22-23/7 Nanes Shed Bootooloo

Idag var vi lediga. Jag hade varit ute och gått en lång runda, precis ätit frukost, kom in på mitt rum och tänkte: jaha vad ska man hitta på idag då? Då knackade det på dörren. Det var Paul (hostelägaren) som undrade om jag ville jobba lite idag och imorgon på en annan farm. Det var samma jobb, packa paprikor. Kunde det bli bättre?! Jag hade inget direkt att göra idag och denna veckan hade vi inte jobbat många timmar (16tim) så jag behövde mer timmar. Att dessutom få prova jobba på en annan farm kändes bara kul.

 

Jag jobbar i vanliga fall på Nanes Shed Inverden, denna farmen hette Nanes Shed Bootooloo. Det är samma företag men olika ägare och ligger på olika ställen. Brodern äger vår farm och systern den andra farmen. Jag trodde inte att en farm kunde vara så olika, speciellt inte när det är syskon som äger farmarna. Den nya farmen var så mycket bättre! Jag blev varmt välkomnad av ägaren och en annan dam som jobbade där. Dom var klädda i snygga fräscha kläder, inte i söndriga, skitiga kläder som vår chef är klädd i. Varje morgon berättade dom hur dagen såg ut och hur länge vi skulle jobba så man visste det. På vår farm vet man aldrig hur länge man jobbar. Man får alltid veta 5min innan vi slutar att vi ska sluta, vilket suger. Det var mycket större arbetsytor, mycket fräschare och rullbandet gick lagom fort så man hann med att kolla på alla paprikorna. Dom hade även en ”springkille” som kom och bytte ut våra lådor när dom var fulla så vi slapp göra det själva, och kunde istället stå vid rullbandet hela tiden och på så vis inte missa några paprikor. På ”min” farm får man byta ut lådorna själva och då missar man alltid en massa paprikor och det är alltid så stressigt när man ska byta låda för att försöka missa så få som möjligt. Ville man gå på toa sa man bara till så kom det en och bytte av oss. På vår farm får man bara gå på toa på rasterna. Dom var heller inte så jätte punktliga med tider på raster och så. Hade man rast 5min längre gjorde det inget. Annat är det på vår farm. Där ska man helst börja jobba 5min innan rasten har slutat. Alla som jobbade hade plasthandskar på sig, vilket ingen i vår farm har och det bästa av allt: dom fick lyssna på musik!

 

Det var så mycket roligare att jobba när man hade musik. Att farmarna kan vara så olika, dessutom när det är ”samma” farm. Jag trivdes verkligen här, alla var så trevliga, stämningen var på topp och dom jobbade fler timmar än vår farm. Jag frågade om jag fick byta farm och börja jobba här istället men dom hade bara jobb åt mig i 2 dagar. Så på måndag ska jag tillbaka till min gamla farm vilket kommer bli en pina efter det här, när jag nu vet hur mycket bättre en farm faktiskt kan vara.

 

På fredagen var det karaoke här på hostelet. Emelie hade fått paket av hennes mamma som skickat med lite nya kläder. Det var inget svårt val att välja vad man skulle ha på sig den kvällen. Emelie tog klänningen och jag fick låna hennes tröja. Att det kunde vara så kul med lite andra kläder visste jag inte. Jag och Emelie ställde sen upp och sjöng lite ABBA för att hylla våra svenska popstjärnor. Det var riktigt kul. Jag skulle dock upp tidigt och jobba dagen efter på min nya farm så jag stannade på hostelet sen och gick och la mig medans Emelie och dom flesta andra (som inte skulle jobba) åkte in till stan.

 

På lördagen var varken jag eller Emelie sugna på att gå ut. Men så ringde Sonia och ville ha med oss ut. Vi dressade om och bjöd hit Sonia och hennes nyinflyttade vän Rebecka. Sen kom också Paul (vår australienska, gamla, roliga vän från Barberas farm) och några killar från jobbet och vi satt sen alla på vårt rum och drack goon (vin). Väldigt trevligt. Vi åkte sen in till stan till Denison som är en karaokebar. Det var då dags för mig och Emelie att göra succé igen. Och det blev verkligen succé, alla sjöng med.

 

På söndagen mådde varken jag eller Emelie särskilt bra, kanske lite för mycket goon… Vi låg i sängen fram till 13tiden, sen hängde vi med en runda till stranden. Köpte varsin glass och milkshake. Det blåste rätt mycket vid havet så vi åkte hem igen efter någon timme. På kvällen beställde vi lite bakismat i form av nachotalltik från baren. Det var det godaste på länge! Tydligen har dom detta varje söndag för runt 50kr. Kul att vi fått reda på det nu när vi bara har 2 veckor kvar här, men det kanske var likaså bra det. Sen kollade jag och Emelie på några avsnitt av Solsidan som Emelies föräldrar har skickat hit. Alltid lika kul att kolla på men det kändes faktiskt lite konstigt att kolla på något svenskt. Allt man hör eller ser här annars är ju på engelska. Jag summera denna helgen som den bästa på väldigt länge! En bra start med jobb, två roliga utekvällar och en skön avslutning på söndag med strand, god mat och film.

 

Kul har vi fortfarande:D
Soni (Magnus Uggla) och Rebecka
Emelie, Paul å jag
Jag vill inte att Soni ska lämna oss!
Paul
I Jackie´s van
Beachen
Sköna killar på stranden, tog dit en soffa
Jackie


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0