New York 27/8-2/9

Vårt sista stopp på resan var New York. En stad jag hört mycket positivt om, så mina förväntningar var höga!

 

Efter att ha varit ute i sista minuten och letat boende här lyckades vi tillslut hitta "Hotell Pennsylvania", som låg helt perfekt. Mittemot oss låg Madison square garden och bara några gator bort låg Times Square. Så vi kunde gå till dom flesta sevärdheterna och allt vi skulle göra, hur bra som helst!

 

Dagarna här har varit fullspäckade med allt vi skulle hinna se och göra. Som tur väl var hade Veronica varit i New York innan så hon visste var man skulle gå och så. Privat guidning hela veckan kan man säga, inte dumt de. Som säkert dom flesta andra som varit i NY har jag sett frihetsgudinnan och Manhattan, både precis innan solen gick ner och när det var mörkt. Vi var vid Ground Zero och fick se minnesplatsen dom gjort av World Trade Center, åkte upp i Rockefeller Center och fick en magisk utsikt över staden och alla skyskrapor, gick över Brooklyn Bridge, var på en Yankees mach i deras nybyggda arena, sett Empire State Building, tog en chilldag i Central Park och såklart blev det en hel del shopping i bland annat SoHo.

 

Hur var New York då? Levde det upp till mina förväntningar? Jag kan säga såhär att när jag först kom hit blev jag inte så imponerad. Det var skitigt på gatorna med stora högar av sopor utanför restaurangerna som sen uteliggarna gick och rotade i. Och uteliggare fanns det gott om. Sen är allt halvklart överallt med massa byggställningar runt byggnader. Men ju fler dagar som gick och ju mer jag fick se och uppleva av New York så gillade jag det bara mer och mer. Tillslut blev allt "elände" nästan lite charmigt och det finns fina delar av New York också. Jag summera detta med att: jag åker gärna hit igen!

 



Taxibilar överallt!

Det var snarare svårare att INTE få med en taxi på korten man tog än att FÅ med en.

 

Välkomna till New York...eller var det Thailand??

 

Sopberg!

 



 Ground Zero, minnesplatsen för World Trade Center.

Här ser ni grunden till ett av tornen, som dom nu gjort till en fontän

med rinnande vatten från alla kanter.

Alla namn på offrena har de skrivit på kanten runtom.

Ground Zero 

Ground Zero 

Till vänster är det New Jersey, till höger Manhattan precis innan solen går ner.

 

 
Frihetsgudinnan i ljus och mörker.

 

Manhattan när det fortfarande är ljust ute...

 

 Manhattan och Brooklyn Bridge i mörker.

Times Square, en av världens folktätaste platser!

Det var så himla mäktigt och häftigt att få se alla neonlysen, tv monitorer,

alla gula taxibilar som trängdes här och alla 1000 männsikor som var här.

Detta kort är taget på dagen...

 

Times Square på kvällen. Det spelade ingen roll om man var här på dag- eller kvällstid,

det var alltid lika mycket folk här

 

 Här kommer en liten film från Times Square eftersom det är omöjligt att få med allt på ett kort!

 

 Times Square

Times Square 

Flatiron Building, eller strykjärnshuset som man säger på svenska.

Det är en 87 meter hög byggnad som är byggt såhär för att maximalt kunna utnyttja den extremt dyra rektangulära tomtmarken på Manhattan som huset står på

 Central Park.

Sjukt stor och fin park, så stor att man måste ta hjälp av en karta för att inte gå vilse här!

Det kändes väldigt konstig att gå från storstadsliv in i en park där

allt är lugnt och stilla. Man såg bara en skymt av alla höghus som döljde sig där utanför.

Inne i parken var det jätte många som kastade frisbee eller spelade fotboll,

någon övade på flairing (jonglera med flaskor).

Man kunde också åka häst och vagn runt i parken, paddla kajak i en av sjöarna här,

på vintern kan man åka skridsko i parken. Ja man kan göra det mesta här!

 Shopping, Forever 21 ev av favorit affärerna här i USA.

Jag kunde inte gå in här utan att köpa något!

Detta kortet är taget i den största Forever 21 affären på Times Square med hela 4 våningar

kläder, smycken, skor :)

Man fick en shoppingbag när man kom in i affären så man

kunde lägga kläderna man ville prova där i, I like! 

 
Är det inne med nitar i höst eller??!

Såhär såg ALLA skoaffärer ut!

Ytterligare ett smart shopping knep.

Ser ni knappen där? Det står: Don´t worry, We´ll get it.

Provade man något som inte passade och behövde en annan storlek

tryckte man bara på knappen så kom dom med det,

eller om man bara behövde lite smakråd.

Hur bra som helst, borde införas i alla klädbutiker världen över!

  

Första shoppingdagen såg ut såhär

 

 

Andra shoppingdagen

 

3:e shoppingdagen 

 

 Vi var inne i en disney affär. Det var precis som att kliva in i Toy Story filmen!

Dom hade bla. Woodys- och Buzz lightyears kläder, skor och alla tillbehör!

Häftigt!

 
 
EXAKT som i filmen!
 

 Vi kom också till en affär med BARA julkulor i alla möjliga former och färger.

Dom hade olika "avdelningar" där tex. en där alla kulor var gjorda som

bakverk, hundar, sporter, choklad mm

 Dom hade också pyntat granar i olika teman.

Här med fiskar och krabbor

Brooklyn Bridge 

Brooklyn Bridge och Manhattan i bakgrunden 

 Manhattan och Brooklyn Bridge

Vi var på utomhusbio i Brooklyn. Sååå mysigt! .

Vi köpte popcorn, kollade på filmen och såg Manhattan i bakgrunden.

  
Empire State Building, 

den lös i olika färger varje kväll. En kväll var den vit en

annan kväll lös den i dom amerikanska färgerna

 Jag åkte upp 67 våningar till "top of the rock" i Rockefeller Center...

...där man fick en riktigt bra utsikt över New York! 

 

 

 

 

 Veronicas kompis John bor i New Jersey.

Han tog med oss på en liten roadtrip och visade oss New York en dag

 Han tog också med oss på en Yankees match!

Det var en viktig match då Yankees låg etta och laget dom mötte låg tvåa.

Så stämmnigen var på topp vill jag lova.

Varken jag eller Veronica har tidigare sett en baseball match och vi kan

absolut ingenting om den sporten. Så det var tur att vi hade john med oss

som kunde förklara allting. Efter en match på 3 timmar kan jag nu allt om baseball!

 

 Det var riktigt häftigt och sjukt mycket folk!

56 000 åskådare och då var arenan ändå inte full.

Pricken över i:et var ju såklart att dom vann också :D

 Riktiga Yankees fan!

 
 Här får ni se lite av matchen och höra hur John försöker förklara reglerna för oss
 
 
Mitt i matchen bara pausar dom och börjar sjunga en sång, typ nationalsången och 
alla ställde sig upp. Jag och Veronica fattade ingenting haha
 

Kvällen avslutades med lite vattenpipa på ett jätte mysigt och annorlunda ställe

 

   

 

  

 John och Veronica  

 

Med detta kort säger jag tack och hej New York för denna gång.

Jag hade en riktigt roliga vecka med många nya fina minnen!

Detta betyder att vår resa som jag så länge sett fram emot nu är på väg att ta slut.

Bara hemfärden kvar...



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0