12/5 Robinson crusoe island

Idag var det äntligen dags att åka till min kära kokosnötsö Robinson crusoe island. Ön är uppkallad efter Robinson Cruse som härifrån först fick hjälp, blev upptäckt och kunde berätta för alla vad han hade sett och varit med om. Redan i bussen som vi var tvungna att åka för att komma till båten som skulle ta oss ut till ön möttes vi av en exotisk känsla med bastkjolar och blommor på guiden. När vi närmade oss ön sprang kanibaler ut mot oss, slängde pinnar och skrek. Vi blev sen välkomnade av att dom stod och sjöng så fint för oss.

 

Det var sen dags för kokosnötsskola där vi verkligen fick lära oss allt om kokosnötter! Det sägs att palmen är livets träd och jag förstår nu varför. Man kan verkligen använda den till allt. Mat, dricka, möbler, skydd, bränsle, olja, korgar, solfjädrar, kvastar och mycket annat.

Det finns 2 olika sorters nötter, gröna och bruna. Eller jag har alltid trott att det är olika sorter men det är samma sort bara det att när den är grön är den omogen och när den är brun är den mogen.

 

Den bruna nöten är den som vi i Sverige kan köpa i mataffären. Den är då redan skalad från det yttersta skalet, något som vi idag fick lära oss hur man på enklaste sättet gör det. Att skala en nöt är inte det lättaste vill jag lova. Vi fick också lära oss hur man delar nöten mitt i tur så man kan använda den som bh. När man delar en kokosnöt är det vätska där i som jag alltid har trott är koksmjölken men det är tydligen bara kokosjuice och den smakar inte särskilt mycket heller. Vi gröpte sen ut kokosköttet med ett speciellt rivjärn och fick då färska kokosflingor (riktigt gott), som vi sen pressade igenom en liten bit av det ”nät” som håller ihop palmbladen. Ut kom riktigt krämig färsk kokosmjölk och detta var riktigt gott vill jag lova. Vi fick också se hur man flätar korgar och hattar av palmblad. Riktigt häftigt!

 

Eftersom den gröna nöten är omogen är den mycket svårare att fånga eftersom den fortfarande hänger kvar i palmen. Den bruna faller ju ner till marken när den är mogen. Så vår egna lilla Tarzan klättrade upp i en palm och började slänga ner nötter till oss. Vi fick också veta att det är fler som dör av nerfallande kokosnötter i huvudet än av hajattacker. Så tänk på det nästa gång du lägger dig under en palm med mogna kokosnötter. Vi alla fick en varsin grön nöt som vi högg av toppen på med en macheter, precis som i riktiga Robinsson och sen var det bara att dricka. Det var helt okej faktiskt, smakade inte så mycket kokos som jag hade trott men det släckte törsten.

 

Några fijianer visade sen hur man går på glödheta stenar som dom hade lagat mat på till vår lunch. Jag fattar inte hur dom kunde göra detta. Dom säger att det är vissa människor som är medfödda med detta helt enkelt. Dom slängde på vatten på stenarna efter dom hade gått på dom och det sprakade, lät och blev ånga. Så stenarna var riktigt varma!

Dom bjöd oss också på en eld- och knivshow och visade att dom är riktigt duktiga och kan sin sak.

 

Det var sen dags för att gå en liten djungelrunda där vi fick se olika växter och träd som dom bla. använde till mediciner. Vi hade också krabbrace. Alla fick en nummerlapp och alla krabbor var numrerade på skalet. Sen var det första krabban över mållinjen som vann. Min krabba kom på 3:e plats och detta belönades jag med en blombukett och ett snäckhalsband (sånt jag tänkt köpa).

 

Vi trodde att dom flesta stannade på ön i några dagar precis som vi, men det visade sig att dom flesta bara åkte dit över dagen. Så framåt kvällen blev det mycket lugnare på ön och bara några få turister som var kvar, ett tiotal. Det var mer lokalbefolkning än turister faktiskt J På kvällen hade vi kavacermoni där dom välkomnade oss till ön. Vi lekte roliga lekar och spelade kort fram till 24.00 då elektriciteten stängdes av. Då tände dom istället en brasa på stranden av bambupinnar där vi satte oss ett tag. Himmel var stjärnklar, månen lyste och speglade sig i vattnet och där satt vi nästan ensamma på ön med en liten mysig brasa i paradiset Fiji.

 



Kommentarer
från mammi

vilka underbara bilder,ser gott ut med att dricka ur kokosnötter.

2011-06-09 @ 22:15:17


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0