11/8 Kata Tjuta

Ingen sovmorgon här inte, 05.20 blev vi väckta av en sprakande brasa. Jag var stelfrusen. Vi skulle se soluppgången och vi hade massor att göra idag, därför var vi tvungna att gå upp så tidigt. Det var fortfarande helt mörkt ute. Vi satt sen runt elden och åt frukost, flingor med mjölk och guiden rostade mackor till oss över elden, det var riktigt gott och mysigt.

 

Vi packade ihop våra grejer och åkte sen till en utsiktsplats där vi kunde se både Uluru och Kata Tjuta (som också är en stor sten) i soluppgången. Det såg precis ut som i lejonkungen, med en savann och en hög klippa. Det var dock fortfarande riktigt kallt ute. Vi fick som tur väl var en kopp te som värmde för en kort sekund.

 

Sen åkte vi till Kata Tjuta. Det är en massa stora stenar där den högsta punkten är 546m hög. Vi gick en runda här på ca 3tim. Det var jätte fint, finare än Uluru faktiskt. Det är så fint med blå himmel, röd sand, gröna växter och en gigantisk sten som är riktigt mäktig.

Vi åkte sen till ett ”cultural center”där vi fick lära oss lite mer om aboriginerna, se målningar och andra typiska aboriginska grejer. Det är väldigt intressant. Man förstår dom lite mer nu varför dom är som dom är. Dom har det inte lätt, deras kultur är väldigt stark.

 

Denna natt skulle vi tillbringa i ”Canyon creek station” och Wayoutback (företaget som vi åkte med) deras privata lilla campingområde. Åter igen så låg det mitt ute i ingenstans! Vi stannade på vägen och plockade ihop pinnar till vår lägereld. Vi lagade sen kycklingwok med ris, riktig lyxmat och satt runt vår eld , pratade och åt.

 

Här där vi är nu, i centrala Australien är det tydligen det mest stjärnklara stället i hela världen! Eftersom vi är mitt ute i öknen nu och det inte finns några lampor här så syns dom väldigt klart. Vi satt alla hur länge som helst och pratade om rymden och vår guide visade oss olika stjärnbilder och berättade om dom. Rymden är riktigt häftig! Jag låg och kollade efter ett stjärnfall innan jag somnade men jag såg tyvärr inget. Det är ändå så sjukt häftigt att jag är på andra sidan jorden, mitt ute i ingenstans i öknen och jag ska sova under bar himmel under stjärnorna…

 


Har samlar vi ihop pinnar till var brasa



Kata tjuta



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0