17/8 Chiang Mai

Igår tog vi nattåget från Bangkok upp till Chiang Mai i norra delen. Vi fick lämna grejer som vi inte kommer använda nu på vårt hotell i Bangkok och hämta det senare. Hon är så himla söt ägaren. Så nu har vi massa plats i våra väskor att fylla ut med nya saker. Det tog runt 17timmar med tåget innan vi var framme. Tåget var helt okej. Föst var det två säten med ett bord som dom senare gjorde om till två sängar, jätte mysigt. Man beställde mat och vilken tid man ville äta och sen kom dom ut med det till en (middag och frukost för 60kr, helt ok mat). Men toaletten var lite speciell. Man fick nämligen sitta på huk och kissa i ett hål som gick rakt ut på rälsen. Personalen var jätte trevlig och gick och satte sig vid oss fler gånger och pratade med oss om allt möjligt. Dom hade flera vakter ombord också som var beväpnade med pistoler så man kunde känna sig trygg när man sov.

 

På tågstationen stod dom med skyltar med våra namn på och körde oss sen till vårt hotell, riktigt smidigt. Chiang Mai är bla. känt för sina tigrar. Detta är det enda stället i världen där man kan få klappa och kela med dom. Så det fanns ingen tvekan på att åka dit. Vi hittade en taxigubbe som ville köra oss för runt 70kr och det tog över 30min att komma dit. Väl framme vid tigrarna sa han dessutom att han stannade och väntade på oss för att sen kunna köra hem oss igen.

 

Vi gick först in till tigerungar som bara var 1-2mån gamla, så himla söta. Dom var som små vanliga katter och man hade svårt att föreställa sig att dom senare skulle bli stora tigrar. Dom hoppade upp i ens knä och ville busa med en. Deras trampdynor var så himla mjuka, pälsen likaså. Jag hade kunnat stanna här hela dagen och ville inte gå härifrån. Men vi var ju tvungna att se lite större tigrar också. Vi fick gå in till en tiger på 14mån och till den största dom hade som var 20mån. Det kändes så himla overkligt allting. Jag kan inte riktigt fatta att jag har gjort detta. Har jag verkligen kelat med riktiga tigrar?! Man fick lägga sig på dom, klappa dom, hålla i deras svans, ja nästan allting. Det var riktigt häftigt!

 

Vår taxisnubbe stod mycket riktigt utanför och väntade på oss. Han körde oss till en snakeshow och vi hade verkligen inga förväntningar. Detta visade sig vara det sjukaste jag någonsin har sett! I mitten var där en liten betongring ”arena” där en ormtjusare satt och lekte med kobror. RIKTIGA KOBROR!! Han pussade dom, gjorde så dom attackerade honom, tog dom i svansen, ja han var helt galen. Jag var skit rädd att dom skulle rymma från ringen och komma till mig. Han hade både små ormar och en riktigt fet, gigantisk orm. Detta var verkligen en upplevelse som jag aldrig kommer glömma! Efter showen fick man dessutom hålla i några ormar. Som korten visar var jag rentav skit rädd men jag var ju bara tvungen att göra det när jag fick chansen!

 

Taxigubben hade inte fått nog med oss och ville ta oss till ett village där vi fick se flickor som hade ”longneck”, ringar runt halsen för att göra den längre. Stackars flickor säger jag bara. Dom kunde ju knappt röra på sig. Efter detta körde han hem oss. Riktigt trevlig och snäll taxi chaffis. Så himla lyxigt med en egen chaufför som körde oss runt.

 

Vi gick sen ner till centrum där det var night market vilket innebar att det var fullt av olika stånd överallt där dom sålde allt möjligt. Här shoppade jag och Emelie loss (igen). Man har kommit in i prutandet nu och kollar ibland på saker bara för skojs skull och se hur billigt man kan få det. Det värsta är bara att ibland köper jag saker bara för att jag fått ner det till ett bra pris eller för att man tycker så synd om vissa thailändare. Detta kommer inte bli en så billig resa som jag trodde om jag ska hålla på såhär…

Vi avslutade kvällen med att gå på en ladieboyshow. En riktigt bra show men man såg inte skillnad på vilka som var riktiga tjejer och inte. Vi drack också vår första thailandsöl för 20kr, helt ok pris för en öl ute på krogen. God var den dessutom.



Toaletten på tåget



Det kommer ganska många tiger bilder nu. Det var så svårt att välja. Så titta och njut

Tigerungarna som bara var 1-2mån gamla 


Gos










Detta var den största tigern dom hade som var 20månader


Klia lite på magen...


Denna tigern var 14månader, det var också med denna vi spenaderade mest tid med





Mm...








Galen ormtjusare


Livrädd Jossan






Longneck


En farlig bro som fanns här


Nightmarket


Killar eller tjejer det är fragan. Jag gillar den i mitten som är hälften kvinna, hälften man



Kommentarer
Isabelle

OMG OMG OMG!!!!!!!!!!!!!!!!! Du anar inte vad avundsjuk jag är!!!!! Skulle göra vad som helst för att kela med tigrarna!!!!!!! Herregud vilken upplevelse! Supermysiga bilder! Ha det super!!



Massor med kramar från tiger-fattiga sverige :D

2011-08-22 @ 10:12:56
Susanne

Vilka bilder, ser fantastiskt ut. Ska bli rolig att höra om din resa när du kommer hem. Kram

2011-08-22 @ 12:10:54
från mammi

härliga bilder, särskilt tigerkorten, du är bäst kram

2011-08-22 @ 15:30:32


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0