Bedbugs!!!

Redan på min förra resa i bla. australien pratades det mycket om bedbugs och Emelie som jag då reste med blev FLERA gånger biten av dom. Folk har sagt att man inte kan se dom med blotta ögat utan måste ha förstoringsglas och ibland inte trott på oss när vi sa att vi hade bedbugs i sängarna.

 

Men nu har jag det bevisat! Men kan visst se bedbugs med ögat, så små är dom inte. Men det var rena rama turen att jag lyckades se den innan den försvann någonstans igen...
Ända sen första natten här i Miami har det kliat på mig och jag har haft röda prickar lite här och där men inte tänkt så mycket mer på det. Idag kom så droppen när jag vaknade och såg en liten brun prick krypa på mitt vita täcke, en BEDBUG!

 

Jag kan inte beskriva hur äcklad jag är. I 5 nätter har jag sovit i den sägen och haft kryp krypandes på mig. Jag vill bara spy!
Vi har nu fått byta rum för sista natten :/
Efter allt som hänt mig nu känner jag mig som en riktig oturstjej och jag undrar om turen inte ska vända någon gång?!

 

Fakta om Bedbugs!

Vägglusen (som den kallas på svenska) dras till människans utandningsluft och kroppsvärme för att suga blod. Detta gör den nattetid. Vägglusen tycker om mörker och gömmer sig ofta nära födan. Sängen och dess omgivning är vanliga gömställen. Golvlister, sängbord, kläder, tavlor, eluttag, springor är exempel på detta. Vägglusen trivs i saker som ligger i en röra. När en invasion blivit större, finns risken att den sprids längre bort från människans sovplats. Vägglusen kan vid behov förflytta sig inom ett boende eller till intilliggande lägenheter i jakt på föda (värddjur). Risken för spridning i ett hus är stor när väl en boende har drabbats. Vägglusen tar sig vidare antingen för egen maskin, eller genom att lifta med människan. En vägglus kan krypa så långt som ca 30 meter i jakt på blod.

 

Antalet ägg vägglusen lägger är beroende av hur gynnsamma förhållandena är. Vägglusen lägger inga ägg om det är under 10 grader. Nymfer överlever minst två månader utan föda, medan en vuxen vägglus klarar mer än tio månader. Vägglusen kan vid brist på föda och rätta förhållanden (för kallt, men inte tillräckligt för att döda den), gå in i dvala. Fall av överlevande vägglöss som inte haft tillgång till föda har hittats efter så lång tid som 1,5 år.

 

 

 

 

  


Kommentarer
Emelie

Uuuuuuuhh eländenas elände!

2012-08-28 @ 14:04:14
URL: http://emelaia.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0