28/5 och 29/5 Melbourne → Mackay och Airlie beach

Såhär låg det till, vårt flyg till Mackay gick 06.10 den 29e. Vi var tvungna att vara på flygplatsen 2 timmar innan, alltså 04.10. Det tog dessutom ca 30min att ta sig till flygplatsen. Vi var alltså tvungna att åka från hostelet ca 03.30 för at hinna i tid, så därför bestämde vi oss för att spara lite pengar och inte köpa någon hostelnatt mellan den 28-29, eftersom vi ändå knappt skulle hinna sova något. Därför var vi tvungna att checka ut idag 28/5 på förmiddagen innan 10.00.  Lite bakfulla efter gårdagen och mycket trötta efter bara några timmars sömn bestämde vi oss för att checka ut, lämna tillbaka nyckeln och allt men så la vi en sko i dörren så den inte stängdes igen. Vilket betydde att vi kunde gå in på rummet igen och lägga oss och sova tills städerskorna kom, haha. (Vi visste nämligen att dom inte städade rummen förrän på eftermiddagen runt 14tiden).

 

Vi käkade sen lite bakfyllemat på donken, sååååå gott! :P Vi hade sen en sista dag på oss att utföra våra ärenden här i Melbourne. I nästan en vecka har jag och Emelie försökt hitta ett smycke som vi vill gravera in något på som har med vår resa att göra, men vi har inte hittat något bra som inte kostar en hel förmögenhet. Vi gick till marknaden (som vi varit på i stort sett varje dag dom senaste dagarna) utan att hitta något. Men vad händer?! Jo vi får syn på ett halsband med en lite större rund kula på i silver. Perfekt! Kulan får symbolisera världen. En jätte duktig kille där graverade sen in äventyr, upplevelser, vänskap. Josefin & Emelie på den. Vi gjorde två likadana halsband, ett till oss var.

 

Jag hade sen bara ett ärende kvar som jag var tvungen att göra. Min kära telefon som jag har haft i snart 4år har börjat sjunga på sin sista refräng. Den stänger av sig hela tiden och har dom sista dagarna nu hängt sig, så tex. när mitt larm ringer på morgonen finns det bara ett sätt att stänga av det och det är genom att ta ut batteriet och då kan man inte snooza L Ibland har telefonen automatiskt stängts av sig under natten så larmet istället inte ringer alls! Så nu har jag fått nog, jag måste byta upp mig till en ny och fräsh telefon. Jag hittade den perfekta för mig, NOKIAs nya iphone, NOKIA 2730. Jättefin silverfärgad med kamera, radio, termometer, polyfoniska ringsignaler och det bästa av allt en massa spel med bla. allas vårt kära gamla SNAKE och Sudoku. Det roliga var att jag köpte den på posten för 150kr :D haha. Det som är mindre kul är att det enda språket man kan välja i telefonen är engelska, phillipinska eller kinesiska. Alltså inte svenska, vilket betyder att när jag ska skriva sms till er där hemma måste jag skriva utan T9. Det betyder att jag måste trycka fram varje bokstav var för sig eftersom den inte kan några svenska ord. Men det finns å,ä,ö så var inte rädda för att skriva till mig. Men nu vet ni varför det kan ta lite tid innan jag svarar er. Ge mig bara några veckor så kommer jag var grym på min nya super telefon! Jag säger bara iphone släng dig i väggen :P

 

Detta skyller jag på dig mamma :P för du frågar hela tiden om det finns något gott godis här. Givetvis när vi var klara med alla våra ärenden och bara skulle tillbaka till hostelet för att hänga i tv rummet gick vi förbi en godisaffär som verkligen var full med godis! För att få svar på mammas fråga var vi ju tvungna att köpa lite. Man plockade godis i en låda som dom sen hällde över på en våg i kassan och sen ner i en papperspåse. Detta var första gången på 4månader som vi köpte lösgodis och allt såg verkligen gott ut. Dom hade massa godis med melonsmak, gelégodis och naturgodis. Så det blev en hel del godis när vi sen väl var klara. Kalaset slutade på runt 70kr!!! (för mitt godis och lika mycket för Emelies). Men det var det värt för det var riktigt gott vill jag lova er.

 

Vi spenderade sen resten av dagen, kvällen och natten på hostelet i tv rummet där man inte behöver betala för att bo :P (fiffigt av oss va?!) Fast vi fick vissa sura miner från receptionen av en kille. Men hallå vi är fattiga backpackers och vi har redan bott på hostelet i över en vecka. Så om vi lånar tv-rummet lite spelar väl ingen roll kan man tycka :P När vi sen skulle ut på stan för att hitta en taxi som kunde köra oss till flygplatsen tänkte vi ju inte på att det var mitt i natten en lördag kväll och folk ville hem från uteställerna. Det var flera meter långa köer av folk som ville hem. Hur skulle vi göra, vi skulle aldrig hinna i tid om vi ställde oss sist i kön. Dessutom var det riktigt pinsamt att gå runt på stan med en fet väska på ryggen och en annan väska där fram på magen. Alla kollade på oss och det kändes som om någon hade skrivit med självlysande penna på oss: förvirrade backpacker som måste hitta en taxi NU! Så kom vår lilla ängel fram till oss, en australiensk kille. Inte jätte nykter men han visste vad han gjorde. Han tog med oss till en annan gata där det var lite mindre folk, men fortfarande långa taxiköer. Han var bra på att prata så han fixade så att vi fick ställa oss längst fram i kön (för vem kan säga nej till två svenska söta tjejer), och vi fick en taxi inom 5min.

 

Flygplatsen var typ världens minsta. Inga affärer var öppna och det fanns verkligen ingenting att göra där. Saken blev ju inte bättre när det visade sig att vi bara hade behövt checka in 1tim innan, vi var typ ensamma på flygplatsen när vi kom plus att planet givetvis hade blivit en timme försenat! Vi kom med planet den här gången i alla fall. Att flyga från Melbourne till Mackay tog 3timmar! Då flög vi i samma land, så ni kanske förstår då hur stort Australien är.

 

Det var så underbart härligt att äntligen komma till värmen igen! Det var skön värme. Som en svensk sommar. Inte så varmt att man svettas hela tiden utan lagom varmt. Grejen var bara den att vi var tvungna att vänta ca 8,5tim på att bussen skulle komma, som vi skulle åka med till Airlie beach. Vi hade tänkt vänta på flygplatsen men även denna flygplats var jätte liten. Så vi tog en taxi in till Mackay city, gick och la oss vid lagoonen och bara njöt av att äntligen vara tillbaka i värmen.

 

När man är i Australien måste man ju testa på att äta känguru. Vi har sagt många gånger att vi ska testa det men det har aldrig blivit av. Så nu äntligen var det dags. Vi hittade det perfekta stället här, Outback Jacks hette det. Och ni hör ju bara på namnet vad dom serverar för mat. Vi beställde först in känguru- och krokodilkött till förrätt. Jag gillade krokodilen bäst. Det smakade som någon slags fisk fast detta var mer i köttform. Kängurun hade väldigt speciell smak. Det smakade lite som lamm med väldigt stark köttsmak. Efter detta beställde jag in en hamburgare med kamelkött. Jag var först väldigt skeptisk till detta men kände att jag var tvungen att testa när jag nu hade chansen. Tro det eller ej men detta var faktiskt riktigt gott! Jag kan inte riktigt beskriva vad det smakade men köttet var väldigt fast och brunt som kameler är :P

 

Vi tog sen bussen till Airlie beach, checkade in på samma hostel som vi bodde på sist när vi var här. Det kändes lite som att vara hemma igen. Vi var här i en vecka förra gången så vi känner ju till stället. Vi duschade, dressade om och drack vårt kära goon. Sen var det dags att kolla in utelivet. Vi trodde först att det skulle vara helt dött i den här lilla staden eftersom det inte direkt är högsäsong här. Men det var riktigt bra faktiskt och bra musik.

 

Min gamla telefon
Min nya telefon


Kommentarer
från mamma

haha, godiset ser ut att vara helt ok =).

2011-06-09 @ 21:45:47
från mamma

haha, godiset ser ut att vara helt ok =).

2011-06-09 @ 21:47:34
från mammi

vilken fin bild du gjort, (den översta om alla dina äventyr =).)

2011-06-09 @ 22:21:49


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0