi hade ingenstans att gå på toa, man fick antingen sätta sig bakom en buske eller gräva en grop i marken om man skulle göra nr2. Vi lagade vår egen mat med enkla ingredienser och fick sen diska i havet. Jag har inte haft mina allra bästa sovnätter här eftersom vi har bott i små iglotält, jag, Emelie, en tysk och en dansk, och sovit på marken (hårt och obekvämt). Vi bodde precis vid havet så det var mysigt och det har verkligen varit en upplevelse att bo i vildmarken. Flera gånger vaknade man mitt i natten av att man hörde hur dingona naffsade på tältduken, lite läskigt men ack så spännande.

Vi har kört runt med 4 jeepar på ön och haft med oss en ledare som liknar Jack Sparrow i Pirates of the carrabien med sitt lite skitiga hår med sina dreads. Jag körde faktiskt en dag, här i Australien sitter ju ratten på fel sida och man kör på fel sida vägen. Det var inte dom lättaste vägarna att köra på, eftersom det är en sandö så blir ”vägarna” väldigt snabbt ojämna och väldigt gropiga. Man förstod ju varför bilarna var lite buckliga här och där om man säger så. Bilresorna var väldigt roliga med skön musik, läskiga krokiga gropiga sandiga vägar och det gällde att hålla i sig för att inte slå i huvudet i taket. Jag kommer aldrig mer klaga på en guppig väg i Sverige, för den kommer aldrig vara i närheten så guppig som här! Det bästa var när jag körde på stranden, precis utmed havet och solen sken så fint på kvällskvisten, det var häftigt och en härlig känsla.

Det har ju regnat här hos oss nu i några dagar och dagen innan vi åkte till Fraser öste det verkligen ner. Vi visste att vi skulle bo i tält och kollade på väderprognosen för veckan som inte såg så rolig ut. Men eftersom vi redan hade bokat resan var det bara att gilla läget, vi vaknade dessutom till regn på morgonen när vi skulle åka till Fraser. Men sen hände ett mirakel, vi har haft perfekt väder!!! Inte för varmt och inte för kallt, det kom någon skur en dag men då satt vi ändå i bilen så det gjorde inget.

Vi testade bodysyrfing en dag nar vi var i Rainbow beach, sjukt kul som ni ser

The gang

Packning ar i full gang

"Jack Sparrow"

I bilen

The drivers

Dingo

Dag.1
När vi kommit över till ön och kört en bit stannade vi vid en flod och tog vårt första dopp och väntade på att tidsvattnet skulle sjunka så att vi kunde köra vidare. Det såg ut som en typisk krokodilflod där, jag och Emelie skrämde som vanligt upp varann. Givetvis fanns det inte krokodiler här. Vi stötte också på dom första bromsarna/hästflugorna som fanns på ön. Dom var gigantiskt stora, lätta att se och det tog 4 sekunder innan dom bet till så jag tror att jag kom lindrigt undan dom.

Vi kom till vårt lilla camp, satte upp våra tält och gjorde lite lunch i form av mackor med massa godsaker på. Sen begav vi oss iväg i våra jeepar och körde till vår första sjö. Vi fick gå i en halv timme genom skog/djungel innan vi tillslut kom fram till vårt mål. Vi badade bland fiskar, vet inte vad det var för sort, tydligen fanns det bara 2 olika sorters fisk i just denna sjö.

På kvällen lagade vi kycklingwok, drack goon (australienskt vin gjort på fiskrens), spelade kort och bara umgicks med allt folk, ca 34pers var vi.

Forsta sjon vi stannade och badade i

Israelen som vi akte bil med, jag, Emelie

Sahar bodde vi

Matlagning

Dag 2.
Vi blev väckta tidigt och åkte på en krokig och guppig väg tills vi kom fram till en ny sjö. Jag blev dock inte så imponerad av denna, tyckte det såg ut som vilken vanlig sjö som helst. Jag badade inte heller här, låg bara på stranden chillade och solade. Vi åkte sen vidare till en regnskog där aboriginska kvinnor hade bott. Där fanns en liten bäck/flod som flöt igenom. Jag har aldrig sett så rent/klart vatten, det var så rent att man kunde dricka det. Vi fick se massa häftiga träd, höra intressanta berättelser och så såg vi en ödla med blå tunga. Vi åkte sen vidare till en flod, men var nära på att inte komma dit för vi fastnade i vattnet på vägen dit. Väl framme vid floden fick man gå upp för trappor och sen åka med strömmen ner till slutet av floden. Vi var också och såg ett gammalt skeppsvrak som har landsatts här på Fraser. 80% av vraket ligger begravt under sanden och det var väldigt rostigt, inte så konstigt med tanke på allt saltvatten som kommer på det dagligen, det var häftigt att se vraket och att det ännu finns kvar (en del i alla fall).

Vi lekte sen aboriginer med ”Jack Sparrow”. Han visade oss hur man hittade musslor och sen hade vi en tävling. Alla hittade varsin mussla, vi la dom på stranden och väntade tills en våg kom. Sen sträckte dom ut sin tunga och började gräva ner sig i sanden igen. Den som hade musslan som grävde ner sig först vann. Dansken som bodde med oss tog med sig musslor till lägret, kokade dom i vatten och goon. Jag trodde aldrig jag skulle äta en mussla men jag kände att jag var tvungen att testa. Inte det godaste jag har ätit men det slank ner.

På kvällen gick jag, Emelie och dansken på dingosafari. Vi tyckte det var spännande, dock såg vi aldrig någon, mest skrämde upp varann, men kul hade vi. Det roliga var att när vi sen satte oss i tältet så stog det en dingo precis utanför oss. Men då hade vi skämtat så mycket om dingos så ingen trodde på mig när jag sa att jag såg en, haha.

I regnskogen, man ser knappt vattnet sa klart det ar

Var bil fastnade i vattnet

Skeppsvraket

Fr.hoger tysken, 2 hollandare, Christian (dansk), Emelie, Christian (dansk), jag

Musselrace

Har ser man tungan sticka ut som musslan anvander for att grava ner sig

Emelie, Erik, Christian och tysken. Vi spelade kort pa stranden en kvall

Dingo bland vara talt

Dag 3.
Eftersom vi bodde precis vid havet och det har varit så fint väder bestämde vi oss för att gå upp tidigt (eftersom man ändå inte kan sova) och kolla på soluppgången. Dock var det lite molnigt så man såg inte så mycket. Vi gick och la oss sen igen och vaknade sen av dingos som ylade, det var häftigt faktiskt. Vi plockade sen ner våra tält och alla våra saker och åkte till Lake Mckenzie. Detta ställe asså jag vet inte hur jag ska beskriva det, jag förstod inte riktigt hur fint det var där förrän jag senare på kvällen kollade på bilderna. Vattnet var kristallklart, vit sand och fin natur. Detta var lätt det finaste stället jag varit på hittills!

Efter en så här bra avslutning på Fraser så var det ju egentligen självklart att något skulle hända. Nämligen att vår bil slutade fungera, batteriet var helt dött. Vi var långt uppe på ön, långt ifrån bilverkstad och affärer. Men dom lyckades tillslut starta bilen med hjälp av startkablar. Grejen var bara den att man var tvungen att trycka ner gaspedalen HELA TIDEN samtidigt som man tryckte på bromsen, inte det lättaste på dessa gropiga vägarna. Det tog sin lilla tid med flera stopp mitt i vägen på vägen ner. Jag trodde aldrig vi skulle se ett slut på detta och att vi skulle få bli kvar på ön, men ner kom vi tillslut. Så resan slutade lyckligt i alla fall. Det var verkligen ett äventyr vi fick vara med om!

Efter att inte har duschat på 3 dagar (bara badat i sjöar) och varit lite allmänt skitig var en dusch på hostelet riktigt skönt sen. Vi bodde en natt till i Rainbow beach efter vi kommit hem från Fraser Island för att tidigt på morgonen efter åka vidare uppåt landet.

Den fina standen och underbart fina sjon

Har ar hela ganget samlat. Det var vi som var pa Fraser Island ihop, ett harligt gang!

Noosa

Vi befinner oss nu i Noosa, en liten by ca 4timmar ovanfor Brisbane. Vi stannade med bussen pa ett stalle pa vagen hit och gick upp for en modarbacke. Det ar sjukt varmt har, gar knappt att andas och sa skule vi ga upp for den har backen som man aldrig sag nagot slut pa. Val uppe pa toppen var det fantastisk utsikt. Vi sag 3 berg som jag inte kommer ihag namnet pa men som tydligen ska vara kanda har. Sen var det bara att vandra tillbaka ner till bussen. Motion far vi i alla fall har :)

Vi checkade sen i pa Nomads, samma hostelkedja som vi bodde pa i Baron Bay. Dar var det jatte frash och nybyggt. Vi trodde det skulle vara ungefar samma har men det var det inte riktigt. Det ar inte lika frasht men det ar en jattefin utegard har med pool och volleybollplan. Koket ar inte det basta men man kan sitta ute och ata, det ar riktigt mysigt. Rummet har ingen AC sa det ar en aning varmt, men det ar bara att forsoka sta ut :P

Nar vi hade checkat in gick vi ner och kollade in stranden. Den ar fint men vattnet ar lite gront, det ska tydligen vara sa. Det ar val bara att man har borjat bli lite bortskamd med klarblatt vatten nu :P

Pa kvallen fick vi gratis mat eftersom det var var fosta kvall har. Dock fick vi overkokt pasta som smakade pyton. Jag kunde inte ata det. Vi bestamde oss for att kolla laget pa stan och se om vi kunde hitta nagot att ata. Vi hade tur for just idag kunde man pa ett stalle kopa en ol for 5dollar (ca. 35kr) och da fick man hamburgare med brod och pommes. Det var mycket godare an pastan. Dar motte vi ocksa flera fran hostelet som inte heller hade blivit matta pa pastan. Vi satte oss med 2 engelska killar som var syskon. Den ena fostod man vad han sa men den andra var ofostalig. Fattar inte hur dom kunde vara syskon, men men...
Vi gick sen tillbaka till hostelets bar och satte oss dar. Emelie traffade dar en killa fran Danmak som kunde surfa. Sa vi bestamde att han skulle ta med oss till stranden dagen efter och visa var man kan surfa. For vi vill verkligen testa det igen for nu var det flera veckor sen sist. Men det kanns alltid battre att ha nagon med sig som vet var man far surfa och sa.

Vi fick veta att Rihanna hade varit i Surfers Paradise pa fredagen pa en club som vi brukade vara pa och suttit i baren. Men just i fredags var vi aldrig ute. Sa himla typiskt!!! Hon skulle tydligen ha en konsert pa lordagen nar vi akte darifran. Hade man vetat detta lite tidigare sa hade jag ju latt stannat och sett konserten.

Bakgarden pa vart hostel, beachplan

Koket

Poolen

Har bor vi om man foljer vagen upp

Dom 2 engelska killarna + jag och emelie. Snubben som sitter framfor oss bara satte sig dar nar vi skulle ta kort, haha han var rolig.

Dag 2.
Eftersom vi bestamde igar att vi skulle surfa idag sa gick vi ner till stranden och motte upp killarna. Det var 2 fran Danmark och en fran Tyskland. Tyvarr var det inga stor vagor idag sa det gick inte sa bra att surfa idag :( Jag testade men man fick ingen fart, sa himla typiskt. Men nu vet vi var man kan surfa sa vi ska ga dit en annan dag och se om det ar hogre vagor da. Vi sag en fena i vattnet, trodde vi alla fall. Det visade sig att det var en gigantisk stingrocka. Jag var lite radd dar ett tag, haha. Vi lag pa stranden i nagra timmar och stekte men sen bestamde vi oss for att ga till Noosas nationalpark for att "slippa" solen en stund.
Annu en gang fick vi ga upp for en gigantisk backe. Man skulle tydligen kunna se koalor i traden dar, tyvarr gjorde inte vi det. Det enda vi sag var massa odlor fast dom var storre an dom vi ar vana att se pa gatorna.
Parken var gigantisk sa vi hann bara med en liten del, vi ska dit imon igen och ga i en annan del.

Vi ville testa pa Noosas uteliv. Vi satt forst i baren pa hostelet dar det ar ganska bra drag med massa tavlingar och sa. Det ar sjuka priser. Man kan vinna resor till Fraser Island och Withsundays. Vi akte sen gratis taxi till ett utestalle men det var typ 20 personer har. Sa utelivet har ar inte det basta. Men det ska tydligen vara battre pa helgerna.

Fran borjan skulle vi bara stannat har 3 dagar men vi kanner att vi vill ta det lite lugnt och verkligen ha semester, ligga pa stranden och surfa. Sa vi stannar har 2 extra natter. Vi aker alltsa harifran pa lordag 5/3 till Fraser Island.

Det var i dom har vagorna som vi skulle surfa. Som ni kanske ser ar dom inte varst hoga :/

Som pa ett vykort :) Sahar fint har vi det faktiskt

Dag 3.
Vi gick till Peterpan idag, dom som hjalpte oss boka bussen som vi aker med och alla saker vi ska hitta pa. Jag alskar verkligen dom, dom ar sa hjalpsamma och man kan fraga om vad som helst sa hjalper dom till. Sa idag fragade vi om dom kune hjalpa oss att boka 2 extra natter pa hostelet, sjalvklart gjorde dom det. Vi berattade ocksa att vi tankt aka till Nya Zeeland men att vi inte vet nar. Hon (pa peterpan) berattade da att bussarna i Nya Zeeland kan man fa for halva priset om man bokar dom nu, eftersom det varit jordbavning dar och dom vill locka dit folk igen. Sa vi har nu bokat en buss som tar oss runt i Nya Zeeland och som stannar pa massa stallen pa vagen dar vi far testa pa massa roligheter. Vi vet inte an nar vi kommer aka till Nya Zeeland, det ar en oppen biljett vi har kopt, sa vi ska bara ringa bussbolaget nar vi tankt aka dit och saga att vi ar redo att komma dit :)
Lite tur har vi allt.

Eftersom vi inte hann med hela nationalparken igar sa tog vi den andra delen av parken idag. Det sutade med en vandring pa 4 timmar i flipflop. Det var faktiskt lite synd om minna fotter och min kropp efter det. Vi gick langs vattnet och klipporna den har gangen sa vi slapp alla jobbiga backar som vi gick i igar. Dock var det jattervarmt i luften och det flaktade ingenting. Men vattnat var helt turkost och himeln var klarbla och det var fantastisk utsikt (som pa ett vykort), sa det var det vart. Vi stannade pa ett stalle som heter Dolphin point, dock sag vi inga delfiner den har gangen heller men vi sag daremot 2 skoldpaddor (som jag forst trodde var sjogras innan Emelie sa att det var skoldpaddor) Lite langre fram sen nar allt vi ville var att bada kom vi plotsligt till en nastan ode strand. Hur perfekt var inte det. Dock fanns dar inga badvakter och bad skedde pa egen risk. Vatnnet var jatte morkblatt och sag ut som perfekt stalle for hajar. Jag och Emelie skramde upp varann sa till slut vagade vi knappt bada, haha.

Efter var langa vandring hade vi bara tanka liggga pa rummet pa kvallen. Men plotsligt horde vi nagon spela gitarr pa var ute gard och vi gick genast dit. Det visade sig att det var liveband ikvall pa vart hostell. En kille satt och spelade gitarr och sjong ute pa var bakgard bland palmer och tanda facklor, lite robinsson kansla. Det var verkligen jatte mysigt och han var hur duktig som helst. Stammningen var pa topp och verkligen ALLA dansade med.

Strand vi hade for oss sjalva, den "ode" stranden

Livemusik ute i det fria

Dag 4
Vi hade verkligen bara tankt ligga pa stranden idag och bara ta det lugnt eftersom vi var helt slut i vara kroppar efter var vandring igar. Vi gick ner till stranden och lag dar ett tag men eftersom det ar sa sjukt varmt har sa gar det knappt att ligga i solen, sanden branns pa fotterna och om man gar i vattnet svalkar det inte ens. Vi traffade dom 2 Hollandskorna har som var dom forsta vi prade med i Sydney. Det var lite kul faktiskt. Det visade sig att vi ska aka till samma stallen fast vi aker harifran en dag tidigare. Sa vi lar ju ses igen.

Jag och Emelie bestamde oss sen for att ga langs Noosa River, det var jatte fint. Vi sag kitesurfare (nar man surfar med en "fallskarm") och sa kopte oss en glass pa vagen, en GB Magnum :)
Pa kvallen pimpade vi vara vaskor, kommer bilder inom kort pa det :)

Kitesurfare

Sahar sag det ut lang Noosa River

Dag 5
Nu har jag varit har i Australien i 1 manad. Jag tycker tiden har gatt sjukt fort. Idag ar forsta dagen som det regnar har, det verkligen oser ner. Vi som ar sa vana att ga till stranden och hade tankt surfa idag. Nu vet vi inte vad vi ska gora med dagen...

Jag kollade min mail och Lisa hade skrivit till mig att dom skulle hit till Noosa idag. Jag skrev tillbaka till henne men visste att jag inte skulle hinna fa svar innan jag gick harifran. Jag skickade ett mess till henne men kom sen pa att hon inte har sin mobil med sig. Hur fasen skulle jag fa tag i henne?!
Jag och Emelie gick hem och borjade packa vara vaskor. Mina skor som jag skulle packa ner var sa grusiga, sa jag gick utanfor dorren och skulle borsta bort sanden. Da hor jag nagon pa andra sidan ropar Josefin. Det var Lisa!!! Hur sjukt ar inte det, att hon rakar sta pa andra sidan vid exakt samma sekund som jag gar ut. Hon berattade att hon hade last pa min blogg att jag bodde pa Nomads sa dom checkade ocksa in dar. Sen hade hon kant igen min ryggsack som jag fick av Linn som jag hade stallt i kylen med vart namn pa. Det var riktigt kul att ses och beratta for varann vad vi har varit med om. Dom aker fran Cairns och nerat mot Sydney, vi aker tvartom uppat. Sa vi gav varann lite tips och sa.

Kvallen tillbringade vi pa mitt och Emelies rum, satt och pratade och drack vin (goon)
Det ar sa kul, nar jag vaknade pa morgonen och sag att det regnade tankte jag att den har dagen kommer aldrig ta slut och va fasen ska man gora?! Och sa traffade vi Lisa och hennes kille Karl och dagen blev plotsligt sa rolig!!
En perfekt dag for att sitta inne och umgas.

Kannde mig sa snygg, NOT!

Karl, Lisa, Emelie och jag pa vart rum

Jag och Lisa

Dag 6
Det regnade idag ocksa, fast inte lika mycket som igar. Jag och Emelie bestamde oss for att spendera lite tid och ga i affarer i vantan pa att var buss skulle ga till Rainbowbeach. Sa plotsligt moter vi Lisa och Karl pa stan och vi bestammer oss for att ta en fika i "kylan" och regnet, en perfekt dag for det.
Det var nog det godaste kaffet jag druckit, mitt forsta kaffe pa 1 manad och jag lyxade till det med ett bananbrod, sjukt gott!

Vi vinkade av Lisa och Karl och tog Oz bussen vidare till Rainbowbeach. Det ar alltid lika spannande att hoppa pa bussen for man vet aldrig vad somkommer handa. Alla Chaufforer ar speciella pa sitt satt. Idag spelade vi bingo i bussen, vi ritade nummer pa fonstret och forsta pris var en ol. Sen hade vi dockteater med gosedjur och barbiedockor. Jag fattar inte hur chaufforerna kommer pa allt. Men kul hade vi.

Var mysiga fika + Karl som tar kortet

Brisbane 26-28/2

Innan vi akte med bussen till Brisbane hade jag bestamt att prata med familjen for forsta gangen pa skype. Pappa fyllde ar idag (eftersom det i Sverige fortfarande var den 25/2) Jag fick en stor overraskning nar jag satte pa camen. Dar satt hela slakten eftersom dom var och firade pappa. Det var riktigt kul!

Vi tog sen bussen till Brisbane dar vi har varit i 2 dagar nu. Eftersom det har varit oversvamning har sa trodde jag att det skulle synas, att hus skulle vara forstorda och att det skulle vara skitigt mm. Vi var ju oroliga ett tag att vi inte ens skulle kunna aka hit. Men det syntes verkligen ingenting!! Det enda man sag var att vattnet var helt brunt men det var det enda. Jag pratade med nagra som bodde har och fragade om det verkligen hade varit mycket vatten har. Han visade pa en husvagg hur hogt vattnet hade varit, men det gick verkligen inte att forestalla sig.

Det har vi har gjort har i Brisbane:
Vi gick en runda pa stan och kollade in affarerna. Det ar ungefar samma affarer som i dom andra staderna vi varit i.
Vi testade pa Brisbanes uteliv. Vi var pa the Walley, dar vi traffade 2 killar som bjod oss pa flera drinkar och betalade var taxi dit. Men vi var mest med dom for att fa det gratis, typiskt tjejer antar jag :P Dom var ganska tontiga sa vi gick ifran dom sen nar vi fatt tillrackligt med dricka haha.
Vi har varit pa en marknad, gatt langs floden och varit i botaniska tradgarden. Dar fanns massa haftiga trad och annat kul. Vi la oss dar pa graset med en glass i handen och bara njot av det harliga vadret tillsammans med alla konstiga djurlaten.

Det sista jag vill beratta harifran ar att vi bodde pa ett hostel med 4 killar fran Skottland och en kille fran Irland. Dom hade den varsta tabiran ever. Det luktade sa jakla illa pa vart rum. Dom sov med skorna pa och anda luktade det pyton! Hostelet i sig var det sunkigaste vi bott pa hittils. Koket var jatte ackligt med massa kackelackor overallt, inte sa frasht.

Brisbane

Sahar sag det ut nar vi gick till marknaden. Det var jattemysigt att ga dar och det luktade gatt av alla blommorna som hangde over oss.

Vi sag annu en odla pa vagen dit. Odlor ar ungefar som myror i sverige, man ser dom overallt! Snart reagerar man inte ens langre :P

Botaniska tradgarden. Sjukt konstiga trad, men valdigt coola

Och sa sag vi en groda. Den ser inte sa stor ut pa bilden, men den var faktiskt det :P