24/8 Dykdag 1

Nu var det dags. Första dagen på vårt dykarcert. Först fick vi prova ut simfötter, cyklop, våtdräkt, en väska att lägga våra saker i och en lektion i hur man på bästa sätt packar ner allt i väskan. Sen var det dags att koppla ihop alla slangar, vrida på lufttanken och sen plumsa i polen. Vi fick lära oss alla grundläggande sakerna i dykning som att tömma masken under vattnet, byta munstycke under vattnet, känna hur det känns när luften i tuben tar slut, andas från en kompis extra munstycke om ens egna luft tar slut, ta av och på saker i vattnet mm. Efter detta kände man sig mycket säkrare i vattnet. Vad som än händer under vattnet så finns det nästan alltid en lösning på problemet som man kan lösa under vattnet utan att behöva gå upp till ytan. Det är faktiskt inte så svårt att dyka som man kan tro. Det gäller bara att andas hela tiden och försöka vara lugn.

 

Det är jag och Emelie och ett tyskt par som gör kursen ihop. Åter igen måste jag berömma vår instruktör. Han är så himla bra! När han berättar något säger han det så tydligt och allt blir så självklart när han säger det. Att han pratar engelska är inte ens något jag tänker på, jag förstår vartenda ord han säger! Jag tror inte vi kunde få en bättre instruktör än honom! Han är runt 40år skulle jag gissa och ha dykt i 14år. Man känner att han vet vad han gör.

 

Vi var i polen 4tim på förmiddagen. Eftermiddagen tillbringade vi åt teori. Där vår instruktör bla förklarade hur viktigt det är att andas hela tiden när man har kostgjord luft och att man måste tryckutjämna osv. Jag och Emelie la oss sen vid havet på några sköna madrasser och pluggade. Finns det någon finare och bättre pluggplats än detta undrar jag?!

Jag och Emelie lyxade till det lite idag och gick till en annan restaurang längs stranden och åt. Det var lite Robinson-känsla här också. Dom hade massa tända lampor, ljus, marschaller, rinnande vattenfontän med fina blommor här. En jätte mysig restaurang. Åter igen kändes jag och Emelie som ett gift par. Eftersom det var en så mysig restaurang var det många par som var här och åt. Så det var jag, Emelie och massa förälskade par. Jag kan bara berätta för alla att jag och Emelie bara är väldigt bra kompisar, tvillingar och sambos.

 

Detta ar den mysiga restaurnangen. Det kanske inte ser sa mysigt ut men det var verkligen det.

Det ar svart att fanga kanslan pa kort

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0