28-29/9 Koh Talu

Efter några dagar i Hua hin var det nu dags att åka till en ö, Koh Talu som låg 2,5timme söder ut med buss. Man kan ju inte vara på samma ställe i Thailand i två veckor. Man måste se sig omkring lite och framförallt ville min familj se riktigt turkost vatten och fina sandstränder.

 

Vi hade beställt en taxi där båda familjerna fick plats som kom och hämtade oss på onsdagsmorgonen. Det var den värsta bilfärden jag varit med om nu på min resa. Taxichauffören var så kort att han inte nådde ner till pedalerna. Därför blev det en väldigt ryckig åktur där han gasade sen släppte gasen sen gasade osv… Man satt liksom och gungade fram och tillbaka i 2,5tim. Som ni alla säkert lärt er nu har jag väldigt lätt för att bli åksjuk och därför kunde jag inte hålla innehållet kvar i magen efter en stund. Inte nog med detta han körde dessutom som om han hade snott bilen. Han körde sicksack mellan bilarna och med en hastighet som jag inte ens vågar veta.

 

Fram kom vi i alla fall tillslut och då var det bara en liten båttur kvar över till ön. Koh Talu var en jätte fin och mysig ö med massa bungalows som vi bodde i och vi hade nästan hela ön för oss själva. Vattnet var verkligen turkost (som i en film) och jag blev så glad att min familj äntligen fick se en av alla paradisöar. Vi började med att snorkla lite. Jag visade mina kunskaper i undervattensvärlden och visade dom sjögurkor, fiskar och annat skoj.   Vi gick sen på en liten trekking där vi fick se en fin utsikt och mamma plockade med sig fullt av fröer. Hon är galen hon. Så fort hon såg en kärna eller ett frö så la hon det i ryggsäcken. Hon ska ta hem det till Sverige och plantera det här. Hon är allt bra för knasig hon. Fredrik och Hampus klättrade  upp i palmerna och högg ner kokosnötter. Sen var det dags för mig och Emelie att visa våra kunskaper om koksnötter. Familjerna blev imponerade.

 

Vi gick längs stranden och letade fina snäckor. Vi hittade några riktigt fina och stora. Det var också dags att ta massage. Hela min familj gjorde det. Så himla skönt var det. Man låg precis vid havskanten och hörde vågorna rulla in på stranden. Det var avslappnande och skönt.

 

På kvällen bjöds det på thailändsk mat. Vi hade hela bordet fullt med mat. Dom tyckte vi var så många i familjen så vi fick 2 grytor med allt. Men i min familj är vi ganska kräsna och inga storätare så det såg ut som vi inte hade rört maten. Stackars thailändare. Vi satt sen alla 12 och spelade kort och drack lite goda drinkar på stranden.

 

Det var sen dags att gå till sängs ja… Fidde, jag och Matilda sov i ett rum. Fidde var den första som skulle krypa ner i sängen. Han lyfte på täcket och kollade så det inte låg något oväntat där under. Jag tyckte han var löjlig men eftersom han gjorde det, gjorde jag också det. Och vad ser jag då…jo fullt av små svarta kryp i min och Matildas säng! Glöm att jag tänker sova där. Det slutade med att jag fick sova med Emelie och hennes syskon, Fidde och Matilda gick in till mamma och pappa.

 

 

Nästa dag åkte vi iväg på en konstig brygga till båt och snorklade på finare ställen. Vi matade fiskarna med bananer så det kom stora fiskstim till en. Det var kul att familjerna fick se detta och dom tyckte det var jätte fint här med koraller och så. Visst det var fint men jag har sett så mycket finare så för mig var det inte imponerande (bortskämda unge, haha).

Efter två riktigt bra dagar här på Koh Talu var det dags att åka tillbaka till Hua hin och denna gången med en bättre chaufför.

 

 


Välkommen till underbara Koh Talu

 

Dax för lite snorkling

 

 

 

Dom födde upp sköldpaddor på ön. Här är dom endast några veckor gamla

 

 

 

Mammi

 

Massage

 

 

 

 

 

 

 

Hoppla...

 

 

 

Vi försökte göra en pyramid med alla barnen. Såhär blev den, haha

 

 

Den här hittade jag i vår dush. Ser ni hur stor den är?!

 



Kommentarer
Lisa

Hej! Jag har varit en trogen bloggläsare, fint med ett avslut:) coolt att du är hemma igen och kul att vi ses snart!! kram

2011-11-26 @ 18:28:30
Emelie

Söt spindel, ser mysig ut!

2011-11-28 @ 14:52:36
URL: http://emelaia.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0