Magnetic Island

Dag 1. 22/3.

Efter nästan en vecka i Airlie beach var det dags att åka vidare. Jag var lite nervös när vi skulle hoppa på bussen att vi inte skulle finnas med på listan, för det var nämligen jag som ringde och bokade den (ni ser jag gör framsteg!). Givetvis fanns vi med på listan och efter ca 4 timmars bussresa var vi framme i Townsville där vi tog färjan över till den underbara ön Magnetic Island. Vi visste inte så mycket om Magnetic Island innan vi kom dit, bara att det finns koalor här. Sen har jag hört både positiva och negativa saker om ön så mina förväntningar var inte jätte höga. När vi åkte på färjan över havet fick vi se ön från utsidan och det såg så himla mysigt och fint ut. Solen sken, vattnet blänkte med sin turkosa färg och ön var helt grön med fina berg. Se kom vi till vårt hostel och jag höll på att svimma när jag fick se var vi skulle bo. Det var det finaste stället jag någonsin bott på! Hostelet låg precis vid havet och då menar jag verkligen precis, bara en liten strand emellan. Där fanns en bar med kokosnötter på, ett stort dansgolv/terrass ovanför standen där man kunde stå/sitta/ligga och kolla ut över havet och den fina utsikten. Där fanns en pool och en massa mysiga bungalows som vi bodde i med palmer precis utanför dörren. Asså det var så himla fint och mysigt!

 

Jag och Emelie tog oss en liten strandpromenad på eftermiddagen. Och vad hittade jag då?! Jo en kokosnöt som för en gång skull var hel och inte rutten eller sönder och man hörde att det var mjölk i den. Envisa som vi båda två har kommit fram till att vi är så skulle vi öppna nöten! Vi slog nöten mot stenar/koraller och använde tom en spetsig glasbit för att försöka komma in i den. Det var lättare sagt än gjort… Men vi kunde inte ge oss, den skulle öppnas så därför tog vi med nöten till hostelet, hämtade en matkniv och bankade in och till slut kunde vi öppna nöten. Det var ett himla projekt men jag ville se hur den såg ut inuti. Det var en stor nöt från början och när vi väl fått upp den var det en liten nöt inuti, ni vet en sån brun hårig som man kan köpa i affären hemma i Sverige. Vi delade den nöten och ut kom kokosmjölk och så smakade vi på kokosköttet, helt ok faktiskt. När vi var klara hade vi fått publik som kollade på oss och undrade va vi för för tokar, haha.

 

När det började skymma tog vi bussen till ett ställe för att se och mata wallabeys (liten kängru typ). Busschauffören berättade för oss att det har regnat här i flera veckor och att idag var första dagen med fint väder på länge. Så lite tur har vi allt. Först undrade vi om vi verkligen skulle se några wallabeys men när vi kom fram var där hur många som helst. Dom var så otroligt söta och var inte rädda utan kom gärna fram till en. Vi matade och klappade dom, fast vi efteråt såg en skylt där det stod att man inte fick klappa dom men då var det ju redan försent :P

 

Solen började sakta gå ner och vi befann oss precis jämte havet vid massa klippor för det var där wallabeysen levde. Så där fanns perfekta stenar att sitta på och kolla på det vackra mästerverket solnedgången. Det var så himla fint orange, rött, gult, rosa ja det var underbart. Vi såg också en sköldpadda komma upp till utan och hämta luft.

 

Inte nog med att hostelet var riktigt fint, vi fick också gratis mat första kvällen. Det var bra mat, vi fick välja från menyn och valet blev hamburgare med potatismos. När vi satt där och åt och kollade ut mot havet kom plötsligt månen upp över havet. Det var den finaste månen jag någonsin sett. Den var helt orange/röd typ brinnande mot den svarta himmeln. Så idag har vi verkligen fått vara med om två riktigt fina upplevelser.


 
Från färjan


Utsikt från hostelet


självutlösarn är vår bästa vän nuförtiden


Från hostelet, baren


Från hostelet


Jag har det bra, jag klagar inte :)


Här bodde vi


Såhär ser en kokosnöt ut inuti


Kokosnöten





wallabys




Solnedgången


Dag 2. 23/3

Dagen började med att vi fick gratis frukost på hostelet, och igen fick vi välja från menyn. Jag tog vaniljyoghurt med massa färsk exotisk frukt och en kopp te. Dom har en liten ”djurpark” här där man kan få hålla en koala. Eftersom Magnetic Island är känt för koalor bestämde vi oss för att åka dit. Det vi inte visste var att vi inte bara skulle få hålla koalor utan en massa andra djur också som olika ödlor, krokodil, orm, mata en papegoja genom att sätta ett frö i sin egen mun som den sen tog och så fick vi se en hårig spindel. Dessutom fick vi ta hur många kort vi ville på alla djur och när vi höll dom. Det var en guide som gick med oss och berättade om alla djuren, riktigt intressant och man lärde sig en massa nytt. Det var en häftig och oväntad upplevelse.

 

Jag och Emelie begav oss sen iväg på vandrig i 40°C hetta utan någon som helst vind. Det var det varmaste jag någonsin varit med om, svetten bara rann. Vi gick i 3,5 timme i hopp om att se en vild koala, men icke. Där fanns tom skyltar om att det fanns koalor där och vi pratade med ett par igår som hade sett koaler där, men inte vi. Jag skyller på att det var för varmt och att det enda man koncentrerade sig på var sin svett som rann ner i ögonen så det sved så man inte såg någonting. När vi var som mest varma kom vi fram till ett vattenfall. Och vilka satt där i?! Jo killarna som kollade på oss igår när vi försökte öppna kokosnöten. Och gissa vad dom hade med sig?! Kalla öl som vi fick varsin, kan det bli bättre? Ett svalkande dopp i ett vattenfall med en kall öl i Australien. Vi fick sen skjuts med dom tillbaka till hostelet för dom jobbade tydligen där, så vi slapp gå hem det var skönt.

 

Jag och Emelie satte oss sen på hostelet och åt kvällsmat och igen såg vi på solnedgången från hostelet när vi åt. Så underbart!


Väldigt nyvaken, men kolla in havet i bakgrunden, lyxigt


Matdax














Kalla mig numera ormtjuserskan


Så himla skön stil


Min lilla nallebjörn


Så söt

 
Utsikten på vår vandring





Svettig värre!!





Där fanns ett rep som man kunde svinga sig i, riktigt kul



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0