18/8 Trekking dag 1

Idag var det dags att bege sig ut på en liten tur i djungeln. Vi blev skjutsade i en buss från hotellet till dit där vi skulle börja trekkingen. Men vi gjorde först ett litet stopp på en marknad där vi kunde köpa vatten, toalettpapper, poncho mm. Här fanns också en köttavdelning där hönsbenen stod rakt upp i vädret och grishuvuden som stirrade på en. Dom hade typ allt kött man kan tänka sig tom tarmar etc. Jag vet dock inte hur hygienen var. Dom tog i köttet med händerna, som fläktar hade dom 3 plastpåsar som var trädda på ståltrådar som snurrade runt över köttet där det också satt en och annan fluga. Det blev inget köttköp för vår del men däremot köpte vi en hel klase bananer för 2.50kr Lite skillnad från Australien där vi köpte EN banan för 14kr

 

Det var sen dags att snöra på sig vandringsskorna och börja vandra. Alla fick en varsin vandringspinne (bambupinne). Jag kände mig nu verkligen som en riktig hajkare då jag hade ryggsäck, vandringspinne och min vattenflaska hängde runt midjan i ett bälte som jag köpt på marknaden. Vi gick sen i några timmar både uppför och nerför, utmed risfält, majsfält och bananträd. Det var riktigt varmt ute och luften är så fuktig att det är svårt att andas vilket resulterade i att jag svettades som aldrig förr!

 

Vår guide ”Robbie” visade sig vara en sjukt rolig och pigg thailändare som försökte prata engelska så gott han kunde. Han visade oss hur man blåser bubblor (såg exakt ut som såpbubblor) ur ett speciellt löv och att man kan få ett riktigt högt ljud om man slår på ett annat löv på ett speciellt sätt. Han visade oss även en växt som stänger ihop sig om man petar på den, vilket vi hade väldigt kul med varje gång vi såg en sån växt. Vi fick växla mellan att ta av och på ponchon eftersom det kom lite skurar emellanåt. Det är ju regnperiod här nu så det regnar i stort sett varje dag här har jag fått veta…

 

Efter några timmars vandring och precis i rätt ögonblick när jag var som varmast och behövde nått svalkande kom vi fram till ett vattenfall. Kunde det bli bättre?! Vattenfallet var riktigt häftigt. Man kunde gå bakom det och komma in i en liten grotta eller bara stå i fallet men där var det sjukt strömt.

 

Vi fortsatte vår vandring och kom sen tillslut fram till vårt ”5 stjärniga hotell” som vår guide sa. Det var en hydda eller vad man ska kalla det som var byggt av bambupinnar och annat naturmaterial. Taket var gjort av gigantiska torra löv som dom hade flätat ihop. Golvet bestod av några flätade långa blad från någon växt/träd. Allting var bäddat och klart när vi kom. Man sov 2 och 2 på en tunn madrass med ett myggnät över sig. Jag sov såklart med min kära Emelie. Där fanns också en jätte mysig uteplats där vi senare skulle sitta och äta kvällsmat.

 

Jag och Emelie tog oss en liten sväng om i den lilla ”byn” som fanns där. Det var några få hus eller kojor som jag skulle kalla det. Man tro inte att det är sant. Finns det verkligen folk som bor såhär?! Vår lilla hydda var ju tom finare än deras ”hus”. Det var lerigt och geggigt överallt. Grisar, höns, hundar sprang ut och in i husen, kläderna hängde på tork på pinnar. Deras dusch var också inbyggd i en lite träkoja med betonggolv och en vanlig vattenslang. Toaletten likaså och här fick man sitta på huk precis som man gjorde på tågets toalett. Detta är inte det lättaste och sjukt jobbigt för tjejer. Spolade gjorde man genom att hälla en skopa vatten i toan. Detta var även den toan vi fick använda när vi var här. Vi fick också se hur det gick till när dom skulle mala/hacka ner fröer dom skulle ha till ett bröd. Det stod en gammal dam och hoppade på en planka så att en annan pinne som var fäst på plankan landade på fröerna och stötte till dom lite. Men det var ingen direkt kraft i detta så det måste tagit år och dag att hacka detta. Det är svårt att förklara allt som jag fick se här. Det måste upplevas med egna ögon. Men helt klart är att dom lever som på medeltiden, ofattbart men sant, tyvärr.

 

Det var sen dags för kvällsmat, inte världens godaste och man såg inte riktigt vad man åt eftersom det var mörkt ute och vi endast hade stearinljus tända. Vi tillbringade sen kvällen åt magitrick. Jag fick lära mig hur en pinne kan hoppa i handen utan att man rör på handen och att en elefantring kan vandra på penna av sig själv. Vi spelade också memory med en vanlig kortlek där man fick par om man fick 2 kort som tillsammans blev 10. Sen var det dags att krypa till sängs.

 
Här spretar hönorna åt alla håll och kanter


I vår buss på väg till trekkingen. Guiden sitter längst bak och gör tummen upp


En riktig hajkare





Bakom mig har jag bananplantor



Sånna här


Gigantisk skalbagge med horn i min hand


Vattenfall





Bakom vattenfallet



Risfält



Griseknoar



Hotell ägaren


Dax for lite mat med hela gänget samlat



Här far jag lära mig hur en elefantring kan rora sig utan att man gor nagot



Här sov vi


Toaletten utvändigt


Toaletten invändigt






Kommentarer
från mamma och mathilda

mathilda vill gärna prova toaletten =) modigt att hålla en gigantisk skalbagge i handen. våra hönor mår nog lite bättre än de på bilden haha :p

2011-08-22 @ 15:25:25
ida gustafsson

Hej! Underbart att läsa hur ni har det! Bilderna med er och tigern är riktigt bra, ormen tycker jag dock mindre om haha! Roligt att läsa om alla era äventyr. Ha en underbar fortsatt resa nu! Njut nu! :) kramar i massor!

2011-08-26 @ 20:13:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0