8-12/8 Los Angeles "L.A"

L.A och Hollywood har varit en stad jag sett fram emot att se. Dock vet jag inte riktigt om den levde upp till mina förväntingar... Det är tiggare överallt och allmänt skitigt. 

Vi har varit på Walk of Fame, en gata där kända personer har blivit hedrade med en stjärna i asfalten med deras namn på för att dom gjort stora insatser i underhållningsvärlden i USA. Detta ser dock mycket glamorösare ut på bilder än vad det är i verkligheten. Gatorna är skitiga och ser ut som vilka andra gator som helst fast med stjärnor på. Så lite besviken var jag, dock var det kul att ha sett det. Dessutom hittade vi ingen stjärna med ABBA, vet inte ens om det finns men dom borde ha en tycker jag! Vi var också på Mann´s Chinese Theater där kändisar har lämnat sina hand- och fotavtryck.

 

Walk of Fame

 

 

 

Jag visste väl att jag en dag skulle bli hedrad för allt jag gjort!

Mann´s Chinese Theater

 

 

 

 

Allt detta ligger på denna gatan

 

För att få en glimt av hur och var alla kändisar bor/har bott och lever här åkte vi på en tur med buss igenom Hollywood-världen där vi bla. fick se Michael Jackssons-, Britney spears-, Justin Timberlakes hus. Vi åkte igenom bla. Beverly Hills och Rode Drive (en gata med bara exklusiva affärer för alla kända och rika personer).

Den berömda Hollywood skylten

 

Hollywood

Britney Spears hus

 

Justin Timberlakes hus

 

Michael Jacksons hus

Det går inte att ta miste på vems hus det är/var

 

 

Rode Drive

 

 

Universal Studios är något jag länge sett fram emot och det var verkligen något utöver det vanliga. Här får man leva sig in i filmens värld! Vi började med att åka en tur på 1tim med ett litet tåg där vi fick se olika inspelningstudios som dom använder i filmer och där dom just nu höll på att spela in CSI faktiskt. Vi fick se hur dom använder olika specialeffekter som jorbävningar, bli instängda nere i en tunnelbana när plötsligt vatten vatten börjar forsa in och kablar går sönder. Vi fick se hur dom gjorde i Fast and the Furious med deras bilar och vi höll på att bli uppätna av Hajen i Hajen-filmen. Vi åkte också igenom olika uppbyggda fasader som ett område där det varit jorbävning och ett flygplan hade kraschat och området där som spelat in Desperate Housewives som bara är uppbyggda hus som ser jätte fina ut på utsidan men som är tomma inuti.

 

Sen hade dom massa olika 3-D- och 4-D filmer som man fick se. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara detta för det var så jäkla häftigt. Det kändes verkkligen som man var med i filmen. Men fick vatten och eldflammor på sig och ibland kröp det till och med saker på en. Häftigt var det! Vi avslutade dagen med att åka något som var 100gånger häftigare än flumride på Liseberg och blöt blev man (vi satt längst fram)!

 

 

En av alla häftiga shower vi fick se

 

Plötsligt kom ett brinnande flygplan flygandes genom väggen

 

Ett av alla uppbyggda kvarter där olika filmer har spelats in

Här ser ni några av alla inspelningstudior som finns där

Detta kanske ser ut som en vanlig tunnelbana, men plötsligt bara forsade det vatten överallt

Vi fick se några kända bilar som varit med i filmer. Här tex bilarna i Fast and the Furious

Här fick vi se hur det går till när man fiilmar bilar som voltar, kör fort, tex bilarna i Fast and the Furious

Plötsligt började det "regna" (fejk-regna alltså)

 

Hajen går till attack!

Ett av husen där man har spelat in Desperate Housewives

 

Jag kommer inte på vad han heter men ett grönt troll tror jag han är, Green...någonting heter han.

Typ Greenwisch spelades in här

 

Här har det varit jordbävning. Det kändes verkligen som det hade varit det när man kom hit!

 

 

 

Greenscreen där bla. Pirates of the Carribean spelades in på

Sen kom vi till Simpson´s värld

 

                                   

Jo tack blöta blev vi!!!

 

Vi kom till Universal Studios på förmiddagen...

...och stannade till kvällen, så kul var det!

 

 

 

När jag var i Australien träffade jag en kille på en båttur, Andy heter han. Han bor i Hollywood och vi har haft lite kontakt efteråt och han tyckte det var jätte kul att vi var här i hans stad. Så han kom och hämtade mig och Veronica i sin bil en dag och körde runt oss och visade bla stranden här. Först åkte vi till Venice (ena stranden) och sen till Santa Monica (en annan strand). Så himla fint och härligt att se havet! Vi åt sen middag på Bubba Gump som är en restaurang som är uppkallad efter filmen Forest Gump. Forest hade en vän som kallades Bubba som var soldat, älskade räkor och skulle öppna en restaurang när kriget var slut. Därav namnet på denna restaurang som har räkor som specialite.

Jag måste bara berätta om när vi skulle parkera bilen. Men betalar pengar till en vakt som sen parkera bilen åt dig, ser efter den medans du inte är där och sen kör fram den till dig när det är dags att åka hem. Något som aldrig skulle hända i Sverige!

 

Venice

 

I Santa Monica är det sista stoppet om man kör Route 66

Här är jag, Andy och hans tjej som också var med

Santa Monica

 

Vi bor verkligen centralt och har tänkt gå ut och testa på utelivet varje kväll men eftersom vi har fullt upp om dagarna orkar vi inte med detta. Vi sparar oss till Las Vegas istället :)

Nu är vi på väg till San Diego för att hälsa på Sara och Mark och se hur dom har det, ska bli så kul!

 



Kommentarer
Linn

Härligt att se att du har det så underbart på fin resa min käre vänn! Fortsätt upptäck världen de är du bra på ;)

2012-08-16 @ 10:19:33
URL: http://lusciousday.blogg.se
Emelie

Universal verkar ju ashäftigt! Synd att jag inte var med...

2012-08-20 @ 19:05:38
URL: http://emelaia.blogg.se
Carro

Åh vad allt låter spännande hittills Jossan! :D Det brukar ofta vara så när man besöker omtalade platser som är välkända att många av dem är extremt överskattade. Men det är allt upptäckande och erfarenhet som är så roligt och viktigt ändå. En sak har jag lärt mig i alla fall, Universal Studios verkar vara väl värt ett besök i alla fall;) Fortsätt njut av tillvaron där i väst!

2012-08-26 @ 20:52:12


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0