4-9/7 Helvetesvecka nr.2

Jag trodde inte det kunde bli värre än vad det var förra veckan. Vi planterade tomater första dagen denna veckan. Det var riktigt skönt, jag gillar det mycket bättre än att plantera paprikor. Plantorna var perfekta likaså jorden och solen har hittat fram igen. Men detta gjorde vi bara en dag, dom resterande dagarna var det paprikor som gällde. Den allra första gången vi planterade paprikor fick vi skitplantor, små och som bara gick sönder så fort man tog i som. Förra veckan var marken/jorden kass. Denna veckan slog alla rekord då vi fick både dålig mark/jord och dåliga plantor. Hur ska man ens kunna plantera då, det är nästintill omöjligt?! Testa själva att försöka plantera en planta i stenar när plantan bara faller sönder så fort du tar i den och ofta är den så svag att hela rotdelen ramlar av så fort man tar i den så kvar har man då bara skaftet på plantan. Det säger sig själv, det går inte! Men vi skulle göra det ändå, men hur?!

 

Plantorna gör mig på dåligt humör och alla går runt och är smått irriterade hela tiden. Saken blir ju inte bättre av att Mike ”bossen” (plantmästaren) som inte gör ett skit om dagarna, bara står och glor på oss kommer och säger: du måste trycka ner plantorna mer! Men idiot ser du inte att det knappt ens går att ta i plantorna. Det har också varit riktigt varmt denna veckan 26-28 °C  och helt vindstilla.

 

En annan tråkig sak som har hänt denna veckan är att  våra vänner Ambra, Sonia och Julia har jobbat sina sista dagar här på farmen nu och ska istället åka vidare på äventyr i landet. Jag kommer sakna dom riktigt mycket. Det är för övrigt många på hostelet också som nu har åkt vidare, bla. svenskarna Lisa och Sanna. Så nu är jag och Emelie dom enda svenskarna på hostelet. Det är den jobbiga biten av att vara backpacker, det är kul att lära känna nytt folk men att säga hej då är inte lika kul, särskilt när man inte vet när man ses igen om man ens gör det…

 

Vi har nu varit här i Bowen hälften av tiden och det är bara 4veckor kvar att jobba! Går dom veckorna lika fort som det hittills har gjort så kommer det gå riktigt fort. Sen väntar Alice Springs och Asien. På dessa 4 veckorna som jag nu har jobbat har jag fått ut 20.000kr efter skatt, inte helt fel. Så allt slit ger resultat J

 

Här i Australien har jag fått se dom finaste solnedgångarna och soluppgångarna någonsin! Jag fascineras varje dag! Jag fattar inte hur det kan bli så fint. Sånt ser man inte i Sverige, inte i dom färgerna. Jag har med mig kameran varje dag på jobbet för att inte missa ögonblicket när solen går upp.

 

 

Vi börjar varje dag med en vacker soluppgång!
Paprikaplantering
Vi hatar att plantera paprikor!
Hela gänget samlat. Sista dagen vi jobbade på eftermiddagen fick vi jobba själva utan några chefer. Så då passade vi på att spendera tiden på lite korttagning
Nessa lånade plantmästarens hatt och sen hade vi väldigt kul åt det
Den roligaste kylen jag någonsin sett finns på farmen


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0