10-23/6 Jag jobbar och stå i…

Två veckor har nu gått sen vi började jobba. Jag måste säga att tiden här går väldans fort. Vår första vecka blev en ”mjukstart” då vi jobbade fyra dagar och fick sen ledigt 3 dagar pga. att det kom lite regn så det blev för lerigt att jobba. Vi bestämde oss då för att bekanta oss med folket på hostelet och festa lite. Ganska snabb lärde man känna folk och nu känns vi mer eller mindre som en stor familj här. Man hälsar på alla och känner sig inte längre som en främling.

 

Hostelgänget

 

 

Jag har ju innan berättat att vi har ”replantat” (plantera nya plantor istället för dom vissna). Vi har nu fått avancera upp oss och fått testa på att plantera på riktigt. Dom kör med 2 traktorer, sen sitter vi två stycken bakom i en slags kärra full av plantor och sticker sen ner plantorna i raderna. Det kanske låter enkelt men det var precis var det inte var! Det såg ut som traktorn körde jätte sakta men när man väl satt där bakom gick det undan. Det gällde att tänka snabbt och vara kvick i händerna. Jag missade hur många plantor som helst och bara tänkte att hur fasen ska jag klara detta?! Dom andra tjejerna som vi nu jobbar med var jätte duktiga och hade en bra teknik, det såg så lätt ut men var så svårt. Jag tänkte flera gånger att nu ger jag upp. Vi planterade först i rader där en rad tog 15min att göra. Det var jobbigt för ryggen för man måste hänga sig över raden när man ska trycka i plantan. Sen blev raderna längre och tog då istället ca30min!!! Fatta hur jobbigt det var då! Jag hade ont i rygg, rumpa, axlar och i händerna. Jag tänkte återigen att jag kommer aldrig klara detta, jag ger upp nu. Dessutom var plantorna mycket mindre än vad dom brukar så dom bara gick sönder hela tiden. Efter några dagar fick jag in en bättre teknik, å vet ni vad…jag klarade det visst!

 

Det är svårt att ta ett kort in action för man är så himla lerig om händerna och man känner sig så turistig som ställer sig och tar kort på jobbet. Så jag tog detta kortet lite i smyg på en rast. Men ni ser i alla fall hur trktorn ser ut och kan föreställa er hur plantningen går till.

 

Till pappa och farfar som gillar traktorer. Har ni sett en sånhär hög traktor innan med bara 3 hjul?!

 

 

 

Andra veckan fick vi också ledigt över helgen. Denna gång pga att plantorna var för små och tog slut. Man vill jobba och tjäna pengar men det är ändå skönt att vara ledig. Vi hade riktigt fint väder hela helgen och låg vid poolen och bara latade oss. Vi har nu lärt känna lite mer folk på farmen och bestämde oss för att ha lite personalfest och gå ut i ”town” med farmengänget. Det är ett härligt gäng med folk från alla möjliga länder. Jag och Emelie är dom enda svenskarna sen är där folk från Italien, Tyskland, England, Kina, Holland mm. Vi träffade flera från Barnacles (vårt förra hostel) när vi var ute. Dom berättade att dom fortfarande inte fått jobb. Det kändes bra, då gjorde vi rätt val i alla fall som bytte hostel. Jag trivs verkligen med mitt jobb, vi hade inte kunnat få det bättre!

 

 

 

Jag har nu fått mina två första löner eftersom vi får betalt veckovis. Så det är skönt att äntligen få lite inkomst igen. Å vet ni va?! Vi får betalt för våra raster inkl lunchrasten! Hur sjukt är inte det.

 

Det är lite kyligare på mornarna här så vi har införskaffat oss långbyxor att dra över shortsen. Men på dagarna är det sjukt fint väder sen! Inte ett mol på himmeln och strålande sol hela dagarna med runt 25grader. Hörde att det inte är så fint väder hemma i Sverige, man kan ju undra om det är Australien eller Sverige som har sommar nu egentligen?!

 

Jag, Emelie och Sonja (från Italien), det är vi tre som har lite olika uppgifter vilket jag tycker är skönt. Jag gillar omväxling och man får använda lite olika delar av kroppen istället. Vi både planterar, planterar om och nu har vi också fått testa på att rensa bort ogräset från tomatplantorna och gångarna.  Jag säger bara såhär: om jag inte kommer hem vältränad nu så kommer jag aldrig köpa ett gymkort. För om inte detta ger nått så kommer aldrig ett gym göra det heller. Att vara här på farmen är som att träna i 10tim. Det är riktigt jobbigt. Varje dag har man träningsvärk på ett nytt ställe i kroppen.

 

Jag in action, rensar ogräs hos tomaterna

 

Ogräs på vänster sida som vi ska ta bort. Det ska se ut som på höger sida, så vi har att göra vill jag lova. Och det är inga korta rader precis. Det tar 30min till 1tim att göra en rad!

 

Sonja, Emelie och jag

 

Massa tomatplantor

 

Här vattnar dom tomatplantorna


Det är nu bestämt!!! Min älskade familj och Emelies familj kommer ner till Thailand och möter upp oss i september för att tillbringa två veckor tillsammans allihopa! Det ska bli hur kul som helst, jag kan inte fatta att det är sant. Jag trodde aldrig att det skulle funka men nu är det bokat. Emelies familj har en stuga i Thailand i Hua Hin och vi ska hyra en stuga jämte. Jag längtar redan!!!

 



Kommentarer
från mammi

vi längtar oxå, ska bli underbart att träffas igen, känns skönt att det går bra för er att jobba =). puss å kram. (haha, ska visa farfar traktorn).

2011-06-23 @ 16:34:57
Sandra

Så jäkla coolt!! Lite annat än att plocka upp tomater på Citygross va?;)

2011-06-27 @ 08:27:44
Isabelle

Asså det är en upplevelse att gå in på bloggen och se era underbara bilder! Det piggar upp min tillvaro :D Ha det gött! Kraaaam <3 <3

2011-06-27 @ 23:10:38
Susanne

Ni verkar ha så kul. Du har nog mycket att berätta för oss när du kommer hem, hoppas jag får vara med på berätta stunden. Va rädd om dig. Kram

2011-06-30 @ 17:35:46


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0