19-24/9 Pulau Langkawi

Så var det då dags att åka lite båt igen. Något som jag inte alls gillade men vi var ju tvungna. Det gungade en del och folk låg och spydde men jag hade som tur väl var mina älskade mirakelsjösjuketabletter så jag klarade hela båtturen på nästan 3timmar utan problem.

 

Nu har vi blivit riktiga backpackers. Vi fixade boende och transport helt själva utan någon hjälp från resebyråer. Bra jobbat efter 9månader på resande fot! Vi bor nu på ett guesthouse för bara 80kr/natt (40kr var). Vi har ett eget rum med dubbelsäng och delar toalett med dom andra. Inte dom fräschaste precis men billigt boende är det ju. Vi har också hittat ett jätte bra och billigt matstället ”Tomato” där dom har riktigt billig mat. Man kan få mat för 5kr!!! Det är taxfree på hela ön så alkohol är jätte billigt både på krogen och i affären. Man kan få en liter Absolut vodka för 100kr och en öl på krogen kostar 10kr.

 

Det finns ett jätte mysigt ställe som heter Babylon här. Här har vi varit i stort sett varje kväll. Det är en mysig bar på stranden precis vid havet som spelar skön livemusik varje kväll. Alla är så trevliga här. Eftersom vi stannade här på ön i nästan en vecka blev vi kompisar med dom flesta som jobbade här. Alla älskar svenskar här och dom kan även säga lite ord och meningar på svenska. Dom hade tom en ordbok från engelska till svenska liggandes bakom baren. Men man får allt vara aktsam. Killarna här är väldigt flörtiga och blir besvikna om man ger dom falska förhoppningar. Både jag och Emelie har ”krossat” många hjärtan. Det är tydligen slutet på lågsäsongen nu och när högsäsongen väl drar igång kryllar det av svenska tjejer här. Men som sagt nu är det typ bara jag och Emelie här, alla känner till att det finns två snygga blonda tjejer på ön. Folk tar kort på oss på gatan, filmar oss när vi går och försöker ta kontakt med en hela tiden. Men man förstår ju dom lite. Killarna här är ju vana vid att se tjejer med stora svarta skynken på sig här där man bara se deras ögon. Så när två blonda tjejer med brunbrända kroppar och klänning dyker upp är det ju klart folk kollar på en. Det gäller bara att vara lite aktsam och inte lita på vad alla säger för man vet inte vilken religion som gömmer sig bakom dom eller hur dom tänker.

 

Vi blev som sagt kompisar med några killar från Babylon bar, dom gick verkligen att lita på och skulle lätt skydda oss om något skulle hända, hur trevliga och roliga som helst. En dag fick vi följa med dom till Monkey Island, en liten ö ca 10min härifrån där dom höll på att förbereda inför en fest som dom ska ha i nästa vecka. Dom snickrade ihop bord, byggde bar och bjöd oss på mat. Man åt med händerna. Det kändes så himla konstigt och maten såg inte alls god ut men jag var ju tvungen att smaka. Den var faktiskt jätte gott. Dom behandlar mig och Emelie som prinsessor.

 

Som sagt på kvällarna har vi mest hängt på Babylon men på dagarna har vi faktisk åkt runt lite på ön. Vi hyrde moppe igen och jag vill bara säga att det var så himla mycket lättare att köra här än i Thailand! Här fanns bra skyltning, inga gropar i vägen, folk körde inte som galningar och dom hade fungerande trafiklysen. Vi åkte upp i en cablecar för att få en fin utsikt över Langkawi, besökte en fruktfarm där vi fick smaka lite olika frukter och se hur det växer. Vi åkte också på Island hopping där vi åkte till 3 olika öar och bland annat matade örnar och så har vi dykt.

 

Folk säger att östkusten är så himla mycket finare än västsidan som vi nu är på och att det är bättre dykning där. Vi hade velat åka dit men eftersom vi ska åka till Thailand är det bättre att ta båten från västkusten till Thailand. Från östkusten är det betydligt svårare. Då måste man krossa landet via land och det är en del bombningar så det är väldigt osäkert att vara där. Därför fick vi utesluta att åka till västkusten. Det var en månad sen sist som vi dök och jag ville verkligen dyka i Malaysia. Folk här på ön säger dock att det inte är så bra dykning här. Vi lyckades få tag i billiga biljetter så vi bestämde oss för att ta ett dyk i alla fall. Vi hade inga förväntningar men det var nog mitt bästa dyk någonsin.

 

Vi gjorde två dyk. Första dyket dök vi bland massa vrak, hur coolt som helst. Innan dyket sa jag till Emelie att det hade varit kul att se något som vi inte har sett innan. Och visst fick vi det. Vi såg bland en lionfish, massa triggerfish (men dom är tydligen inte farliga här), massa stora fiskar. Andra dyket dök vi i coral garden. Precis som namnet tyder är det fullt av koraller här. Koraller som jag aldrig har sett innan. Dom var lila, vita och gröna. Det var så himla fint. Det var verkligen som att simma i ett akvarium och det var fullt av fiskar överallt, stora som små. Vi såg en jätte stor krabba med långa spröt och en slags räka. Det var lätt värt att dyka här, jag fattar inte hur folk kan säga att det inte är så bra dykning här. Vi fick också snorkla med hajar, dom var överallt och nära stranden. Vattnet var så klart att man kunde se dom även från ytan.

 

Detta var sista veckan på mitt och Emelies äventyr innan vi ska träffa våra familjer och resa med dom i två veckor. Jag kan inte fatta att det är sant. Tiden går så himla fort. Jag kommer fortfarande ihåg när jag i Bowen satt och kollade i min almanacka och räknade ner dagarna tills jag skulle få träffa min familj. Det kändes som en hel evighet men nu är dagen där. Det ska bli så himla kul! Ikväll är min och Emelies sista kväll och det ska vi fira med en riktigt bra och lyckad kväll!

 



Dom gjorde rosor till oss med servetter. Så himla duktiga!

På väg upp i cable car

Det var väldigt dimmigt och man såg inte så mycket...

Men sen efter ett tag sprack det upp och vi fick helt plötsligt
se en fantastisk utsik

En bro som var byggd mellan bergen.
Den var lite läskig att gå på vill jag lova

På vår moppetur...

En är tjej och en är kille. Men vem är vem egentligen??!

På fruktfarmen. En himla cool och stor frukt, "Durian" som fick bli mitt nya huvud

Pomelo, typ som grape

Ser ni den lilla, lilla gröna grejen. Det är en carambole eller en stjärnfrukt som vi kallar den

Vi fick en frukttallrik med lite olika frukter att smaka på.
Bland annat stjärnfrukt, drakfrukt (den lila), gul vattenmelon, ananas, guava, grape

Dom gjorde ringar till oss av palmblad

Här under kommer några nya bilder som jag aldrig hann lägga ut!!!!



Fortsättning från besöket på fruktfarmen.
Detta är ananas. Så nu vet ni hur dom växet.


Vi träffade en snubbe inne bland frukten som hade en orm gömd
under tröjan som vi givetvis vad tvungna att kela lite med.


Ett mysigt ställe på stranden


Killarna som vi följde med till Monkey Island


Jag och min vän gura


Island hopping, riktigt fint vatten


Örn


Island hopping


Dags för dykning. Jag och Emelie hade inte med oss våra kameror ner under vattnet eftersom vi skulle dyka djupare än vad våra kameror klarade av. Men vi dök med killen till höger och han  tog lite bilder. Dock är dom inte jätte bra och han fick inte med dom fina korallerna i coral garden. Men men bättre än inget...


Longfin bannerfish


Här ser ni lite av ena vraket


Emelie ocj jag


Blue-ring angelfish


Lionfish


Mellan de två dyken åkte vi till en ö, Pulau Payar Marine Park för att
äta lunch och snorkla lite. Det var så himla klart vatten där som ni kan se på bilden.
Man behövde knappt snorkla för man såg fiskarna lika bra ovanför ytan.


Det fanns en del hajar där också, Black-tip reef sharks.






Som sagt vattnet var så himla klart att jag kunde inte sluta ta kort,
så här kommer några stycken






Min och Emelies sista middag ihop åt vi på stranden när solen
höll på att gå ner. Himla mysigt!


Jag och "Hun", den alltid så glada bartendern som varje kväll hade
lärt sig något nytt ord på svenska.


Den berömda hatten som gick runt mellan våra huvud.


Denna bild får avsluta vår tid här i Malaysia



Kommentarer
Isabelle

Lika roligt som alltid att läsa :D

2011-10-15 @ 19:59:07
Emelie

Åhh Babylon Bar, fan va bra vi hade det! :)

2011-10-16 @ 10:06:32
URL: http://emelaia.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0