5/4 Hahei

5/4 Hahei

Efter 2 dagar i Aukland var det dags att åka med Stray bussen för första gången. Vi kommer åka runt i den bussen här som vi gjorde med Oz experiense bussen i Australien. Det är alltid lika spännande att se vilka man ska åka med och hur allt funkar. Det var en kvinnlig chaufför. Hon sa att det var första gången hon körde men jag undrar det för hon verkade van, men hon verkar lite speciell.

 

Det är verkligen helt annan natur här än i Australien. Här är det mycket kullar och berg och allt är så himla grönt. Efter några timmar gjorde vi vårt första stopp vid ”hot water beach”. Det kommer varma strömmar under sanden så om man gräver en grop på rätt ställe så är det som att hoppa i ett riktigt varmt bad. Jag och Emelie hyrde en spade och sen var det bara att börja gräva. På vissa ställen var vattnet så varmt att det t.o.m. kokade och kom rök så det gällde att se sig för var man satte fötterna så man inte brände sig. Det var lite kyligt i luften så att sätta sig i sin lilla uppgrävda håla var riktigt skönt. När man är på spa hemma i Sverige brukar man ibland ha musik med havsljud på. Men det behövdes inte här för vi hade äkta havsljud när vi satt i poolen på stranden och såg ut mot havet.

 

Vi stannade sen på lite olika lookout platser. Nya Zeeland är verkligen riktigt fint. Vattnet i Australien var turkost men vattnet här är ännu mer turkost hur det nu kan vara det :/

 

På eftermiddagen kom vi fram till stället vi skulle bo på. Det var typ en camping. Vi bodde i små stugor tillsammans med fyra andra svenska tjejer och två från England. Vi hade några timmar på oss att utforska den lilla staden. Där fanns några olika ”walks” man kunde göra. Jag och Emelie hade hört talas om Cathedral Cove. Det är klippor där stora hål har bildats, vi har sett bilder på det och det verkar häftigt. Det var 45min att gå enkel väg och vi hade inte så jätte mycket tid på oss eftersom vi skulle äta BBQ med bussen på kvällen vid 18.00. Envisa som vi är och tidsoptimister så bestämde vi oss för att gå i alla fall, vi borde hinna om vi gå raskt. Vägen dit var riktigt fin. Vi gick längs med klippor och hav, solen sken och vi hade en fantastisk utsikt. När vi väl kom fram var själva hålet givetvis avstängt, lite typiskt. Men där fanns också ett litet vattenfall, det var jätte fint där och häftigt att se allt. På vägen tillbaka fick vi nästintill springa hela vägen för att komma i tid till kvällsmaten. Vi gjorde ett riktigt bra jobb för 18.07 var vi på campingen. Maten var klar och det var bara att ta för sig. Det fanns korv, revben, någon slags köttbit, sötpotatismos, sallad och bröd. Det var riktigt gott! Vi satt ute och åt med det blev snabbt kallt, riktigt kallt. Nästintill svensk höst/vinter. Jag har inte tagit med mig rätt kläder för detta känner jag nu. Jag är redan förkyld och hostar hela tiden.


Vi stannade på en utsiktsplats och fick se en vy över Aukland






Gröver en grop i hot pools. Lägg märke till min nya sarong


Hot pools


Regnbågen tittade fram på kvällen








Cathedral cove





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0