26/6 Ladies night hos Ambra!

Man har lärt känna alla på farmen lite bättre nu. Vi jobbar ju ihop i stort sett varje dag och bor dessutom på samma hostel. Men Ambra bor i hus en bit härifrån, hennes ägare var borta över helgen och vi var lediga imorgon så hon passade på att ställa till med kalas för oss. Hon kom och hämtade mig, Emelie, Julia och Saliya på hostelet runt 19-tiden. När vi kom in stod Sonia och lagade mat och dom hade dukat jätte fint på bordet med tända ljus, vikta servetter som blommor (eller loppor, sånna man vek och ritade med olika färger på varje flik. Sen fick man säga ett nummer, välja en färg och sen öppnade man den fliken och då stod det nått man skulle göra) och det spelades härlig musik ur högtalarna. Vilket välkomnande, det kändes verkligen som att komma hem till en vän som man känt hur länge som helst, fast vi i själva verket bara känt varann några veckor. För en kort sekund fick jag känslan av att jag var hemma i Sverige i någons hus.

 

Det bjöds sen på italiensk mat (Ambra och Sonia är från Italien) i form av spagetti med tomat och skinka, och risotto med saffran som dom la upp så fint på tallrikar och serverade oss. Till efterrätt hade Ambra gjort en egen tiramisu som var himmelsk god! Jag fick också lära mig att tiramisu är italienska och betyder dra upp mig/pigga upp mig, eftersom den innehåller kaffe som innehåller uppiggande ämnen som koffein.

 

Vi bjöds på öl och annan alkohol under hela kvällen. Sonia blandade rom & cola i en stor kastrull och vi körde ”ring of fire”. Man lägger ut en kortlek runt kastrullen och tar sen ett kort i taget. Varje kort har en betydelse. Tex. om man får en 3:a måste man dricka två klunkar, får man en knäckt måste man komma på en regel osv. Sonia fick sitt nya smaknamn doktor Sonia eftersom hon gav oss ”medicin” i form av shottar på en slags kinesisk sked. Sonia kallar mig för Josef och jag skrattar varje gång hon säger det. Det låter så himla kul med hennes italienska dialekt. Det blev en riktigt lyckad och rolig kväll. Jag har inte skrattat så mycket på länge! Jag älskar Ambra och Sonia, dom är så himla roliga.

 

Alla sov över där och på morgonen när vi vaknat bjöds det på italiensk frukost. Hon hade värmt crossianter i ugnen och bryggt italienskt kaffe, riktigt gott. Jag fick också testa något som jag aldrig ens hört talas om innan att man kan göra. Ambra hällde upp lika mycket kaffe som mjölk i en mugg och hällde sen i chocopops (rispuffar/cornflakes med chokladsmak) och åt det med en sked. Det var faktiskt riktigt gott! Efter denna kvällen har man kommit varann ytterligare lite närmre och det ska bli riktigt kul att gå till jobbet imon, få träffa alla igen och få sig ett gott skratt. Jag har nu två vänner i Italien som vill att jag kommer och hälsar på dom sen när jag har rest klart. Ambra sa: det spelar ingen roll om det går 5år utan att vi hörs, du är alltid välkommen!

 

Den fina dukningen

 

Alla samlade

 

Ambra och Sonia

 

Tiramisu mm...

 

"Ring of fire", Rom & Cola i gryta med soppslev haha

 

 

 

Doktor Sonia

 

Julia gillar detta...

 

Den kära romen

 

Saliya, Ambra och Julia

 

 

Såhär såg det ut när vi vaknade dagen efter

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0