24/4 Kaikoura, simma med delfiner

När jag flög hit till Australien träffade jag en tjej på planet som berättade att om jag ville simma med delfiner i det vilda skulle jag åka till Kaikoura på Nya Zeeland. Så enda sen dess har jag sett fram emot att få komma hit. Och nu är jag äntligen här. Vi bokade egentligen in att simma med delfiner först om två dagar. Eftersom det var jätte fint väder idag, solen sken och dom har lovat regn dom nästkommande dagarna så bytte vi så att vi simmade med delfiner redan idag istället. Vi provade ut tjocka våtdräkter med jackor till, några slags strumpor/skor, simfötter, cyklop och en huva att ha på huvudet. Sen fick vi kolla på en introduktionsfilm om delfiner och hur man som människa ska bete sig mot dom. I filmen sa dom klart och tydligt att dom inte kan garantera att man få se delfiner. Dom är vilda och gör som dom själva vill. Jag tänkte då direkt att: jaha då kommer säkert inte jag få se några med min vanliga otur…

 

Vi hoppade sen i vår lilla båt och åkte ut på havet. Det var inte så höga vågor (vilket var skönt), solen sken och blänkte mot det turkosblå havet. Ganska snart, efter ca 10-15min ropade kaptenen att han såg delfiner, och det var dags att göra sig redo för att hoppa i. Jag tänkte att det kanske var 1,2 eller max 5 delfiner. Men när vi kom närmre såg jag många mer än 5, säkert 50st, det var delfiner överallt och där skulle vi hoppa i. Det kändes så overkligt på något sätt men riktigt spännande. När jag väl hoppat i fick jag först en chock för att vattnet var så jäkla kallt. Sen kom andra chocken för att det var delfiner överallt!! Dom kom framifrån, bakifrån och från sidorna. Ibland ensamma och ibland flera stycken. Ibland ville dom leka och simma runt en eller så simmade dom bara förbi. Dom kollade på mig med sina snälla ögon och det såg ut som dom log mot mig. Man var tvungen att göra massa ljud hela tiden genom snorkeln eftersom delfiner gillar ljud och dras till det. Det var så himla overkligt allting. Men det var en riktigt häftig och härlig upplevelse. Det har länge varit min dröm att få simma med delfiner och nu har jag äntligen gjort det!

 

Vi stannade på 3 olika ställen och hoppade i eftersom delfinerna flyttar på sig och vi var då tvungna att åka efter. Vi fick sen varm choklad, kaka och en varm dusch på båten samtidigt som vi åkte mot ett ställe för att fota delfinerna. Åter igen var det delfiner överallt. Men denna gång ännu fler, flera 100. De simmade jämte båten, bakom och framför. Dom hoppade upp och gjorde frivilligt konster för oss. Mitt ibland alla delfiner fick vi se en albatross på köpet, riktigt stor fågel.

 

Delfinerna som vi såg idag kallas Dusky dolphins och lever tillsammans i en grupp från 100-1000 i varje grupp. Dom blir mellan 20-25år, mellan 165-195cm långa och väger mellan 60-90kg. Dusku dolpins är dom mest lekfulla och akrobatiska delfinerna av dom alla.

 

När jag sen klev iland kändes det som att jag såg delfiner överallt. Jag trodde kanske att jag skulle få se en eller max 10. Men att jag skulle få se 100tals trodde jag verkligen inte. Häftigt var det!

 

Vi checkade sen in på vårt hostel som är det billigaste vi bott på här på Nya Zeeland. Jag, Emelie, Sara och Hanna fick ett eget rum med en dubbelsäng som jag och Emelie delar och en våningssäng. Dessutom har vi egen toa, balkong och bäst av allt tv och video på rummet. Hostelet ser ut som Mysteriet på Greveholm invändigt. Lite gammeldags med väldigt mysigt.



Såhär såg det ut när vi vaknade idag. Och vädret sen blev väldigt fint!



Såhär fint!





Här sitter vi spända och väntar på att få se dom första delfinerna






































Efter att ha simmar med delfinerna fick vi en filt runt oss



Sen började dom göra konster för oss, och jag lyckades
fånga en del fina hopp :)








En liten film från vår delfinresa. Titta och njut!!!




Såhär såg det ut när vi kom tillbaka från delfinturen



Utsikten från balkonen på hostelet


Kommentarer
Anonym

helt underbara bilder, vilket väder och härliga delfiner, lyckans dej, puss.

2011-05-05 @ 23:03:08


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0