Syttende mai (17 maj)

17 maj, Norges nationaldag, alla norrmän firar detta. Så också vi svenskar som bor här.
Man har ju hört om norrmänens firande, att det ska vara helt galet men jag hade aldrig kunnat föreställa mig hur det skulle vara. Dagen började med champagnefrukost hos Karin kl. 9, med vi svenskar som hänger här. Hon och Malin hade bakat frallor till oss, det var så gott! Sen var det olika tåg (som karnevalen på Ljungbydagarna fast mycket större) med olika föreningar, idrottslag, etc och alla som ska ta studenten så kallade "Russar" som gick genom stan.
Alla norrmän hade folkdräkter på sig s.k "bunad". ALLA norrmän var verkligen ute och tittade på tågen, det var folk ÖVERALLT! Så himla kul tycker jag att norrmännen gör något med sin nationaldag till skillnad från oss svenskar som knappt vet när vår nationaldag är! Det var fest hela dagen och då menar jag verkligen HELA dagen från kl.9 till sent på natten.
Alla borde få uppleva denna dag!
 
Jag råkade visst ha med mig en systemkamera utan minneskort, det satt i datorn. Men det blev lite bilder i alla fall :)
 
Champagnefrukost
 
Ett barnetåg
 
 
 
Massa Russar (studenter)
 
 
 
'
 
Folk överallt!
 
Vår fina norska Maria
 
Våra otroligt söta grannar
 
Redo för nationaldagsfirande
 
Titta vad jag hittade...ett sprit-träd
 
Och så hittade vi en vagn att köra spriten i, perfekt ju
 
Kvällen avslutades med att vi hamnade på fest på en takterass. En mycket lyckad och lång dag som började med champagnefrukost kl 9 och avslutades sent på natten efter att hållt igång HELA dagen och fått i sig en del alkoholhaltiga drycker.
 
Hela helgen sen var hur fin som helst och vi fick känna på sommaren.
Det var över 20 grader i solen, som jag har längtat!
 
Tänk att jag bor ca 15min från detta! Nästan lite för bra för att vara sant, men det är sant. 
Här spenderades ett antal timmar av helgen vill jag lova ;)
 
 
Premiärdoppet 18/5-2013
Om det var kallt??!
Jag hade ingen känsel i kroppen när jag kom upp, jag hade kramp och var helt röd.
Det är fortfarande snö på bergen i bakgrunden men det syns inte så bra.
Men bada det gjorde jag i alla fall ;)
 
 
En solbränd tjej
 
 
SOMMAR!
 
 
Balkonghäng
 
Taggade för VM-final i ishockey Sverige-Schweiz
 
'
 
 
Eftersom Sverige vann VM var vi tvungna att gå ut och fira det!
Det fick avsluta en helg med 4 dagars festande, sol och underbara dagar.
Kul har jag haft :D
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0