3-5/10 Koh Phangan…igen!!

Dag 1.

Min och Emelies favorit ö här i Thailand har helt klart varit Koh Phangan. Därför tyckte vi att våra familjer också skulle få uppleva detta och få se ännu finare vatten, bättre snorkling och mer ös på kvällarna.  Från Hua Hin var det bara 4 timmars bilfärd. Så 8 ungdomar och 4 föräldrar åkte iväg till partyön som backpackers eftersom vi inte hade något boende bokat. Bilen och båten var bokad men väl framme på Koh Phangan var det dags att leta efter någonstans att bo. Mina och Emelies erfarenheter är att det är lätt att hitta boende. Det är det också men vad vi inte tänkte på var att det inte var så lätt med 12 olika viljor och minst lika många påflugna thailändare som ville vi skulle följa med just dom. Tillslut lyckades vi hitta ett jätte mysigt ställe. Små bungalows som låg på en kritvit strand framför klarblått, turkost vatten och ägaren var en jätte gullig thailändare. Det var verkligen paradiset. Det första man såg när man öppnade dörren var havet, så himla vackert! Jag är så glad att min familj fick vara med om detta paradis. Detta är för mig Thailand, man ska bo på en strand i en liten hydda!

 

När jag och Emelie var här sista åkte vi tuk tuk överallt för det kostade oss bara 100bath var (ca.25kr). Det vi inte var beredda på var att det kostade 100bath per person även hur många vi var. Så för oss 12 skulle det nu kosta 1200bath vart vi än skulle, även om vi bara skulle en liten sträcka. Det funkar ju inte så vi hyrde moppar istället, trots att alla varnar för livsfarliga vägar och lurendrejare till uthyrare (vana moppedister som vi är, haha).

 

Vi chillade på stranden tills det blev dags att ta sig bort till Haad Rin, vårt favoritparty ställe ”Full Moon Party Beach”. Vi lyckades missa Full Moon Partyt även denna gången, men tur var kanske det för annars hade våra föräldrar nog undrat hur dom kunnat släppa iväg sina döttrar på resande fot. Hur som helst var dom i alla fall tvungna att dricka ur en bucket och se alla bucketstånd längs stranden och sist men inte minst få uppleva en av Thailands bästa fireshow. Vi gick bort till ”vårt” stammis ställe Drop In Bar och blev välkomnande av grabbarna som kom fram och kramade oss. Det blev en liten överraskning för vi hade inte berättat att vi skulle komma tillbaka. Det var ett kärt återseende. Efter allför mycket eldångor för ”gamlingarna” blev de trötta och åkte hem. Men vi stannade såklart kvar med våra syskon, visade hur det skulle gå till och festade precis som på gamla goda tider ända fram till gryningen med alltför många gratis buckets.

 

När man äntligen ska få lägga sig i sin säng för några få timmars sömn upptäcker man en kackerlacka först på toan. Man slänger ut den och ser sen en annan hänga i gardinen precis ovanför sängen. Jag tänkte ändå lägga mig i sängen men precis när jag lyfte på täcket ser jag en liten jävel på lakanet. Aldrig i livet att jag tänkte sova i den sängen då. Det blev en natt i samma säng som Bella och Hampus istället, så mysigt så.

 

Såååå vackert! Detta är en liten ö som ligger precis utanför Koh Phangan

 

 

Stranden där vi bodde

 

 

 

Lite strandtennis

 

FIRESHOW, den bästa dessutom!!!






Hoppa hopprep när det brinner...


Jag och Bellen var ju också tvungna att testa :P


Sen kom den brinnande ringen fram


X och hans vänner




X och jag








Dag 2.

Nästa dag var det dags att utforska ön på våra moppar. När jag och Emelie var här förra gången var vi på samma ställe hela tiden så vi har inte sett något alls av ön. Bara där vi bodde och sen partystranden så det var kul att åka runt och få se lite. Vi snorklade uppe på nordligaste toppen och såg många fina fiskar. Dock var inte vädret det bästa och det blåste en del så det var en del vågor, vilket gjorde det svårare att snorkla. Jag blev också vättskrämd av alla yellyfish som jag såg och fick panik och trodde aldrig jag skulle komma in till land utan att bli skadad. Men lugn det gjorde jag. Vi unnade oss åter igen massage och pappa blev insmord med riktig alovera verkligen överallt och såg inte klok ut. Det såg ut som han just kommit ut från en stor blåvals mage för han var helt slajmig. Dom berättade också allt om den växten så nu vet vi det. En fantastisk växt det där.

 

Vi körde runt halva ön för sen började dagen lida mot sitt slut eftersom dagarna går onormalt fort här på andra sidan jordklotet.

 

Efter en dag på mopparna var det sen dags att äta lite och det gjorde vi på en thailändsk restaurang med riktigt god mat. Vi ungdomar drog sen in till partystranden igen och kollade på fireshow en sista gång och Hampus gjorde en bambutatuering. Jag vill också göra en men ni som känner mig vet att jag är LITE velig och såklart inte kunde bestämma mig vad jag ville ha för något. Det var sen dags att säga hej då till våra thailändska vänner som vi antagligen aldrig mer kommer få se. Tråkigt men sant. Och som jag sagt innan, det är så livet på resande fot fungerar. Man träffar nya vänner hela tiden som man måste säga hej då till men lika snabbt hittar man nya vänner igen. Koh Phangan kommer alltid att bära med sig fina och roliga minnen, tack!

 

Efter två nätter på Koh Phangan var det dags att bege sig tillbaka till Hua Hin igen. Det blev en lång dags transporterande för familjerna, men en baggis för mig och Emelie som har många timmars resor i bagaget. Det var fint väder så vi satt uppe på däck och solade, härligt. Till slut kom vi fram till Hua Hin där folk tittade konstigt på oss och våra ryggsäckar med klisterlappar där det stod Koh Phangan på. Inte hade de sett 2 familjer på 12 pers som backpackers förr. De fick sig nog ett gott skratt. Vi fick oss i alla fall ett välbehövligt skrovmål sen! Det blev revbensspjäll och Tacos för hela slanten, sedan rullade vi hem.

 

Här har ni bildbevis på att det faktiskt kan se ut såhär fantastiskt!

 

 

 

Kärleksparet

 

 

Moppegänget

 

Syskonskaran. Lägg märke till att det finns två rep som håller fast gungan...

 

Sen gick det sönder...

 

Oj så kul vi hade åt det...

 

Det blev tillslut ett kort med bara ett rep om man är riktigt uppmärksam på detta

 

Mina älskade systrar!

Fidde lekte Tarzan i djungeln

 

På vår moppefärd körde vi förbi detta ställe. Passande till pappa som heter Tommy

 

Såhär ser dom flesta gatorna ut. Här säljs frukt och grönsaker

 

Här sälj torkad fisk av något slag :/

 

Bambutattuering



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0