25-26/9 Att resa från Malaysia till Thailand

Efter en lyckad sista kväll här i Malaysia blev det som vanligt lite sömn sista natten, eller ingen sömn alls om jag ska vara ärlig. Det är nu slut på mitt och Emelies äventyr på egna fötter (trodde vi i alla fall) och istället var det nu dags att åka och möta upp våra familjer i Thailand. Resan såg ut som följande. Vi åkte först båt i 2timmar från Langkawi till Satun i Thailand. Det var jätte smidigt. Vi stämplade våra pass när vi kommit i land och sen var det bara att försöka hitta ett sätt för oss att komma uppåt i Thailand till Hua Hin där våra familjer väntade på oss. Vi bestämde oss för att först åka buss till Hat Yai och sen därifrån åka tåg upp till Hua Hin. Detta trodde vi skulle bli en smidig och inte allför lång resa. Nu ska jag berätta hur det gick.

 

Jag kan börja med bussen. Bussresan tog säkert 3-4timmar och då hade jag och Emelie planerat att sova eftersom vi inte gjort det på natten. Men det gick ju inte eftersom det spelades thailändsk musik på högsta volym i bussen, det var helt sjkut! Dessutom blev bussen helt fullproppad med folk under resans gång. Folk satt i knät på varann och i gången. Ingen kunde engelska så jag och Emelie visste inte när vi skulle hoppa av. Vi fick åka till slutstationen och sen ta en tuk-tuk därifrån till tågstationen för han kunde engelska i alla fall.

 

Så var det sen dags att åka tåg ja… Det har vi ju gjort en del innan här så vi trodde alla tåg såg ut som dom gjort innan. Nu var grejen såhär att tågresan från Hat Yai till Hua Hin skulle ta 14timmar och alla sovplatser var upptagna så vi fick ta sittplatser. Det var riktigt billigt ca.50kr, men vi fick sitta på hårda träbänkar i 14timmar och försöka få någon sömn eftersom det nu kom att bli en ny natt och vi hade ju inte sovit förra natten heller. Kanske tur det att vi var så trötta så man somnade fast det var så jäkla obekvämt och riktigt snuskigt och skitigt.

 

När man väl lyckats somna blir vi väckta av ett gäng gapande och skrikande thailändare som går runt i tåget och försöker sälja på oss ”mat”. Det luktade så himla äckligt. Det var soppa, torkad fisk på spett och jag vet inte allt var det var. Det lät som ett gäng kacklande hönor och jag och Emelie kunde inte annat än att skratta åt dom.

 

Halv 6 på morgonen var vi äntligen framme i Hua Hin. Nu skulle vi bara ta en tuk tuk till resorten där våra familjer var. En bilresa som skulle ta 10min men som slutade med 45min eftersom inte killen verkade hitta i Hua Hin. Tillslut runt halv 7 tiden var vi i alla fall framme på Thailand resort där vi äntligen fick träffa våra familjer!

 

På dom här säterna satt vi i minst 14 timmar!!!


Här kan ni se en liten filmsnutt av hur försäljningen på tåget gick till

Jag säger bara såhär: tänk er själva att vakna upp till detta oväsendet!



Kommentarer
Emelie

Det går inte att se videon, det står att den är privat?

2011-10-17 @ 02:07:21
URL: http://emelaia.blogg.se/
Emelie

Haha jaa visst ska vi bada jacuzzi nån gång, eller så hittar vi nån i Hemsedal! :) Riktigt fin tröja, den följer med till OZ. Lägg upp nya inlägg nu, vill ju läsa!!

2011-10-21 @ 11:05:40
URL: http://emelaia.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0