13/7 Packa tomater ja…

Så var det då dags att börja jobba på en ny farm, spänd av förväntan. Vi är ju vana vid att gå upp tidigt om mornarna nu men idag fick vi för första gången sovmorgon på länge då vi inte började jobba förrän 9.30. Bara det kändes lite konstigt plus att det nu var ljust ute när vi vaknade och det är vi inte vana vid. Man blev ju för tusan bländad av solen, haha.

 

Det var sen dags att börja jobba. Vi gick in i shedet (typ stort garage). Jag blev placerad bakom ett rullband och sen var det vara att köra igång. Det kom massa paprikor på ett rullband och sen var det min uppgift att sortera bort dom fula, skrynkliga, ruttna, missfärgade, spruckna mm paprikorna och packa ner dom fina paprikorna i olika lådor beroende på storlekar, large, medium, small. Det är inte det lättaste kan jag berätta eftersom skillnaderna mellan dom olika storlekarna är väldigt små. Jag skulle också sortera bort colour, vilket betyder röda paprikor som har lite grönt på sig. Det låter kanske lätt men det måste vara en speciell grön färg och det måste vara en viss mängd grönt för att få bli en colour. Jag kan berätta att jag var så förvirrad idag. Det var så himla mycket att tänka på och rullbandet gick inte precis sakta heller. Detta är heller inget bra jobb för mig då det gäller att ta snabba beslut. Du tar upp en paprika, känner på den och bestämmer dig snabbt om den ska slängas eller packas ner, vilken storlek det är och om det är en colour. Ni som känner mig förstår precis vad jag menar, haha. Eller så kanske det är precis ett sånt här jobb jag behöver för att komma över min beslutsångest.

 

Man står på samma ställe hela dagen och det är verkligen som att jobba på en industri. Man gör samma sak hela tiden och tiden går så sjukt sakta! Vi står inomhus hela dagarna medans solen gassar på ute. Jag trodde aldrig jag skulle säga detta men jag saknar tom att plantera. Visst det var riktigt jobbigt emellanåt men man fick i alla fall vara ute och röra på sig, lyssna på musik och tiden gick framförallt fort.

 

När vi jobbade på Barberas var dom inte jätte noga med raster och så. Vi hade en halv timmes lunchrast men blev det 45min var det inte hela världen. Ville man gå på toa under dagen kunde man göra det när man ville. Här nu på den nya farmen är dom väldigt punkliga. Prick klockan 12.00 stängs maskinerna av och prick 12.30 ska vi börja jobba. Och gå på toa får vi bara göra under våra raster. Det blev en kort dag idag då vi bara jobbade 4timmar. Vad är detta?! Jag är van att jobba 10timmar per dag ju! Jag är redan trött på detta jobbet och detta var min första dag. En sak som är bra med detta jobbet är att vi får ta med oss hem hur många paprikor vi vill varje dag.

 

Vi fick ut ett papper idag där det stod lite regler som gäller på farmen osv. Det stod också att pga alla gifter som finns här som dom sprutar på paprikorna så kan tjejer bli sterila och inte kunna få barn sen. Jag hoppas den risken inte är så stor för jag vill ha barn sen någon gång i framtiden! Dessutom är chefen en riktig tjurkärring och en blandning av en man och kvinna. Jag vill ha tillbaka mitt gamla jobb! Men jag ska inte klaga alltför mycket. Vi hade nog ändå en himla tur som fick ett annat jobb så pass fort som vi fick. Och det är bara lite mer än 2 veckor kvar att jobba så det är bara att stå ut.

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0