Agnes Water, town of 1770

Dag 1.
Det visade sig att danskarna som vi hängde med på Fraser Island också skulle till samma ställe som vi, nämligen till Agnes Water som ligger i en liten stad som heter 1770 som fått sitt namn av att Captain Cook klev iland just på den platsen det årtalet. Dom åkte också med OZ experiense. Men när bussen väl kom hade det blivit något fel i bokningen, dom stog inte med på listan och bussen var full. Så dom fick stanna en extra natt i Rainbow beach och ta bussen dagen efter istället.

Vi kom fram till vårt hostel som heter Southern cross och som jag tycker var ett lite annorlunda hostel. Det kändes lite som att komma till ett spa. Det spelades skön avslappnande musik, var massa buddah figurer överallt och miljön var mysig. Vi checkade in och sen följde receptionisten med oss till rummet som var som en liten stuga, jätte mysigt. Det var 2 stora rektangulära fönster i rummet som hade myggnät på sig och om man kollade ut där så kändes det som att bo i djungeln. Man hörde massa djurläten hela tiden. Grodorna låter som får och fåglarna låter som apor här. Vi hade 2 lediga sängar i rummet och receptionisten sa att det skulle komma 2 till lite senare. Vi tänkte att det kanske kunde vara danskarna…

Jag och Emelie bestämde oss för att utforska staden på en cykel. Man fick nämligen låna en gratis från hostelet, vi bodde en bit utanför centrum och det gick inga bussar precis då. Vi hoppade på cyklarna som var byggda för pygméer (jätte små) och satte på oss dom fina hjälmarna som man var tvungen att ha. Trampade iväg ovetandes om hur långt det faktiskt var och hur jobbigt det skulle bli. Vi kom sen fram till centrum tillslut efter många jobbiga backar i en för liten cykel utan växlar på och som dessutom hade punka. Jag visse att staden skulle vara liten, men att den var så här liten visste jag inte. Asså där fanns 2 mataffärer, apotek och några restauranger. Det var typ allt, alltså väldigt litet. Vi trampade vidare ner mot stranden och la oss där en stund. Det var en helt okej strand, den var inte heller så stor men det var inte heller så mycket folk där så den räckte gott och väl.

Vi köpte lite mat, trampade sen hem igen till hostelet och gjorde iordning maten. Efter detta var vi helt slut och var på rummet hela kvällen och chillade. Vi hade dock inte fått några nya nattgäster, så vi hade hela rummet för oss själva. Det är verkligen lyx nuföritden! 1770 är sista stället som man kan surfa på längs östkusten innan barriärrevet börjar och då finns det inte längre några vågor. Dom har ett jätte bra erbjudande här. För 17au$ (ca 120kr) får man en surflektion där dom hjälper en och berättar vad man ska tänka på och så får hyra brädan i 3 timmar! Det är riktigt billigt.

Vårt mysiga boende

Såhär glad blir man av att cykla en för liten cykel utan växlar och med punka

Dag 2.
Jag vaknade av att regnet bara öste ner utanför fönstret, vi som skulle surfa idag ju. Men jag somnade sen om. Nästa gång jag vaknade blev jag väckt av en häst som stod och gnäggade utanför fönstret. Vi steg upp och åt frukost, det regnade fortfarande. Vi bestämde oss för att surfa i alla fall. Det här var ju vår sista chans att få surfa nu på ett tag och dessutom hade vi inget annat att göra idag. När vi väl kom till surfskolan började solen skina och regnet hade slutat. Vi har allt lite tur med vädret J Vi var ju på ett surfläger i 3 dagar i början på vår resa och trodde vi redan visste allt man behövde veta. Men vi fick ytterligare tips nu som man inte har tänkt på och det gick riktigt bra att surfa. Först var det normalstora vågor och i slutet på lektionen blev dom större. Det var riktigt roligt och vädret var med oss, jag älskar att surfa!

Vi tog bussen tillbaka till hostelet. Efter den inte så sunda mat som vi äter här så gäller det att hålla igång. Så vi bestämde oss för att låna cyklarna igen för att utforska Town of 1770. Vi började cykla och igen utan att veta hur långt det var. Plötsligt ser vi ett utomhusgym längs vägkanten som vi givetvis var tvungna att testa. Haha det var roligt, maskinerna var inte så jobbiga det gick nämligen inte ställa in några vikter men jag fick träning i magmusklerna för jag skrattade så mycket plus att vi faktiskt gjorde några situps. Vi trampade vidare och kom tillslut fram (efter att vi cyklat i 45min) till hamnen och stranden i 1770. Det var fint, tyvärr var det för mycket moln i vägen för att kunna se solnedgången.

Plötsligt kommer ett gäng på kajaker och paddlar förbi oss när vi står och kollar ut mot havet. Vi visste att danskarna skulle paddla kajak men vi visste inte när. Vi tyckte att vi hörde någon prata danska från kajakgänget så vi bestämde för att cykla och möta upp dom för dom var nämligen på väg mot stranden för att gå upp. Och visst var det danskarna, vilket sammanträffande. Dom bodde till och med på samma hostel som vi fast inte i samma rum.

Det började sen skymma så jag och Emelie cyklade hemåt igen. Vi var helt slut sen efter att först haft en surflektion på 3 timmar och sen cyklat i 2 timmar. Men på kvällen var det BBQ kväll med bodypainting. Så det var bara att duscha och göra sig iordning.  Vi spelade fotbollsspel (hockeyspel med pinnar man får dra i fast här var det fotbollsspel istället) med danskarna och så målade vi våra länders flaggor på kinderna. Sen var det massa tävlingar om vem som hade den finaste och bästa målningen. Vi hade sen lite efterfest med danskarna på vårt rum. Plötsligt kommer en ödla springandes över golvet. Den ena dansken (Christian) tar upp ödlan som då tappar svansen i rent självförsvar. Sen kastades den här lilla svansen runt i rummet och jag tror det slutade med att den hamnade i min säng men vi hittade den aldrig. Gissa vem som inte kunde sova så gott den natten?!

Surfskolan

Dom säger att man ska se cool ut när man är surfare. Men hur fasen ska man kunna göra det när brädan väger ton?!

Jag hittade en kokosnöt

Gymmet

Vi såg också en gigantisk larv, skit äcklig och slemmig

Här kom danskarna på sin kajak