7-8/8 Townsville → Alice Springs

6.30 hade vi beställt en taxi från vårt fina hostel till busstationen för att åka Greyhound bussen i nästan 27timmar för att komma in till mitten av Australien, till den riktiga ”outbacken”. Vi trodde att vi skulle vara nästan ensamma på bussen för vi undrade vilka mer som är lika dumma/smarta som vi och åker buss istället för att ta flyget dit. Men det var faktiskt en nästan full buss. Medelåldern var väl runt 60+.

 

Vi började köra och kom så småningom ut på dom små, smala ökenvägarna. Det var som att åka på havet när allt man ser är vatten överallt och man ser inte land. Fast nu var det öken överallt. Röd sand, några få växter och några kor. Det såg likadant ut hela tiden och det kändes som man aldrig kom framåt.

 

Jag och Emelie brukar alltid ha med oss mat (mackor) när vi ska åka någonstans. Men nu hade vi bestämt att lyxa till det och äta längs vägen där vi stannade med bussen istället. Jag vet inte riktigt hur vi tänkte riktigt där…

Vi stannade i världens minsta lilla håla som hade några få hus och en bensinmack, och det var här vi skulle äta lunch. Det blev den mest torraste och mest annorlunda hamburgaren jag någonsin har ätit.

 

Mitt i natten vaknade både jag och Emelie till och kollade ut. Det såg ut som en solnedgång. Men det var ju mitt i natten så det kunde det väl inte vara?! Busschauffören berättade då att det var en ökenbrand vi såg. Det hade tydligen brunnit där några dagar men dom brydde sig inte om att släcka den. Det skulle få släcka sig av sig självt. Då förstår man hur stor öknen här är om dom inte bryr sig om en sån här sak! (Vi har nu senare märkt att det är väldigt vanligt med ökenbränder här för det ryker lite överallt.)

 

Efter 27timmar var vi äntligen framme i Alice Springs. Tro det eller ej men bussresan gick faktiskt ganska fort. Jag sov en hel del, lyssnade på musik och läste. Vi checkade in på vårt hostel och gick sen ner på ”stan” för att kolla läget. Det var mindre än vad jag trodde. Vi hade ju passerat förbi en del riktigt små hålor ute i öknen, Alice Springs var lite större men fortfarande så himla litet. Vi insåg också att det inte var så många backpackers här. Dom få backpacker som var här var äldre och vi började då också fundera på hur vår grupp skulle komma se ut när vi nu ska iväg i 3 dagar ute i riktiga outbacken.

 

Jag och Emelie skulle köpa vårt sista goon här i Australien och gick in i en spritaffär. Det visade sig då att dom inte får sälja goon i box förrän efter kl.18 och det säljs bara i 2liters boxar, inte i 4liters som vi är vana vid. Detta är för att försöka minska alkoholkonsumtionen för aboriginerna. En annan sak som vi blev riktigt förvånade över var att mitt ute i ingenstans, mitt ute i öknen sålde dom svensk cider, Kopparbergs!!! Hur sjukt är inte det?! Vi var givetvis tvungna att köpa några stycken trots att dom kostade ca 50:-/flaska. Det var riktigt gott vill jag lova!

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0